Klein heelalletje

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Klein heelalletje

Stel, het universum is zo groot als mijn kamer. En ik zweef daarin. Hoe zou het eruitzien? En is er een verschil bij verschillende mate van kromming (positief of negatief)? Zou ik mezelf oneindig keer zien?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Klein heelalletje

Als ik het me goed herinner is het heelal bij negatieve krommig sowieso oneindig groot.

In het andere geval zal je idd in alle richtingen oneindig veel kopieen van je kamer zien.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Klein heelalletje

Maar kan ons heelal, dat uit een oerknal ontstaan is, een negatieve kromming hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Klein heelalletje

Even interrupt: wat moet ik me voorstellen bij een negatieve kromming?
\(\bigcup\)
ipv
\(\bigcap\)
ofzo? Of toch heel iets anders?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4.546

Re: Klein heelalletje

Een klein heelalletje betekend dat de natuurkrachten die dat heelal maken tot wat het is ook verkleint moeten zijn.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Klein heelalletje

Ger schreef:Even interrupt: wat moet ik me voorstellen bij een negatieve kromming?  
\(\bigcup\)
ipv
\(\bigcap\)
ofzo? Of toch heel iets anders?


Een tennisbal is positief gekromt, een vlak papier is niet gekromd, een zadel is negatief gekromd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Klein heelalletje

aaargh schreef:
Ger schreef:Even interrupt: wat moet ik me voorstellen bij een negatieve kromming?  
\(\bigcup\)
ipv
\(\bigcap\)
ofzo? Of toch heel iets anders?
Een tennisbal is positief gekromt, een vlak papier is niet gekromd, een zadel is negatief gekromd.
Merk ook op dat een tennisbal een eindig oppervlak heeft, terwijl een zadel oneindig groot zou zijn als hij geen rand had.

Hieruit concludeerde ik zelf dat een heelal met negatieve kromming altijd oneindig groot is, alhoewel ik niet zeker ben of deze redenering ook in 3 dimensies geldig is.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Klein heelalletje

Een klein heelalletje betekend dat de natuurkrachten die dat heelal maken tot wat het is ook verkleint moeten zijn.
Dat maakt voor dit meetkundige probleem toch verder niet uit?

(bovendien zou je je ook nog kunnen voorstellen dat we nog in het vroege heelal zitten toen het heelal nog niet zover was uitgedijd als nu.)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 4.546

Re: Klein heelalletje

Nou...natuurkrachten hebben invloed op die kromming. En konden we ons maar voorstellen hoe het was in het vroege heelal, geen mens heeft dat meegemaakt dus dat ligt helaas buiten ons vermogen :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Klein heelalletje

Stel, het universum is zo groot als mijn kamer. En ik zweef daarin. Hoe zou het eruitzien? En is er een verschil bij verschillende mate van kromming (positief of negatief)? Zou ik mezelf oneindig keer zien?
Ik denk het wel, dus dit idee:

Afbeelding

maar dan met jou erin (of iets soortgelijks)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Klein heelalletje

ok, ik snap het voor een positieve kromming, maar wat voor een vlak heelal of een heelal met negatieve kromming?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Klein heelalletje

in dat geval is (2d) ofwel het heelal oneindig ofwel bevat het grenzen (hoewel ik vermoed dat dat tweede niet echt realistisch is). 3d weet ik het eigenlijk niet. Hoe dan ook denk ik niet dat je jezelf terug zal zien bij een negatieve kromming, maar ik geef toe dat die 3d de zaak wat verwart.

overigens kan je ook best een positieve kromming hebben die resulteert in een oneindig heelal (paraboloïde ofzo).

vraag is: hoe kan big bang een oneindig heelal creëren. Ikzelf heb het daar moeilijk mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Klein heelalletje

Nou...natuurkrachten hebben invloed op die kromming. En konden we ons maar voorstellen hoe het was in het vroege heelal, geen mens heeft dat meegemaakt dus dat ligt helaas buiten ons vermogen :)
De natuurkrachten hebben idd invloed op hoe de ruimte gekromd is.

Maar daar gaat dit topic helemaal niet over. De vraag is: als de ruimte op een bepaalde manier gekromd is, hoe ziet dat er dan uit?

Hier hebben natuurkrachten verder helemaal niets mee te maken.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Klein heelalletje

vraag is: hoe kan big bang een oneindig heelal creëren. Ikzelf heb het daar moeilijk mee.
Bekijk de volgende familie van afbeeldingen geparametriseerd door t:
\(R^3 -> R^3\)
(x, y, z) |-> (tx, ty, tz)

Op t=0 is de hele ruimte één punt (de oerknal) en voor alle andere t is de ruimte oneindig groot.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 10

Re: Klein heelalletje

Een heelal, zegt het al voor zichzelf dat is alles wat er IS. Hier in bevinden zich alle materialen als sterren, planeten, zwarte gaten, gaswolken en nog veel meer. Zolang er materiaal aanwezig is, bestaat er ruimte en tijd. Immers tussen iedere materie is er een afstand met de tijd die nodig is om de afstand er tussen te overbruggen.

Daar waar geen materie aanwezig is, bestaat geen ruimte en dus ook geen tijd. Het heelal is niet oneindig, maar wel het NIETS rondom het heelal. Hoe groot het heelal is kunnen wij niet bevatten. Als de theorie van Einstein klopt dan is de ruimte van het heelal gekromd....Dan zou je kunnen voorstellen dat het iets is als een bolvormig heelal, dat zich bevindt in het grote NIETS.

Reageer