Experiment m.b.t. sterrenkunde

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

Experiment m.b.t. sterrenkunde

Ik werk als vrijwilliger in een museum en een van de dingen waar ik me de komende tijd mee bezig ga houden is het opzetten en uitwerken van wat vragen en experimenten voor basisscholen die het museum bezoeken. Er is ook een onderdeel sterrenkunde (planeten en satellieten) bij, maar ik zou zo echt niet weten wat daar voor experimentje bij te bedenken zou zijn. Het moet iets eenvoudigs zijn, niet alleen om uit te voeren en eventueel te bouwen, maar ook theoretisch. Nu zou je een model van een zons- of maansverduistering kunnen maken, maar erg origineel vind ik dat niet. Dus... iemand een idee...? :)
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Experiment m.b.t. sterrenkunde

Het blijft papier, maar wat als je ze een sterrenkaart geeft, met daarnaast een aantal sterrenbeelden die ze terug moeten zoeken op die kaart? Eventueel digitaal, kinderen zijn daar reuze handig mee. Of, leuker en practischer, als dat museum een ruimte met sterrenhemel heeft, ze met een eenvoudig voorgekookt bouwpakket van kartonnen of PVC kokers en een paar lensjes een telescoop laten bouwen en ze met die telescoop laten navigeren van ster naar ster en laten zoeken naar woordjes van een zinnetje dat je heel klein op dat plafond hebt geschreven. (zó klein dat het met het blote oog niet leesbaar is, maar met die "telescoop" wel?)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Experiment m.b.t. sterrenkunde

Waarom laat je ze niet 's avonds komen.

Je zou ze de meest dichtbij staande sterren kunnen laten opzoeken, en laten aanwijzen.

Of misschien iets met de maan. Hoe groot is de maan. Misschien kan je ze dat laten uitzoeken?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Experiment m.b.t. sterrenkunde

Bedankt, maar wat ik nog vergeten was te zeggen is dat het een mobiele opstelling moet worden, op een karretje. En 's avonds laten komen is geen optie...

Iets met de maan is wel een aardig idee, past ook goed bij het thema. Zal nog eens gaan nadenken hierover..
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer