Springen naar inhoud

[Elektriciteit, magnetisme] fysisch onjuiste examenvraag?

• Log in om te kunnen reageren

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 januari 2007 - 19:37

Een tijdje geleden, 2 jaar al, nog op de middelbare school kreeg ik deze examen vraag:

Een spoel wordt rond een ijzeren staaf gedaan en met een stroombron verbonden. Beschouw nu een aluminium ring die op het uiteinde van de staaf wordt gehangen.
Wat gebeurt er met de ring als men de stroombron aanschakelt, en verklaar dit adh van krachtvectoren

mijn antwoord was:
er zal niets gebeuren aangezien aluminium niet magnetisch is, klopt dit?

(ik kreeg 0/5 op die vraag)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 januari 2007 - 19:42

Toegegeven, het is een beetje een vieze:

aanschakelt

is het sleutelwoord. Het hoeft dus maar eventjes te zijn.

ring

is de tweede clou.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 januari 2007 - 19:53

ik blijf bij mijn antwoord, maar 'k zou wel de juiste oplossing, en de redenering die erachter schuilt willen weten, want met de tips zie ik het niet echt.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 januari 2007 - 20:21

Er wordt in een spoel een stroom aangeschakeld. Dit geeft een korte tijd een snel veranderende stroomsterkte. Dit geeft een korte tijd een snel veranderende magnetische flux. Deze snel veranderende magnetische flux komt grotendeels via de ijzeren kern IN de ring van geleidend materiaal terecht. Doet er niet toe waar die van gemaakt is, als het maar van elektrisch geleidend materiaal is. Hierin gaat een stroom (rond) lopen die zich verzet tegen de veranderingvan dat magnetische veld. Dat betekent dus eigenlijk dat die ring een elektromagnetische spoel (1 winding) wordt die tegengesteld gepoold is aan de oorspronkelijke spoel. De ring wordt afgestoten.

Hangt de oorspronkelijke spoel aan een gelijkspanningsbron, dan zal er al na een fractie van een seconde een niet meer veranderende stroomsterkte door de spoel gaan. Als de stroomsterkte niet meer verandert, verandert de magnetische flux ook niet meer. Als de magnetische flux niet verandert, Zal er in de ring ook geen stroom meer blijven lopen om zich tegen (een immers afwezige) verandering te verzetten. Ergo, de ring houdt op zich als elektromagneet te gedragen en valt terug op zijn plaats.

Hoe groter ΔI / Δt in de oorspronkelijke spoel, hoe groter sprongetje de aluminiumring zal maken.

Schakel je een wisselspanningsbron aan de spoel, dan zal de ring kunnen blijven zweven boven de spoel (evenwicht tussen afstotende kracht omhoog, en zwaartekracht naar beneden)
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Heezen

Heezen

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2007 - 20:45

Induxy spanning :)
Had laatst een repetitie hierover.. 7,8:? Wat een fiasco was dat, ik blijf het lastig vinden :)

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2007 - 10:04

Deze snel veranderende magnetische flux komt grotendeels via de ijzeren kern IN de ring van geleidend materiaal terecht.

En als de ring de ijzeren staaf dan niet raakt, gebeurt dan ook nog hetzelfde, want ik zie net dat de ring er rond moet hangen zonder de staaf te raken, dta had ik mss niet duidelijk verwoord, srry

toch al bedankt voor het antwoord

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 januari 2007 - 10:10

Voor het magnetisch effect maakt het niet uit of de ring de staaf raakt of niet. In beide gevallen omvat de ring de flux in de staaf.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 januari 2007 - 10:18

Ik had hem ook niet anders begrepen als dat de ring geÔsoleerd moest zijn van de kern/staaf.

NB, die kern is hier niet in de zin van een geleider voor elektriciteit. Een weekijzeren kern in een spoel heeft tot gevolg dat het magnetisch veld in de spoel veel sterker wordt, omdat de magnetische permeabiliteit van weekijzer vťťl hoger is dan die van lucht. Ook zonder die staaf zou het werken, het effect zou alleen veel zwakker zijn voor eenzelfde stroomsterkte in de spoel.

Het effect ontstaat doordat in de aluminium ring een stroom wordt geÔnduceerd; de ring doet hier eigenlijk hetzelfde als de secundaire spoel van een transformator. Door die rondgaande stroom is die ring in wezen niet verschillend van een wikkeling van een spoel. De ring wordt daarmee dus zelf elektromagnetisch. Merk op dat spoelen van elektromagneten meestal van koper zijn gewonden. Koper is zelf ook niet ferromagnetisch. Een elektrische stroom in een geleider zorgt altijd voor een magnetisch veld.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2007 - 10:23

okay thx

nnu heb 'k hem

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures