oplosbaarheis van caseïne

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

oplosbaarheis van case

Caseïne is een proteïne in melk, met een IEP van 4.6. Welke pH-afhankelijkheid kunnen we verwachten bij de oplosbaarheid van caseïne?

ik kan dit oplossen tot hier:

Ph lading caseïne

1 +

4.6 0

7 -

Als de melk verzuurd tot een pH van 4.6, gaat de caseïne neerslaan als grote witte vlokken. Ook kan ik begrijpen dat het wel goed oplost bij een pH van 7.

Onze cursus zegt dat moleculen beter oplosbaar zijn wanneer geladen, dus zou de stof terug moeten beginnen oplossen wanneer de pH nog verder daalt, maar uit persoonlijke ervaring weet ik wel dat de meeste zure melk van die vlokken bevat en deze dus wsl niet terug oplossen.

kan iemand me uit mijn dillemma verlossen...?

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: oplosbaarheis van case

Caseïne is een fosfoproteïne (er zijn fosfaatgroepen op gebonden) en komt in melk voor onder de vorm van het Ca2+-zout (calciumcaseïnaat) (vormt een micel, wat oplosbaar is). Calciumcaseïnaat heeft zijn isoëlektrisch (neutraal) punt bij pH 4,6 en is dus onoplosbaar in oplossingen met pH kleiner dan 4,6. De pH van melk is ongeveer 6,6; bij deze pH is caseïne dus negatief geladen en oplosbaar als zout. Als er aan de melk zuur wordt toegevoegd, worden de negatieve ladingen aan het oppervlak van de micel geneutraliseerd (de fosfaatgroepen worden geprotoneerd) en het neutraal proteïne slaat neer. Als melk verzuurt wordt door bacteriële werking, wordt melkzuur gevormd en daalt bijgevolg de pH, zodat het caseïne begint uit te vlokken (klontering van de melk).

Reageer