Springen naar inhoud

Pater Pio

• Log in om te kunnen reageren

Vitruvius

Vitruvius

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2007 - 10:08

Ik las laatst over de Italiaanse pater Pio van Pietrelcina, die in 2002 heilig is verklaard. Hij leefde in de 19e en 20e eeuw en had sinds zijn jeugd mystieke ervaringen en zelfs de stigmata, die hij tijdens kerkdiensten liet zien.
Althans, dat wordt gezegd.
In hoeverre is dit waar en betrouwbaar? Hoe denken jullie erover?
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Padre_Pio
I know that many will call this useless work.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2007 - 11:13

Dat artikel uit wikipedia lijkt me verre van objectief. Er staat geen enkele verklaring voor de stigmata, en wat betreft mystieke ervaringen zou men er beter aan doen te schrijven: "kreeg hij wat hij interpreteerde als mystieke ervaringen (+uitleg)", of "hij beweerde mystieke ervaringen te hebben (gehad)".

Uit: http://members.lycos.../newpage16.html

Verwonderlijk is dat de gestigmatiseerden allen de wonden ontvangen in de handpalm zoals op de vele Christusbeelden en niet in de pols zoals bij Christus wel het geval was.

Vrij opvallend is ook dat meer stigmata gerapporteerd worden sinds men begon met de aanbidding van het kruisbeeld (dat helemaal niet klopt met wat er werkelijk moet gebeurd zijn).
Ik ben er vrij zeker van dat er psychologische verklaringen voor te vinden zijn ook.
Het is echter moeilijk er objectieve bronnen over te vinden, de meeste hits van google zijn van religieuze inslag.

Kyran

Kyran

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2007 - 12:57

Onderstaande reactie is wel grappig:

Friars who lived with him like to tell the story of a man who told Padre Pio of a doctor who believed that the monk had willed the wounds on himself by always contemplating a crucifix.  

Padre Pio told the man: "Tell your doctor friend to go stare at a cow and see if horns grow on his head."

http://www.rense.com...26/padrepio.htm

Inderdaad, als stigmata ontstaat d.m.v zelf-associatie, zou het ook met andere zaken kunnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2007 - 13:16

Zelf-associatie is inderdaad iets vreemd: hoe kan je geest sterk genoeg zijn om zonder meer een lichamelijk (maar lichaamsvreemd) effect te sorteren? Langs de andere kant: weinig mensen zijn devote aanbidders van koeien, wat wel het geval is bij christus; en niemand verwacht hoorns te krijgen, maar de stigmata kunnen verwacht worden (als je sterk genoeg gelooft dat je mystieke ervaringen hebt, kan het best zijn dat je gelooft dat de stigmata je zullen gegeven worden).

collegavanerik

collegavanerik

• >250 berichten
  • 675 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2007 - 12:08

de heiligverklaring van de ultraconservatief pater pio was gewoon een politieke zet van het vaticaan tegen de bevrijdingtheologie.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2007 - 12:43

de heiligverklaring van de ultraconservatief pater pio was gewoon een politieke zet van het vaticaan tegen de bevrijdingtheologie.

Omdat? Kun je dat verder toelichten? Dat het vaticaan conservatief is, weten we allemaal wel, maar wat wilden ze dan dan mee bereiken?

Waar haal je trouwens de informatie weg dat Padre Pio een ultraconservartief was?
Appareo decet nihil munditia?

jopske

jopske

• >25 berichten
  • 90 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2007 - 21:16

Verwonderlijk is dat de gestigmatiseerden allen de wonden ontvangen in de handpalm zoals op de vele Christusbeelden en niet in de pols zoals bij Christus wel het geval was.

ik zag onlangs een repotage over stigmata. hierin kwam men eerst ook tot de conclusie dat jezus door zijn polsen werd gekruisigd (omdat de handen het gewicht niet zouden kunnen dragen).
maar daarna werd weer het tegendeel bewezen, jezus werd door zijn handen genageld (als de benen ook werden vastgebonden, dan konden de handen het gewicht makkelijk dragen)

volgens mij zijn het allemaal oplichters.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 januari 2007 - 22:59

"Oplichters" zou ik hen niet noemen, velen van hen zullen echt geloven dat het een gave gods betreft.

pangeaman

pangeaman

• >100 berichten
  • 224 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2007 - 22:32

hallo allemaal,

ik heb pakweg een halfjaar geleden bij Discovery meen ik, een programman gezien waarin pater Pio ook ter sprake kwam wbt zijn stigmata.

ik heb hieruit begrepen dat hij de wonden zelf had toegebracht met een bijtend zuur.
wat ik hiervan moet geloven weet ik niet , maar zijn er meer onder ons die hiervan hebben vernomen?
als dit klopt dan is het gewoon nepperij, neem ik aan.
groeten Pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2007 - 23:06

ik zag onlangs een repotage over stigmata. hierin kwam men eerst ook tot de conclusie dat jezus door zijn polsen werd gekruisigd (omdat de handen het gewicht niet zouden kunnen dragen).
maar daarna werd weer het tegendeel bewezen, jezus werd door zijn handen genageld (als de benen ook werden vastgebonden, dan konden de handen het gewicht makkelijk dragen)

Klopt ja, het was ook héél "vreemd" dat toen dat bekend werd, dat de handen het gewicht niet zouden kunnen dragen, mensen opeens stigmata op de polsen kregen. En toen dat weer was omgedraaid (wel aan de handen) kregen mensen weer stigmata op de handen! Maar ik zou ze ook niet helemaal oplichters willen noemen, ze zijn er zelf écht zeker van.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures