[fysica] relatieve luchtsnelheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 33

[fysica] relatieve luchtsnelheid

ik zou de baan van een partikel willen neerschrijven (via de algemene formule:

x = x(0) + v(0)*t + 1/2*a*t) van een partikel dat omhooggeworpen wordt op een schudder en ook opzij geblazen wordt door een luchtstroom.

De luchtstroom komt van links en de beginsnelheid van het partikel door het schudden staat rechtsomhoog.

Nu moet ik dus weten wat v(0) is (zowel in de x als y richting; met het assenstelsel in het pratikel: x-richting staat loodrecht op de schudder, y-richting loopt mee met de schudder).

Bij de luchtsnelheid wordt steeds de relatieve luchtsnelheid berekend (v(lrel)). maar hoe moet dat nu in de formule gezet worden?

Is v(0) in de x-richting enkel gelijk aan de beginsnelheid van de schudbeweging in de x-richting (omdat de luchtsnelheid 0 is in de x-richting) of is v(0) in de x-richting gelijk aan de relatieve luchtsnelheid*sin(hoek tussen y-as en relatieve luchtsnelheid)? of is v(0) in de x-richting = relatieve luchtsnelheid *sin(hoek tussen y-as en relative luchtsnelheid) + beginsnelheid schudbeweging in de x-richting?

maw wat is juist die relatieve luchtsnelheid? is dit de snelheid van het partikel met inbegrip van de schudbeweging en de luchtsnelheid? of is dit de luchtsnelheid in de buurt van het partikel die vermindert wordt door de aanwezigheid van een andere snelheid (nl. de schudsnelheid)??

het komt mss allemaal wat chaotisch over, maar ik hoop dat jullie me toch een beetje verstaan... alvast bedankt!

[/tex]

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [fysica] relatieve luchtsnelheid

zoek de resulterende snelheid,
\(v_r=\sqrt{v_l^2+v_0^2}\)
de starthoek
\(\tan(\theta)=\frac{v_0}{v_l}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [fysica] relatieve luchtsnelheid

\(x=v_0 \cos( \theta) t\)
\(y=v_0 \sin( \theta) t - \frac{1}{2} g t^2\)


srry formules vergeten,

eigenlijk heb je dus enkel de hoek nodig

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: [fysica] relatieve luchtsnelheid

is hierbij v(l) dan de luchtsnelheid, of de relatieve luchtsnelheid?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [fysica] relatieve luchtsnelheid

ik zou denken de luchtsnelheid

mijn vorige post,
\(v_0\)
moet uiteraard
\(v_r\)
zijn

en heb je
\(v_r\)
dus ook nodig

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: [fysica] relatieve luchtsnelheid

wat is eigenlijk de relatieve luchtsnelheid? iemand die gewoon de definitie kent?[/tex]

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [fysica] relatieve luchtsnelheid

relatieve luchtsnelheid =apparent wind, relative wind.

For a moving object, wind vector relative to this object. The apparent wind velocity is the vector difference between the true wind and the velocity of the object.

http://www.websters-online-dictionary.org/...n/relative+wind
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: [fysica] relatieve luchtsnelheid

dus als ik het goed begrijp is de snelheid die het partikel krijgt van de lucht kleiner dan de echte luchtsnelheid omdat het partikel (door het schudden) al een snelheid heeft?

en dan in de berekeningen toch de relatieve snelheid gebruiken ipv de luchtsnelheid?

en dus als ik de relatieve luchtsnelheid gebruik dan heeft deze wel een grootte in de verticale richting (ookal is de luchtsnelheid horizontaal georienteerd) omdat het een verschil is tussen de luchtsnelheid en de partikelsnelheid?

(sorry voor het doordrammen, maar k zou dit echt wel juist moeten kennen :) )

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [fysica] relatieve luchtsnelheid

'k zou het over die al dan niet relatieve luchtsnelheid echt niet weten, aangezien dit de eerste keer is dat ik dit tegenkom, hopelijk kan iemand anders er op antwoorden

sorry
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: [fysica] relatieve luchtsnelheid

toch al bedankt :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] relatieve luchtsnelheid

Afbeelding

rood de snelheidsvector van een fietser t.o.v. de aarde

blauw de snelheidsvector van de wind t.o.v. de aarde

groen de snelheidsvector van de wind t.o.v. de fietser (relatieve windsnelheid) Zó zal de wind dus qua richting en sterkte gevoeld worden door de fietser. Het is dus een kwestie van referentiestelsels.

bedenk dat als je met de wind mee fietst, en even snel als de windsnelhied, dat je dan geen wind voelt. De relatieve windsnelheid is dan 0.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: [fysica] relatieve luchtsnelheid

dus als de windsnelheid horizontaal naar rechts verloopt en de partikelsnelheid rechts naar boven staat, dan kom ik een realtieve windsnelheid uit die rechts naar onder toewijst (het 3e figuurtje 45° in tegenwijzerzin gedraaid). De relatieve windsnelheid is dan dus negatief in de verticale richting..

maar als ik dan v(0) van het partikel wil berekenen dan is dit de snelheid die het kreeg door het schudden + de relatieve snelheid die het krijgt door de wind. en deze som is dan terug gelijk aan de windsnelheid??? (zie ook vectortekening...) dus een partikel dat door te schudden een snelheid krijgt en door de wind vooruitgeblazen wordt heeft een totale snelheid die gelijk is aan de windsnelheid? dus de snelheid door het schudden maakt niets uit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] relatieve luchtsnelheid

dus als de windsnelheid horizontaal naar rechts verloopt en de partikelsnelheid rechts naar boven staat, dan kom ik een realtieve windsnelheid uit die rechts naar onder toewijst (het 3e figuurtje 45° in tegenwijzerzin gedraaid). De relatieve windsnelheid is dan dus negatief in de verticale richting..
Hangt ook af van de grootte van die snelheden t.o.v. de aarde natuurlijk. Als de fietser snel beweegt met maar een zacht briesje mee lijkt het voor de fietser toch net of hij tegenwind heeft.

Als ik nu je situatie een beetje begrijp krijgt je partikel een versnelling van een schudapparaat, en zal het een versnelling ondervinden van de zwaartekracht. Tevens zullen luchtmoleculen uit de luchtstroom al botsende een nettokracht uitoefenen op je partikel. Dat veroorzaakt weer een versnelling in de luchtstroomrichting.

Als het deeltje pas opstuitert is de relatieve luchtsnelheid zoals het partikel die voelt groot. Het deeltje krijgt nu ook een grote versnelling in die luchtstroomrichting, en zal na enige tijd bijna die luchtstroomsnelheid evenaren. Hoe geringer de relatieve wind die het deeltje voelt, hoe kleiner de kracht van de wind op het deeltje, hoe kleiner de versnelling. De versnelling in de windrichting wordt minder en minder, op den duur heeft het deeltje (bijna) dezelfde horizontale snelheid als je luchtstroom. De zwaartekracht blijft echter trekken, waardoor het deeltje toch terugvalt naar de band. Daar krijgt het dan door de schudbeweging van de band weer een duwtje omhoog, waardoor het spel overnieuw begint.

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

voor de duidelijkheid: je zult dus eerder naar krachten en de daardoor veroorzaakte versnellingen moeten kijken. Volgens mij wordt dat een akelige iteratieve berekening, waar ik wiskundig ook geen raad mee zou weten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: [fysica] relatieve luchtsnelheid

ik begrijp wat je wil zeggen, maar ik wil de baan beschrijven die het deeltje maakt. de algeme vergelijking is: x = x(0) + v(0)*t + 1/2*a*t^2 (zoals je waarschijnlijk wel weet)

Dus nu zoek ik de beginsnelheid v(0) van het partikel (dus bij het loskomen van de schudder).

Het partikel wordt omhoog gegooid door een schudder, deze schudder wordt aangedreven door een wiel, dus de centrifugaalkracht werkt in op het partikel en de snelheid bij het loskomen van de schudder = hoeksnelheid*straal(wiel). Dit is dus v(0) ten gevolge van het schudden (en deze staat niet recht omhoog maar schuin naar rechts omhoog). maar v(0) wordt vanaf het begin ook bepaald door de windsnelheid, meer bepaald de relatieve windsnelheid. De totale

v(0) wordt dus bepaald door de relatieve windsnelheid en de beginsnelheid tgv het schudden zou ik denken.

dus dan kom ik terug tot: de beginsnelheid = som van relatieve windsnelheid en de beginsnelheid door het schudden... en dit is dan gelijk aan de windsnelheid?

aiaiaiai, k ben helemaal niet meer mee denk ik :)

en jij waarschijnlijk ook niet, maar k krijg het niet simpel uitgelegd :)

edit: ah, krachten, hmmm, ok, k ga dit deeltje leerstof ff opzij leggen denk k :)

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: [fysica] relatieve luchtsnelheid

de krachtenbalans heb ik echter al wel hoor, moeilijk om hier te plaatsen aangezien ik hier geen tekeningskes kan tekenen...

mja, ik prul nog wel ffie verder

Reageer