Waarom draait een magnetron

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Waarom draait een magnetron

Allen,

ik heb ooit ergens gezien of gelezen dat de plaat in een magnetron moet draaien omdat er slechts op bepaalde plekken in de magnetron warmte wordt uitgeoefend op de materie.

Ik meen dat het met de golven etcetera te maken had, maar kan me niet meer exact herinneren wat het was.

Weet iemand hoe dit zit?

Bedankt!

Berichten: 226

Re: Waarom draait een magnetron

De microgolven komen in de meeste magnetrons van opzij. Het draaien dient om de inhoud zo gelijkmatig mogelijk aan de golven bloot te stellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Waarom draait een magnetron

Dat is omdat de golflengte van de magnetronstraling in de centimeters loopt. Als je dus niet draait, dan krijg je geen gelijkmatige verwarming van je maaltijd (het zijn immers staande golven: hun maxima en minima zijn altijd op de zelfde plaats.)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Waarom draait een magnetron

De magnetron is het elektromagnetische element dat de microgolfstraling genereert en draait niet (dat zal wel duidelijk zijn maar ik wil even opmerken dat juiste weergave van de vraag zeer belangrijk is).

De golven worden door een "wave guide" naar de "oven" gevoerd via de zijkant of via de bovenkant. Deze invoer is geconcentreerd en niet ruimtelijk gelijkmatig verdeeld. Dat is de 1ste reden voor het draaien van de plaat (van sommige ovens!) zoals eerder werd opgemerkt. Op de wanden van de oven reflecteeren de golven en het reflectiepatroon bestaat uit energie pieken en dalen(noden). In de noden is er geen e-m energie aanwezig en daar zou het voedsel niet opwarmen. Dat is de 2de reden voor het draaien van de plaat.

In sommige ovens wordt de e-m energie verdeeld door een ventilator: deze verdeelt de inkomende golven continu over de ruimte in de oven.

Berichten: 46

Re: Waarom draait een magnetron

Waarom heet het eigenlijk magnetron?

Berichten: 510

Re: Waarom draait een magnetron


Reageer