[Natuurkunde] Magnetisme

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

[Natuurkunde] Magnetisme

De opdracht luidt als volgt:

Zoals je weet, bezit de aarde een magnetisch veld. In Nederland bedraagt de horizontale component van de aardmagnetische inductie
\(1,8\times10^{-5}T\)
en de verticale component
\(4,3\times10^{-5}T\)
.

Op een horizontaal opgestelde tafel bevinden zich twee even grote draadramen.

Hier hoort een figuur bij die er als volgt uitziet.

Een horizontale tafel waarbij je tegen een punt aankijkt. Er op ligt een vierkant draadraam. Voor de duidelijkheid even de letters ABCD voor de hoeken, waarbij A de hoek bij de tafelpunt is. Daarna gewoon met de klok mee.

Loodrecht op AD staat draadraam 2. De verticale component komt vanaf boven en de horizontale component volgt de weg van AB cq CD.

a) Leg uit door werk draadraam de magnetische flux het grootste is.

Houd je een vlak draadraam onder een bepaalde hoek met het tafelblad, dan is de aardmagnetische flux door het draadraam gelijk aan nul.

b) Berekend hoe groot die hoek is. Maak eerst een tekeningetje!

Opgave a snap ik wel. Omdat voor de grootte van de magnetische flux geldt dat
\({\phi}=\overrightarrow{B}\times{A}\)
, en de oppervlaktes van de draadramen even groot zijn, is er door het op de tafel liggende draadraam een grotere magnetische flux.

Alleen opgave b snap ik niet. Misschien iemand die mij op weg kan/wil helpen?
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Natuurkunde] Magnetisme

Ik snap niets van je tekening of van de constructie, kan je eens een plaatje in paint ofzo maken?

Let ook op in je notatie. Je hebt twee soorten producten van vectoren, het inproduct en het uitproduct. Het eerste noteren we met het gekende puntje ("dot product") en het twee met het klassieke maalteken ("cross product"). De magnetische flux is echter een met het inproduct, er meot dus staan
\( \Phi = \vec B \cdot \vec A \)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [Natuurkunde] Magnetisme

Het in- en uitproduct gedoe snap ik niet, maar ik zal nu wel even de juiste formule geven zoals hij dus moet zijn:
\(\Phi=\vec B \cdot A\)
Ik heb gerotzooit met paint, dit is het resultaat:

Afbeelding

Het klopt wel met het plaatje in het boek, alleen ik heb hier de tafelpoot weggelaten.

Hoewel de draadramen rechthoekig getekend zijn :) zijn ze eigenlijk vierkant :)

De pijlen zijn de horizontale component (richting linksboven) en de verticale component (richting beneden).
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] Magnetisme

Bedoelen jullie met in- en uitproduct scalair en vectorieel product?

Een scalair product van vectoren geeft een getal als uitkomst, het vectorieel product geeft een vector als uitkomst loodrecht op beide vectoren die je hebt vermenigvuldigt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Magnetisme

Ik denk dat PdeJongh met zijn A de A van Area ofwel oppervlakte bedoelt, dan klopt het wat hij zegt.

stel nou gewoon die x- en y-componenten eens samen tot de werkelijke sterkte in de werkelijke richting.

De draadraam haaks op die groene vector: maximale flux. Je draadraam evenwijdig aan die groene vector: flux = 0.

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Natuurkunde] Magnetisme

By is wel naar onder gericht.

Afbeelding

Het enige wat je nu dus nog moet weten is welke hoek dat is. Dus welke hoek Br met de x en y as maakt.
\(\tan(\alpha) = \frac{4,3\times10^{-5}T}{1,8\times10^{-5}T} \Leftrightarrow \alpha = \arctan \left( \frac{4,3}{1,8} \right) = 67° 17' 8''\)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Magnetisme

By is wel naar onder gericht.
ach ja, natuurlijk.. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [Natuurkunde] Magnetisme

Ik denk dat PdeJongh met zijn A de A van Area ofwel oppervlakte bedoelt, dan klopt het wat hij zegt.
Jep. Dat is immers de formule voor magnetische flux.

Maar dan met een beetje hulp van
\(S3.5\)
uit de microcurus krachten, moet het lukken.

Tijdens het typen van dit bericht zie ik dat Rov ook al een mooie oplossing had, alleen die snap ik niet. Jouw antwoord is
\(67° 17' 8''\)
, en als ik dezelfde berekening invoer op m'n rekenmachine, kom ik aan 67,28558765 dus waar haal jij die
\(17' 8''\)
vandaan?
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Natuurkunde] Magnetisme

Jan van de Velde]Ik denk dat PdeJongh met zijn A de A van Area ofwel oppervlakte bedoelt schreef:
Jep. Dat is immers de formule voor magnetische flux.
A is hier echter wel een vector, daar moet je op letten, vandaar dat het toch een verschil maakt of je een puntje of een maalteken ertussen zet.
Tijdens het typen van dit bericht zie ik dat Rov ook al een mooie oplossing had' date=' alleen die snap ik niet. Jouw antwoord is
\(67° 17' 8''\)
, en als ik dezelfde berekening invoer op m'n rekenmachine, kom ik aan 67,28558765 dus waar haal jij die
\(17' 8''\)
vandaan?
Inderdaad, eigenlijk staat daar 67,28558765°, maar 0,28558765° = 17' 8''.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] Magnetisme

0.28 is ongeveer 1/4, 1/4 van een uur is 60/4 = ~15 minuten

Met een ti-83 kan je dat verkrijgen door 2nd -> angle -> 4: DMS

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Magnetisme

17"8' betekent 17 minuten 8 seconden.

17"8' zijn 1028 seconden

er gaan 3600 seconden in een uur

1028/3600 = 0,2855.

:)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Natuurkunde] Magnetisme

Wat een synchroniteit :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] Magnetisme

Idd :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [Natuurkunde] Magnetisme

Jan van de Velde schreef:17"8' betekent 17 minuten 8 seconden.  

17"8' zijn 1028 seconden

er gaan 3600 seconden in een uur

1028/3600 = 0,2855.

:)
Aha! Wel logica van het hoogste niveau: tijd toepassen binnen magnetisme.. :)

Maar... Ik snap het nu :) Iedereen bedankt *** :) Applausje :) ***
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] Magnetisme

Welja, eigelijk spreekt mijn bij hoeken altijd in graden, minuten en seconden (al zijn er 100 seconden in een minuut bij hoeken :) )

Reageer