Scheikunde eerste jaar burgerlijk ing.

Moderator: Rhiannon

Berichten: 142

Scheikunde eerste jaar burgerlijk ing.

Ja hoor, hier ben ik weer: die studiekeuze. Inmiddels ben ik al 2 maand verder dan m'n vorige topic erover, maar ik ben nog steeds die eeuwige twijfelaar...

m'n vraag deze keer: welke onderwerpen komen aan bod in het eerste jaar burgerlijk ing. (al dan niet aan UGent) en hoe kun je ze leren?(met dit laatste bedoel ik: is het zuiver blokken, of is het inzicht of is het spelen met formules of is het nog iets anders?)

Ik ben namelijk goed in inzicht en spelen met formules, maar het blokken van lijsten (bv. de triviale namen van chemische stoffen) lukt me niet al te goed, deels omdat ik hiervoor nog niet de gepaste studiemethode voor heb.
Don't try the above at home!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Scheikunde eerste jaar burgerlijk ing.

Heb je het nu over de chemie-vakken in het eerste jaar, of in het algemeen?

De studies burgerlijk ingenieur starten namelijk gezamelijk, je kiest pas later.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Scheikunde eerste jaar burgerlijk ing.

Wat ik nu krijg in de opleiding industrieel ingenieur (1ste jaar):

Anorganische chemie:

Alles wat met elektronen te maken heeft (banen, energieniveau's, etc etc)

Stochiometrie, ph, elektrochemie, drukken, alles waar wat aan te rekenen valt dus (voornamelijk goochelen met formules en een beetje inzicht)

Bindingstypes, allerhande naamgevingen (niet echt superveel en toch doenbaar)

Dit was eerste semester.

Volgende semester krijgen we organische chemie en dat zal jammer genoeg meer naamgevingen zijn :) (zoals isomerie, kan best lastig worden op bepaalde momenten, alle verschillende stofklassen etc).

Ik vermoed dat burgerlijke ingenieurs net iets meer theorie gaan krijgen, maar laten we zeggen dat als je wetenschappen-wiskunde hebt gedaan het gewoon een stuk herhaling is met uitbreidingen en verduidelijkingen op bepaalde vlakken. Kom je echter van andere richtingen dan kan chemie vrij zwaar doorwegen (slaagkans bij ons voor chemie ligt rond de 25%). Maar het is op zich wel doenbaar vind ik.

Berichten: 133

Re: Scheikunde eerste jaar burgerlijk ing.

Mijn ervaring betreffende het eerste jaar burgerlijk ingenieur aan UGent kan ik het volgende zeggen.

Het eerste jaar bestaat enerzijds uit een aantal echt puur wiskundige vakken. Je krijgt maar liefst 3 analyse-vakken, discrete wiskunde en meetkunde. Ik denk dat voor al deze vakken geldt dat je vlot met formules moet kunnen spelen en omgaan. Maar hier en daar zullen ook bewijzen moeten geblokt worden. Ikzelf bes chouw het leren van bewijzen niet echt als "van buiten blokken" omdat inzicht er toch een voorname rol in speelt, maar anderen beschouwen dit dan weer wel als blokken. Sowieso krijg je voor al deze wiskundevakken ook een oefeningexamen waar je weinig bent met blokken, maar waar alles draait om inzicht.

Vervolgens heb je 2 scheikundevakken. Dit is iets meer van buiten blokken, maar het echt van buiten blokken van lijsten van formules is er zeker niet bij! Ook hier draait het allemaal om het verwerven van een chemisch inzicht en niet om van buiten blokken en zijn oefeningen weer belangrijk deel van de cursus.

Verder heb je informatica. Ikzelf kon helemaal niet programmeren voor ik aan mijn studies begon en was voor mij dan ook een hele ervaring. Maar programmeren draait ook hier helemaal om inzicht. Natuurlijk moet je daarvoor een aantal basiscommando's van buiten kennen, maar het examen van informatica is volledig openboek.

Natuurkunde is ook ietsje meer blokgericht, maar inzicht in de materie helpt natuurlijk bij het blokken.

Vervolgens heb je nog economie. Velen vinden dit een absoluut blokvak en hebben er een hekel aan. Ik vond het juist een heel interessant vak. Het is natuurlijk iets meer menswetenschappelijker en dus iets meer blokwerk, maar dat valt goed mee.

Psychologie is een volledig blokvak.

Ik denk dat ik de meeste vakken wel opgesomd heb, het is ondertussen alweer paar jaar geleden. Maar samenvattend : inzicht is primordiaal als je deze studie wilt aanvatten. Je moet heel vlot met wiskunde kunnen omgaan. Maar zonder blokken zal het, vrees ik, ook niet gaan. Maar dat is bij elke studie aan de universiteit wel zo denk ik.
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

Berichten: 142

Re: Scheikunde eerste jaar burgerlijk ing.

TD! schreef:Heb je het nu over de chemie-vakken in het eerste jaar, of in het algemeen?

De studies burgerlijk ingenieur starten namelijk gezamelijk, je kiest pas later.
Ik bedoelde in eerste instantie naar het chemie in het eerste jaar. De antwoorden die ik echter hier gelezen heb waren echter veel leuker en leerrijker, omdat ze een mooi beeld weergeven van het eerste jaar (waarvoor dank Cycloon)
maar laten we zeggen dat als je wetenschappen-wiskunde hebt gedaan het gewoon een stuk herhaling is met uitbreidingen en verduidelijkingen op bepaalde vlakken. Kom je echter van andere richtingen dan kan chemie vrij zwaar doorwegen (slaagkans bij ons voor chemie ligt rond de 25%). Maar het is op zich wel doenbaar vind ik.
Ik heb hierbij nog een kleine twijfen: de meeste mensen die naar Burgerlijk Ing. gaan komen denk ik wel van de Wetenschappen-wiskunde, maar toch ligt de slaagkans voor chemie rond de 25%. Waar zit voor de meeste bissers het addertje mss (een gewaarschuwt man is er twee waard, niewaar?)
Don't try the above at home!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Scheikunde eerste jaar burgerlijk ing.

de slaagkans voor chemie rond de 25%.
hoezo?

is dat ondertussen ook al een buisvak geworden? sjongejonge :)

De mensen die ik ken die buisden voor chemie hebben het altijd onderschat. Zoiets van "veel herhaling van wat we op het middelbaar zagen" en dan op het examen plots moeilijke oefeningen krijgen. Moeilijke vakken in het eerste jaar zijn voor de meeste algebra en analyse I. algebra: vergt even een abstractieniveau. analyse I: tsja :wink: (als je goed leert is dit niet echt onoverkomelijk, maar de oefeningen vergen wel wat inzicht)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Scheikunde eerste jaar burgerlijk ing.

Ja bij ons is het een vrij groot buisvak hoor, met elektriciteit als koploper!
de meeste mensen die naar Burgerlijk Ing. gaan komen denk ik wel van de Wetenschappen-wiskunde
Daar zou je wel eens gruwelijk van kunnen verschieten! Daar zitten ook wel een heel pak mensen die de studies op zich zeker niet aankunnen (mensen die het willen proberen zeg maar, maar op voorhand al opgeven). En idd zoals eendavid het zegt: Het lijkt grotendeels herhaling van het middelbaar waardoor:

1: Mensen al vaak niet meer naar de les komen (met de reden dat ze het toch allemaal kennen)

2: Er dan ook pakken minder voor gaan leren

3: De uitbreidingen vaak het lastigste stuk is omdat die toch iets dieper op de materie ingaan en die vaak moeilijk te leren zijn door zelfstudie.

1 grote tip: Probeer altijd naar de lessen te gaan, hoe saai ze ook mogen zijn. En als je naar de les gaat, let dan ook op! Geloof me, je leert een heel stuk van de leerstof door de lessen goed mee te volgen (dit geld niet enkel voor chemie, maar voor elk vak).

Ik zit nu voor het eerst in mijn examens, ik zie alles tot nu toe zitten, ik heb al wiskunde gehad (wat goed meeviel).

Het feit is dat wanneer ik zit te leren de leerstof eigelijk al grotendeels beet heb waardoor ik geen tijd verlies aan het ontcijferen van de cursus.

Laat je dus zeker niet afschrikken door de naam van de richting (burgerlijk ingenieur wordt toch wel vaak aanzien als de moeilijkste richting), als je je echt intresseert in wetenschap dan heb je volgens mij een redelijk grote slaagkans :)

Berichten: 142

Re: Scheikunde eerste jaar burgerlijk ing.

Een bijkomend vraagje:

Volgende week ga ik naar het adviescentrum van UGent om in de cursussen te kijken van het eerste jaar (niet enkel van burgerlijk ingenieur, maar ook de richting fysica ga ik eens onder de loep nemen). Waar zijn de dingen waar ik op het best kan letten?

jullie zijn echt een zeer grote steun!
Don't try the above at home!

Berichten: 2.746

Re: Scheikunde eerste jaar burgerlijk ing.

cursussen bekijken levert voor mij niet echt info.

je kan misschien onder de indruk zijn van de dikte, maar daar blijft het bij.

toen ik dat vorig jaar deed, heb ik er eens in gebladerd, maar heb er niets uit 'geleerd'

ik zit nu ook in mn eerste examenreeks (1e jaar burg ir Ugent) en ik ben niet zo goed gestart. Dus dat wordt augustus, maar met 2e zit erbij moet ik er wel doorraken.

je kan in lessen zitten waar je geen bal van snapt, en je zult merken, dat

soms 90% van het auditorium er niets van snapt, maar het thuis een rustig overlezen doet al veel

en lessen voorbereiden, hoe cliche het ook klinkt, doet ook al veel.

(slodicka heeft me geholpen op het analyse examen :) , hij kwam naast me staan en haalde er een fout uit!)

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: Scheikunde eerste jaar burgerlijk ing.

ja, inderdaad, naar de les gaan én opletten doet al héél veel. en ook zo rap mogelijk eens bekijken wat je nu juist gezien hebt, als het nog vers in je geheugen zit, zodat je eventueel een paar dingen kunt bijschrijven (soms is het op dit moment wel duidelijk, maar als je het dan een maand later bekijkt, weet je soms maar half meer waarover het gaat), je ook weer direct alles (of toch zoveel mogelijk :) ) kunt meepikken de volgende les en je ook meteen ziet met welke stukken je moeilijkheden hebt. je merkt ook direct waar de prof nadruk op legt of wat hij minder belangrijk vindt (soms zegt hij letterlijk "dit zal ik vragen", "hiervan vraag ik niets"), wat heel handig is als je leert. hij geeft ook soms extra uitleg of hij toont verbanden die in de cursus niet direct duidelijk zijn. zelf heb ik slechts 2 lessen gemist (ziek), hoewel het soms wel niet zo leuk was om vroeg op te staan of niet na een springuur op café te blijven zitten met andere mensen van je jaar (springuren hebben we in het begin van het jaar veel gebruikt om elkaar beter te leren kennen :?: , maar het is héél verleidelijk om te blijven zitten als er anderen zijn die dat doen). als je 1 les niet gaat (zonder dat je ziek bent of een andere 'serieuze' reden hebt), is het veel gemakkelijker om nog meer lessen niet te gaan (dit zou toch bij mij zo zijn, daarom heb ik me voorgenomen om géén lessen te missen, tenzij het echt niet anders kan). dit is wel een beetje mijn stokpaardje :) , ik heb al met veel klasgenoten gediscussieerd over het al dan niet naar de lessen gaan. velen gaan niet als ze de avond ervoor uitgegaan zijn of als het saaie lessen zijn ofzo. maar mijn principe is: als je kunt uitgaan, kan je ook wel opstaan voor de les, oké, je bent dan misschien wel een wrak, maar je hebt nog altijd véél meer mee dan als je in je bed zou gelegen hebben (iets is nog altijd meer dan niets é). en van 1 nacht minder te slapen, word je niet ziek. werkcolleges en oefensessies voorbereiden is ook heel handig, zodat je zelf ook kunt nadenken over de oefeningen, in plaats van ze gewoon af te schrijven of voortdurend in je cursus te moeten zitten bladeren.

ik denk ook niet dat je echt iets hebt aan die cursussen bekijken. ik ben vorig jaar naar een opendeurdag geweest, je bladert daar een beetje in die boeken, maar veel heb je er niet aan. misschien kan je wel eens in de inhoudstafel kijken welke onderwerpen er besproken worden en of ze je een beetje aanspreken, maar verder ... :)

ik doe wel geen burgerlijk (ik zit in het 1e jaar chemie), maar ik veronderstel dat die dingen zo'n beetje 'standaard' zijn aan iedere richting. mijn vriend zit wel in het eerste jaar burgerlijk in leuven (dus ik heb toch wel een beetje contact met de richting :) ). hij heeft 2 wiskundevakken (analyse en algebra), fysica (mechanica), chemie, informatica en 'P&O' (voor dit vak moet hij vooral in groep grote, redelijk complexe, vakoverschrijdende problemen oplossen). hij heeft nu van 4 vakken examen (niet van informatica en P&O) en ik geloof maar van 1 vak zonder open boek (chemie geloof ik). nu, die openboekexamens mag je natuurlijk niet onderschatten, je moet alles toch heel goed leren, maar de nadruk ligt eerder op het 'snappen', alles verstaan en ook kunnen toepassen in oefeningen. ik heb geen idee welke vakken hij in het 2e semester zal hebben en ik weet niet hoe het in gent zit, maar in leuven ligt toch vooral de nadruk op inzicht (de theorie blijft natuurlijk niet te onderschatten, het is nog altijd een zware richting).

mijn vriend zegt dat je je vooral niet moet blindstaren op die slaagcijfers. als je echt geïnteresseerd bent in de leerstof en in wetenschappen en ook wat inzicht hebt (en natuurlijk ook toch een beetje bereid bent om te werken :) ), dan is er veel kans dat het lukt. veel mensen proberen burgerlijk omdat het bekend staat een moeilijke richting te zijn, maar zijn er niet ten volle in geïnteresseerd ofzo. heel wat mensen geven op nog voor de eerste examens begonnen zijn en het is, zoals gezegd, soms toch zwaar onderschat. het eerste jaar is grote schifting. eenmaal je door dat jaar bent, ligt het slaagpercentage vrij hoog en mag je er nogal zeker van zijn dat je ingenieur wordt (tenzij je er plots niets meer voor doet :) ).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Scheikunde eerste jaar burgerlijk ing.

Idd, cursussen inkijken zegt niks over de opleiding. Je begrijpt van de meeste zaken toch geen snars voor je start en het zijn vaak de zaken met de moeilijkste namen en de meest vreemde tekens die het makkelijkst zijn.

Berichten: 19

Re: Scheikunde eerste jaar burgerlijk ing.

hallo iedereen

ik zit nu in mijn laatste jaar secondair onderwijs. ik ben geinteresseerd in de opleiding voor brugerlijk ingenieur, maar ik heb een beetje mijn twijfels of ik het wel zou aankunnen

ik volg nu wetenschappen wiskunde 8 (eigelijk 7 want 1 uur wisk is vervangen door een mengeling van fysica en wiskunde) ik haal op mijn wiskunde begin de 70%, op chemie 80 en op fysica ook zoiets maar ik moe der al redelijk veel voor doen.

denken jullie dat ik het zou aankunnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Scheikunde eerste jaar burgerlijk ing.

Helaas is het onmogelijk om op basis van cijfers te voorspellen of het gaat lukken of niet.

Goede resultaten bij een gemakkelijke leekracht, redelijke resultaten bij een moeilijke, bijvoorbeeld.

Bovendien zullen je slaagkansen voor een groot deel bepaald worden door je inzet, motivatie e.d.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Scheikunde eerste jaar burgerlijk ing.

Het feit dat je er nu veel voor werkt zegt ook iets over het feit dat je op unief dus ook zal werken. Het is natuurlijk ook te zien zoals TD! zegt wat het niveau van je leerkrachten is, als je nu al superveel moet werken voor een gemakkelijke leerkracht dan zou er wel een probleempje kunnen zijn. Als het niveau van de leerkracht normaal is of hoog dan moet je zeker geen schrik hebben.

Het is zoals het cliché zegt: De personen die het vaak het makkelijkst hebben en het minst hebben moeten werken in het middelbaar hebben vaak het meest kans om te buizen. Ik zie dat nu ook bij mezelf in de richting industrieel ingenieur dat mensen zeggen van: Ik heb nooit moeten werken in het middelbaar, en nu kunnen ze dus ook niet echt meer leren omdat ze het nooit hebben moeten doen.

Zolang je op een gezonde manier aan je leerstof werkt op unief of hogeschool zie ik niet waarom je niet zou kunnen slagen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Scheikunde eerste jaar burgerlijk ing.

Het is zoals het cliché zegt: De personen die het vaak het makkelijkst hebben en het minst hebben moeten werken in het middelbaar hebben vaak het meest kans om te buizen.
wat natuurlijk ook weer niet betekent dat mensen die het in het secundair gemakkelijk hebben moeten vrezen :)

Reageer