Immuunsysteem

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Immuunsysteem

Hallo, ik ben redelijk nieuw op dit forum en heb binnekort een toets ANW over onder andere het immuunsysteem, daarbij word ook de werking van aids behandelt, (niet al te diep, aangezien ik pas in de 4de zit.) Dit is hoe volgens het boek (en volgens mij) het immuunsysteem kort samengevat werkt:

Elke cel heeft antigenen op zijn celmembraan waardoor de witte bloedcellen kunnen herkennen of het eigen is of vreemd. In het geval dat het vreemd is wil het lichaam het vernietigen. Fagocyten reizen door het lichaam via de bloedvaten en 'eten' als het ware deze niet-lichaamseige cellen op en maken een kopie van dit type antigeen op hun oppervlak. Dit brengen zij vervolgens naar de T cel die dan de B-lymfocyten opdracht geeft er antilichamen voor te maken. Deze worden via het bloed naar alle vijandige cellen 'gebracht' Vervolgens gaan de fagocyten het vernietigen/'opeten', in het geval dat het te groot is komt een T-killercel helpen het eerst in stukken te 'prakken'.

Maar nu komt aids, dit virus bestaat uit RNA en niet DNA zoals wij mensen,

het laat zich ook neit bestrijden zoals de 'gewone' virussen die wij gewend zijn. Het valt direct de T-cel (of T-helpercel?) aan, en hier is mijn verwarring,

Een T-killercel heeft de al eerder genoemde functie, wat is het verschil tussen T-cel en T-helpercel, verder met het verhaal, het valt dus een van deze T-cellen aan en dringt deze binnen, vervolgens gaat er via Reverse Transcription een process plaatsvinden die RNA omzet in DNA en ervoor zorgt dat de T-Cel kwaadaardig word en zichzelf gaat verdubbele wat resulteert in meer Hiv-cellen die langzaam alle lichaamscellen binnendringen , resultaat=immunsysteem word minder, en de B-lymfocyten maken geen antistoffen.

Mijn 1e vraag staat al in de tekst, namelijk het verschil tussen de 2 T-cellen

en mijn 2de vraag luid:

Ook komen er de begrippen CD4 en Glycoproteinen in voor alleen kan ik die niet echt plaatsen, CD4 lijkt mij de 'boodschap' die de T cell doorgeeft aan de B-lymfocyten en glycoproteinen zijn volgens mij onderdelen van een hiv-virus, weet iemand hier meer van?

alvast bedankt voor uw hulp

dank u voor uw hulp.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Immuunsysteem

Je stelt nogal wat vragen, eens zien of ik wat structuur kan brengen in het immunologisch verhaal..

Je verhaal draait om T cellen. Hier heb je twee soorten van, meestal Tc en Th genoemd. De Tc is een cytotoxische T-cel en de Th is een T-helper cel.

Deze cellen kunnen reageren op signalen van buitenaf en dat verhaal begint altijd met een receptor op de buitenkant van de cel. Zo'n ding vangt een signaal op en geeft aan de binnenkant door dat hij een signaal heeft ontvangen. Daar kan de cel dan op reageren.

In het geval van de Th heb je het over een CD4-receptor en de Tc heeft een CD8 receptor op de buitenkant (dat is maar een van de vele receptoren, maar die zijn even niet belangrijk: de CD4 zit niet op de Tc en de CD8 vind je niet terug op een Th.

T-helper cellen assisteren B-cellen in het opwekken van een immuunrespons. Cytotoxische T cellen doen heel wat anders: ze kunnen lichaamseigen cellen doden door apoptose op te wekken. Apoptose is een ander woord voor geprogrammeerde celdood: in feite krijgt de cel een signaaltje en helpt zichzelf dan om zeep. Dit gebeurt bijvoorbeeld met geinfecteerde cellen en heeft als doel de infectie naar buiten de cel te brengen, waar het virus kan worden opgeruimd.

Dan het stuk over HIV en AIDS.

AIDS staat voor "Acquired Immuno-Deficiency Syndrome" en dat is het ziektebeeld dat wordt veroorzaakt door HIV (Human Immunodeficiency Virus). Die twee moet je even strikt gescheiden houden..

HIV gaat (onder andere) in CD4+ (lees: CD4 positieve) cellen zitten. Die CD4 receptor is zijn deurtje om de cel binnen te komen zeg maar en vind je dus terug op T-helpercellen.

Dan de volgende: glycoproteïnen. Dit zijn eiwitten met een suikerstaart eraan. Deze zul je nooit aan de binnenkant van een menselijk celmembraan vinden en juist wel veel aan de buitenkant van bacteriën. Waarschijnlijk het qua glycoproteinen over bacterien in je cursus?

..zo, da's een flinke lap geworden.

Hoop dat je ermee bent geholpen :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer