Springen naar inhoud

[Wiskunde] Translaties

• Log in om te kunnen reageren

djim

djim

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2007 - 09:42

he,

ik heb binnekort tentamen wiskunde wat deels gaat over translaties van grafieken.
nu beheers ik het genoeg om de som uit te voeren als er staat de grafiek onder gaat een translatie van (3,-4) etc ik kan ze alleen niet goed herkennen uit een grafiek wat moet bij vragen als, in figuur 3 zie je de logaritmische functie y=≤log x
deze is een translatie ondergaan, welke, ik kan dus moeilijk zien of hij bijvoorbeeld omhoog is geschoven of een vermenigvuldiging is ondergaan, heeft er iemand tips voor mij..?

bvd

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2007 - 09:52

de a waarde van een logaritme komt overeen met de coordinaten (1,a). Als a nu groter wordt zal de ordinaat dus groter worden en zal de grafiek dus hoger komen te liggen. y=≤logx zal dus een verschuiving zijn van 1 naar boven (volgens de y-as dus) tov y=logx

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2007 - 09:52

het zou handig zijn als we ook figuur 3 hadden.

snijpunten met de coordinaatassen bepalen helpt je al een heel eind op weg

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2007 - 10:18

Ik was dus verkeerd in mijn vorige post, sorry, dat is voor een exponentiŽle functie. Voor een logaritmische functie is het net omgekeerd:

de a waarde van een logaritme komt overeen met de coordinaten (a,1). Als a nu groter wordt zal de abscis dus groter worden en zal de grafiek dus naar rechts verschuiven. y=≤logx zal dus een verschuiving zijn van 1 naar rechts (volgens de x-as dus) tov y=logx

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures