Springen naar inhoud

[Wiskunde] Lineaire algebra

• Log in om te kunnen reageren

Jan-Karel

Jan-Karel

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2007 - 10:10

Ik ben een tentamenvoorbereiding aan het doen. Daar kwam ik de volgende opgave tegen:

Fit (2,2), (6,10), (10,12), (16,2) by a quadratic function.

Ik heb geen flauw idee hoe ik met zo'n opgave moet omgaan, terwijl ik het wel moet kennen voor het tentamen. Is er iemand die deze voorbeeldsom wil voormaken? Dan heb ik de manier een keertje gezien, zodat ik met dergelijke sommen kan omgaan! Bij voorbaat hartelijk dank!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Pongping

Pongping

• >25 berichten
  • 91 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2007 - 11:06

Je zoekt dus een tweedegraads vergelijking die door die 4 punten gaat, dus een functie van de vorm LaTeX
Je moet dan het volgende stelsel oplossen
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2007 - 11:29

wel raar dat je vier punten krijgt terwijl je al genoeg hebt met vier.

er is ook een mogelijkheid dat het stelsel geen oplossingen heeft, dan bestaat je functie niet

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2007 - 11:50

wel raar dat je vier punten krijgt terwijl je al genoeg hebt met vier.

er is ook een mogelijkheid dat het stelsel geen oplossingen heeft, dan bestaat je functie niet

dat is hier dus het geval als ik mij niet vergis

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2007 - 11:51

als ik me niet misreken is het stelsel strijdig. Het is waarschijnlijk de bedoeling om de kleinste kwadraten oplossing te vinden?

Jan-Karel

Jan-Karel

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2007 - 12:44

Als je de kleinste kwadraten oplossing moet vinden, wat komt er dan uit? Want dit stelsel is inderdaad strijdig. Ik heb het even nagerekend. Er zijn geen oplossingen...

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 januari 2007 - 09:45

Je neemt de functie LaTeX en bekijkt in elk punt wat de fout is. Bijvoorbeeld bij punt (2,2): fout1= 4a+2b+c-2. Deze kwadrateer je en vervolgens sommeer je ze. Dus LaTeX . Je hebt nu S als functie van a,b en c. Nu moet je de kleinste kwadratensom hebben, dus je moet de waarden van a,b en c zodanig vinden dat je de kleinste waarde voor S hebt. Dit doe je door S te differentiŽren naar respectievelijk a, b en c en dan heb je drie vergelijkingen met de drie onbekenden a,b en c. In principe moet je nog aantonen dat je een minimum voor S gevonden hebt en geen maximum of zadelpunt, maar ik geloof dat dat in deze gevallen altijd zo was.

Jan-Karel

Jan-Karel

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2007 - 19:41

Ik heb een hele andere methode geleerd. Met matrices... En ik heb de oplossing inmiddels gevonden... Bedankt allemaal!

A.Square

A.Square

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2007 - 23:40

Ik heb een hele andere methode geleerd. Met matrices... En ik heb de oplossing inmiddels gevonden... Bedankt allemaal!

Me dunkt dat dat hetzelfde is.
Wat de pongping en physicalattraction deden was een strategie vormen. Die strategie kun je vervolgens gaan tackelen met matrices.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures