Minstens een elf.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Minstens een elf.

Hoeveel keer moet ge minstens met 2 dobbelstenen werpen om een kans groter dan 0.75 te hebben om een 11 te bekomen?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Minstens een elf.

de kans om één elf te gooien is
\(\frac{1}{18}\)
dan kom ik op 14 keer gooien, als ik er vanuit ga, dat het onafhankelijke gebeurtenissen zijn
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Minstens een elf.

Ik kom op 25 keer gooien :)

De kans dat je na n keer gooien nog geen elf hebt gegooid is
\(\left(\frac{17}{18}\right)^n\)
. Dit moet < 0.25 zijn.
\(^{(17/18)}\log(0.25) = 24.2535\dots\)


Dus pas vanaf 25 keer gooien is de kans dat je minstens één elf hebt gehad, groter dan 0.75
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Minstens een elf.

juist denk ik, mijn is dus fout, 'k heb de gebeurtenissen opgeteld en zelfs dan is het nog fout

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Minstens een elf.

juist denk ik, mijn is dus fout, 'k heb de gebeurtenissen opgeteld
Klassieke fout. Vaak kun je een simpele controle doen door te kijken of je met andere getallen ook boven de 100% of onder de 0% kans uit kunt komen. Als dat het geval is klopt je berekening niet :)

In dit geval ging je waarschijnlijk blindelings uit van één keer gooien is 1/18 kans, dus veertien keer gooien is 14/18 (> 0.75) kans. Doordat deze manier van rekenen een kans groter dan 1 zou geven bij 19 keer gooien, weet je dat er iets fout zit.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Minstens een elf.

Rogier gij maakt gebruik van een log met grondtal 17/18. Ik heb hier nog nooit van gehoord en wist niet dat dit ergens gedefinieerd staat.Alhoewel als ge de definitie van een logaritme toepast krijgt ge dezelfde uitkomst als ik.
\(n.\ln{(17/18)}=\ln{(0.25)}\mbox{ of} n=\frac{\ln{(0.25)}}{\ln{(17/18)}}=24,2535\)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Minstens een elf.

Rogier gij maakt gebruik van een log met grondtal 17/18. Ik heb hier nog nooit van gehoord en wist niet dat dit ergens gedefinieerd staat.
Een ander grondtal is toch geen probleem? Er geldt (a en b niet 0 of 1):
\(\log _a x = \frac{{\log _b x}}{{\log _b a}}\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer