[Wiskunde] Kans

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 23

[Wiskunde] Kans

Bij elk spellertje met een speelautomaat is de kans op winst 25 en de kans op verlies 3/5

Bea speelt 5 spelletjes, wat is de kans dat ze 2 spelletjes wint.

5

2 × 2/5² × 3/5³ = 0.346

ik heb het geprobeert en het antwoord bekeken maar ik kom er zelf niet uit waarom je het antwoord nou zo moet berekenen, ik vind sowiso het inzicht bij kans lastig. kan iemand mij uitleggen waarom het antwoord zo berekend moet worden?

bvd

edit:

het is dus 5 boven 2 ik weet niet of dat duidelijk is, daarna gewoon breuken..

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Kans

Als winnen W is en verliezen L, dan voldoen:

WWLLL

LWLWL

LLWLW

...

Dus: elke reeks waarin 2x een W en 3x een L voorkomt.

De kans op precies zo één reeks is dan (2/5)²(3/5)².

Je vermenigvuldigt met het aantal mogelijke reeksen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [Wiskunde] Kans

De kans dat ze 2x wint en dus 3x verliest is als volgt:
\(\left(\begin{array}{c} 2 5 \end{array}\right)^2 \cdot \left(\begin{array}{c} 3 5 \end{array}\right)^3\)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [Wiskunde] Kans

het is dus 5 boven 2 ik weet niet of dat duidelijk is, daarna gewoon breuken..
Het was duidelijk, maar met Latex (zie ook "FAQ Formules" rechts bovenin) kan het nog duidelijker:
\({5 \choose 2} \cdot (\frac{2}{5})^2 \cdot (\frac{3}{5})^3\)


(klik op de formule om de code te zien)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [Wiskunde] Kans

PdeJongh schreef:De kans dat ze 2x wint en dus 3x verliest is als volgt:
\(\left(\begin{array}{c} 2 5 \end{array}\right)^2 \cdot \left(\begin{array}{c} 3 5 \end{array}\right)^3\)
Tip, weliswaar compleet offtopic: voor "breuken met grote haakjes" kun je ook left( en right) gebruiken:
\(\left( \frac{2}{5} \right)^2\)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Kans

Rogier schreef:Het was duidelijk, maar met Latex (zie ook "FAQ Formules" rechts bovenin) kan het nog duidelijker:
\({5 \choose 2} \cdot (\frac{2}{5})^2 \cdot (\frac{3}{5})^3\)
 

(klik op de formule om de code te zien)
En om het helemaal mooi te maken, geschaalde haakjes:
\({5 \choose 2} \cdot \left(\frac{2}{5}\right)^2 \cdot \left(\frac{3}{5}\right)^3\)
Edit: grappige cross-post, ik wou je de tip geven die je nu zelf aan PdeJongh geeft :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [Wiskunde] Kans

Rogier schreef:
PdeJongh schreef:De kans dat ze 2x wint en dus 3x verliest is als volgt:
\(\left(\begin{array}{c} 2 5 \end{array}\right)^2 \cdot \left(\begin{array}{c} 3 5 \end{array}\right)^3\)
Tip, weliswaar compleet offtopic: voor "breuken met grote haakjes" kun je ook left( en right) gebruiken:
\(\left( \frac{2}{5} \right)^2\)
In jouw berekening staat er een breuk, terwijl dat bij mij niet is :wink: En ik heb geleerd dat die streep er vooral niet mag staan. :)

@TD!: jij maakt dezelfde fout met breuken i.p.v. een echte kansrekening. En die choose code kende ik nog niet :wink:
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Kans

Er moeten wel degelijk breuken staan, die 2/5 en 3/5 zijn kansen die je tot een macht verheft.

Alleen de eerste factor, een combinatie, moet zonder breukstreep, dat is hetzelfde als C(5,2).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [Wiskunde] Kans

Ik heb het maar even nagezocht in m'n wiskunde boek.

De berekening die hier nodig is, is dus inderdaad zoals TD! en Rogier al noemden de volgende:
\({5 \choose 2} \cdot \left(\frac{2}{5}\right)^2 \cdot \left(\frac{3}{5}\right)^3\)
Whoeps :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 23

Re: [Wiskunde] Kans

mijn vraag is eigenlijk waarom is het zo dat er eerst een combinatie is en dat maal breuken, voorgaande in mijn hoofdstuk heb ik alleen beide apart gebruikt.. en nu staan ze ineens beide in 1 antwoord

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Kans

Zoals ik al zei: de kans op één welbepaalde sequentie van winst/verlies die aan de vraag voldoet (dus: twee keer winnen en drie keer verliezen, dit zijn die breuken met de machten), vermenigvuldigd met het aantal mogelijkheden om zo'n sequentie te maken (door verandering van volgordes, dat is die combinatie).

De kans op WWLLL is gelijk aan die van WLWLL, gelijk aan die van (..., alle mogelijkheden), dus je berekent die kans één keer en vermenigvuldigt met het aantal mogelijkheden om dat te vormen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 23

Re: [Wiskunde] Kans

aah ! ok bedankt, de combinatie zorgt dus voor de frequentie!

Bedankt!

Berichten: 23

Re: [Wiskunde] Kans

Pfff ik blijf het moeilijk vinden.. is er iemand die mij een korte spoed cursus kansrekenen kan geven.. complementregel en somregel en product regel..?

ik weet de formules wel ik kan alleen niet toepassen, en ik wil het toch wel graag goed beheersen

bvd

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Kans

Een spoedcursus ga ik hier niet 123 verzinnen, maar misschien heb je iets specifiekere vragen?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 23

Re: [Wiskunde] Kans

ja ik bedoel natuurlijk niet een hele spoedcursus;)

maar, ik begrijp nu onderhand dat de complement regel eigenlijk het tegenovergestelde doen dan wat er gebeurt.

1-complement gebeurtenis = gebeurtenis

omdat gebeurtenis + complement gebeurtenis = 1

dit klopt toch..? hier had ik wat moeite mee..

verder is het denk ik redelijk duidelijk alleen ik vind het steeds lastig om te zien wat je nou moet gebruiken, complement of product of som etc.

maar in ieder geval bedankt, allen

Reageer