[wiskunde]nulpunten bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 72

[wiskunde]nulpunten bepalen

Hoi ik heb morgen examen wiskunde maar zat opeens tijdens een vraagstuk vast, ik moest nl de nulpunten van de vgl

3x²-2xy-5y+3y² en de vgl 5x²-3x+5xy-2y² berekenen. Ik veronderstel dat ik de ene vergelijking in de andere moet substitueren maar dan zit ik nog altijd vast. Iemand soms goede raad?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde]nulpunten bepalen

klein duimpje schreef:Hoi ik heb morgen examen wiskunde maar zat opeens tijdens een vraagstuk vast, ik moest nl de nulpunten van de vgl

3x²-2xy-5y+3y² en de vgl 5x²-3x+5xy-2y² berekenen.
Dat zijn allebei geen vergelijkingen... Staat de vraag letterlijk precies zo gesteld?

Vergelijkingen waarvan je nulpunten moet bepalen zijn meestal van de vorm y=(..iets met x..) en je moet dan de x'en zien te vinden zodat y nul is. Soms is y niet expliciet gegegen (d.w.z. als hij niet los aan één kant van de = staat), dan moet je die er eerst uit prutsen.

Ze zouden in dit geval de (x,y) paren kunnen bedoelen waarvoor bovengenoemde uitdrukkingen nul zijn, maar dat lijkt me een beetje vreemd.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 72

Re: [wiskunde]nulpunten bepalen

Het is een vraagstuk ivm partiële afgeleiden. We moeten in dit vraagstuk opzoek gaan naar een extremum. Voor een extremum te bepalen met je de nulpunten van je gradient kennen, maar daar zit juist mijn probleem, mijn gradiënt bestaat uit 2 veranderlijken ( x,y) mijn gradiënt is dus gelijk aan 3x²-2xy-5y+3y² ;5x²-3x+5xy-2y² maar ik weet echt niet hoe ik daar eventueel nulpunten zou kunnen van bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde]nulpunten bepalen

In dat geval moet je een stelsel oplossen, namelijk:
\(\left{ \begin{array}{l} 3x^2 - 2xy - 5y + 3y^2 = 0 5x^2 - 3x + 5xy - 2y^2 = 0 \end{array} \right.\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 72

Re: [wiskunde]nulpunten bepalen

Mijn probleem is, dat ik niet meteen weet hoe ik zo'n stelsel moet oplossen, je moet je ene vergelijking zo aanpassen dat je y=... waardoor je die y dan kunt substitueren in de andere vergelijking. Maar het lukt mij niet om om die y daaruit te prutsen. Is het soms mogelijk om de eerste stappen te geven, de rest zal ik dan zal wel vinden. Bedankt alleszinds

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde]nulpunten bepalen

Je ziet direct dat (0,0) een oplossing is, de andere oplossingen zijn minder evident vrees ik (op het eerste zicht...)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer