[Wiskunde] Vaasmodel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[Wiskunde] Vaasmodel

Hallo, ik heb hier een vrij simpel vaasmodeletje alleen ik zie door de bomen het bos even niet (heb heel veel gedaan laatste tijd).

Wat ik eigenlijk moet weten is het volgende:

Op hoeveelverschillende manieren kan je r r w w b b schrijven (dus 2 rode, 2 blauwe en 2 witte die op 6 plaatsen kunnen zitten)

In het vraagstuk:

In een vaas zitten vijf rode, vier witte en drie blauwe knikkers.

Minke pakt zes keer een knikker uit de vaas en legt deze telkens, nadat ze gekeken heeft welke kleur de knikker heeft, weer terug. Bereken in drie decimalen anuwkeurig de kans dat ze precies twee keer een rode, twee keer een witte en twee keer een blauwe knikker pakt?

Ik loop dus vast op het volgende: hoe bereken ik dus de verschillende manieren om r r w w b b te pakken?

Bij voorbaad dank

Berichten: 29

Re: [Wiskunde] Vaasmodel

Ik heb het antwoord en dat is 90 manieren.. alleen ik weet niet hoe je hieraan komt :S.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Vaasmodel

Je kan n verschillende objecten op n! manieren rangschikken: tom, mot, tmo, omt, otm, mto: 3! = 6.

Als er bij die n objecten echter twee gelijke zitten, moet je delen door de permutaties hiervan, omdat dit geen nieuwe woorden opleveren. Voorbeeld: kok. Als je de eerste en de laatste letter wisselt, krijg je geen nieuwe anagram. Hoewel het dus ook 3 letters zijn, heb je minder anagrammen dan bij Tom, je moet delen door de permutaties van de letter k (dat is 2!), dus 3!/2! = 3.

Ik geef nu het 'antwoord' op je vraag in formule, dan kan je zelf de redenering vinden:
\(\frac{{6!}}{{2!2!2!}} = \frac{{6 \cdot 5 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2}}{8} = 6 \cdot 5 \cdot 3 = 90\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 29

Re: [Wiskunde] Vaasmodel

volstaat (6 nCr 2)*(4 nCr 2) dan ook?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Vaasmodel

Kan je zelf nagaan of dat hetzelfde is? Zoja: dan is het in orde. Indien niet, dan scheelt er iets...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer