[scheikunde] reactievergelijking: wat doet wat?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 39

[scheikunde] reactievergelijking: wat doet wat?

Hey,

Kan iemand me uitleggen a.d.h.v. 2 voorbeeldjes hoe je een reactievergelijking moet berekenen?

Ik weet echt niet hoe je daar aan komt.

VB: AgCl -> Ag + Cl2

Cu + O2 -> Cu2O

Dank u wel!

Edit mod Mrtn: titel aangepast en verplaatst vanuit scheikunde.
'You always wish you could go back and do some things a little differently, but I learned a great deal, so it's O.K.

I don't take myself all that sirious, so I can look back and laugh' - Mark Wahlberg

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [scheikunde] reactievergelijking: wat doet wat?

De ionen zijn Ag2+ en Cl-

De lading van een atoom moet altijd 0 zijn. Daarom moeten de + en - ionen elkaar opheffen.

Ag is 2+ en Cl is 1-. Om een lading van 0 te krijgen, heb je de volgende reactie nodig:

Ag2+ + 2Cl- = AgCl2
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: [scheikunde] reactievergelijking: wat doet wat?

Ag+ bestaat ook...
Everything is chemistry.

Berichten: 654

Re: [scheikunde] reactievergelijking: wat doet wat?

PdeJongh schreef:De ionen zijn Ag2+ en Cl-

De lading van een atoom moet altijd 0 zijn. Daarom moeten de + en - ionen elkaar opheffen.

Ag is 2+ en Cl is 1-. Om een lading van 0 te krijgen, heb je de volgende reactie nodig:

Ag2+ + 2Cl- = AgCl2
Over het algemeen is Ag+ geldig..

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [scheikunde] reactievergelijking: wat doet wat?

Over het algemeen... maar het kan dus ook anders zijn :wink:

Overigens moet ik zeggen dat ik niet weet hoe ik bij Ag2+ kom, want ik m'n BINAS kom ik ook alleen maar Ag+ tegen :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] reactievergelijking: wat doet wat?

Allereerst: dit is beter op zijn plek in ons huiswerkforum. Post het in het vervolg in dat forum alsjeblieft.
MonkD schreef:Ik weet echt niet hoe je daar aan komt.

VB: AgCl -> Ag + Cl2

     Cu + O2 -> Cu2O
Cu2O bestaat niet, net als CuO2. Welke van de twee je bedoelde weet ik niet, maar je notatie klopt niet helemaal.

Atomair Cu (dus niet het ion) kan je verbranden met zuurstof, maar is dat wat je bedoelde? Een andere reactie is het koperion met zuurstofionen: Cu2+ bijvoorbeeld, met O2-.

Een ander voorbeeld: NaCl. Dit zal in water splitsen in zijn ionen: Na+ en Cl-. Waarom? Dat doen goed oplosbare zouten en dat kan je nalezen in tabel 45 van Binas.

Wat je vraagt is zo basic, dat ik me niet kan voorstellen dat het niet is toegelicht tijdens je les. Sla je boek er nog eens op na zou ik zeggen.

-verplaatst-
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [scheikunde] reactievergelijking: wat doet wat?

En hoe zit dat dan met zilverchloride? Is die notatie ook fout ofzo? Want nu wil ik het weten ook :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] reactievergelijking: wat doet wat?

Zilverchloride is doorgaans gewoon AgCl en dat maakt Ag dus Ag+ :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [scheikunde] reactievergelijking: wat doet wat?

Aha, ik denk al. Wat krijgen we nou weer? Zeker omdat dit een onderdeel is wat ik normaal goed kan.

Pfieuw :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] reactievergelijking: wat doet wat?

     Cu2O bestaat niet,


Jawel hoor. Je kunt het zelfs bij Aldrich kopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 39

Re: [scheikunde] reactievergelijking: wat doet wat?

Mrtn schreef:Allereerst: dit is beter op zijn plek in ons huiswerkforum. Post het in het vervolg in dat forum alsjeblieft.
MonkD schreef:Ik weet echt niet hoe je daar aan komt.

VB: AgCl -> Ag + Cl2

     Cu + O2 -> Cu2O
Cu2O bestaat niet, net als CuO2. Welke van de twee je bedoelde weet ik niet, maar je notatie klopt niet helemaal.

Atomair Cu (dus niet het ion) kan je verbranden met zuurstof, maar is dat wat je bedoelde? Een andere reactie is het koperion met zuurstofionen: Cu2+ bijvoorbeeld, met O2-.

Een ander voorbeeld: NaCl. Dit zal in water splitsen in zijn ionen: Na+ en Cl-. Waarom? Dat doen goed oplosbare zouten en dat kan je nalezen in tabel 45 van Binas.

Wat je vraagt is zo basic, dat ik me niet kan voorstellen dat het niet is toegelicht tijdens je les. Sla je boek er nog eens op na zou ik zeggen.

-verplaatst-
Ten eerste wil ik dit even kwijt:

Je zegt dat dit in het huiswerkforum hoort, maar dat is totaal niet het geval.

Ik ben hier om uitleg te vragen en het is niet de bedoeling als iemand hier mijn huiswerk maakt.

Zo ben ik niet en zo zit dit helemaal niet in mekaar.

Jij zegt dat Cu²O niet bestaat, wat dus niet waar is want het staat zo in mijn boek.

PdeJongh zit in de goede richting.

De bedoeling is om cijfers in te vullen.

In mijn boek staat 'Formules schrijven en reactievergelijkingen uitbalanceren'.

Meer weet ik er niet van aangezien we maar 2 lessen erover gehad hebben en we volgende week daarover een toets krijgen.

En het is wel gemakkelijk gezegd: 'sla je boek nog eens open' als daar geen verdere uitleg in staat omdat de leerkracht het zo goed en zo kwaad heeft uitgelegd.

Als jij, PdeJongh, alsjeblieft wilt uitleggen hoe je aan die reactie van gisteren komt?

Want ik heb net hetzelfde opschreven als jij.

Hier is een voorbeeldje uit mijn boek dat al verbeterd is door de leerkracht, als jij het even wilt oplossen zodat ik weet of jij weet waarover ik het heb. :) :wink:

... HgO -> ... Hg + ... O²

Ik verplicht je niets, ik wil het gewoon op een of andere manier snappen.

En op deze site zijn er mensen die heel goed uitleggen, vandaar. :wink:

Dank u!
'You always wish you could go back and do some things a little differently, but I learned a great deal, so it's O.K.

I don't take myself all that sirious, so I can look back and laugh' - Mark Wahlberg

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [scheikunde] reactievergelijking: wat doet wat?

MonkD schreef:Als jij, PdeJongh, alsjeblieft wilt uitleggen hoe je aan die reactie van gisteren komt?

Want ik heb net hetzelfde opschreven als jij.
Moleculen moeten een lading 0 hebben. Ag heeft een lading 1+ en Cl 1-. Om dit op 0 uit te laten komen, moet je evenveel Ag als Cl hebben:

Ag+ + Cl- -> AgCl

*Die Ag2+ heb ik nu niet gekomen, vanwege de reden die w_oute_r noemde*
MonkD schreef:Hier is een voorbeeldje uit mijn boek dat al verbeterd is door de leerkracht, als jij het even wilt oplossen zodat ik weet of jij weet waarover ik het heb. :)  :wink:  

... HgO -> ... Hg + ... O²

Ik verplicht je niets, ik wil het gewoon op een of andere manier snappen.

En op deze site zijn er mensen die heel goed uitleggen, vandaar. :wink:  

Dank u!
Ik zou hier het volgende van maken:

2HgO -> 2Hg+ + O2-
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 200

Re: [scheikunde] reactievergelijking: wat doet wat?

Cu2O bestaat niet en als dat wel in je boek staat is dat toch echt een fout in je boek.

Een koperion heeft meestal een lading van 2+ en een zuurstofion een lading van 2- dus zou het CuO(s) worden! Het lijkt me sterk dat ze hier met Cu+ werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: [scheikunde] reactievergelijking: wat doet wat?

Cu kan toch zowel +1 als +2 zijn? (zo staat het in mijn PSE)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [scheikunde] reactievergelijking: wat doet wat?

Klopt, heel vaak gebruiken ze gewoon Cu2+.

Je krijgt dan: Cu2+ + O2- --> CuO (koperoxide)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Reageer