Springen naar inhoud

[Mechanica] Fietsband


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Boulemans

    Boulemans


  • >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2007 - 21:50

Aangezien de formule van wrijving de volgende is:

F= Ķ * Fn

heeft wrijvingkracht niets met oppervlakte te maken

Maar waarom dan hebben de prof fietsers altijd van die filterdunne bandjes?
Don't try the above at home!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 januari 2007 - 23:22

Die flinterdunne bandjes hebben een lagere rolweerstand dan bredere banden.
Maar rolweerstand en wrijving zijn twee verschillende dingen.

#3

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 januari 2007 - 00:54

Ook een F1 wagen zou nog ietsje winst (minder rolweerstand) kunnen boeken door op wielrentuubjes te gaan rijden. Qua wrijving (tegen uit de bocht vliegen e.d.) maakt dat in principe nauwelijks verschil. Het probleem is dat dat beetje rubber te zwak is om de optredende krachten op te vangen, en zou scheuren. Ook zouden de banden door het geringe oppervlak alle warmte die ontstaat in de banden bij de hier optredende krachten niet voldoende kunnen afvoeren, en mogelijk smelten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#4

Rov

    Rov


  • >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2007 - 08:13

Voor gelijke massa's:
Klein oppervlak ~ grote druk
Groot oppervlak ~ kleine druk

#5

jeroeno

    jeroeno


  • >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2007 - 19:43

Maar rolweerstand en wrijving zijn twee verschillende dingen.

Wat is dan het verschil?

#6

gast004

    gast004


  • >250 berichten
  • 314 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2007 - 19:55

rolweerstand: als 2 voorwerpen bewegen ten opzichte van elkaar en het ene voorwerp rolt over het andere.

wrijving: als 2 oppervlakken langs elkaar schuiven terwijl ze tegen elkaar aan gedrukt worden.

#7

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 januari 2007 - 21:11

@ev'tje, ik mis misschien wat, maar als ik op je link voor rolweerstand klik kom ik op een fimpje met een kaarttruukje..... :)

@jeroen0: rolweerstand moet je zo zien. Een rubberen band vervormt in contact met het wegoppervlak. Bij een voorwaartse beweging wordt de voorkant van de band steeds ingedeukt en de achterkant steeds uitgedeukt. Dat betekent dat de moleculen in de band behoorlijk tegenover elkaar gaan bewegen, ze moeten een beetje langs elkaar schuiven en zo, de band wordt hierdoor warm net zo goed als dat je je handen langs elkaar wrijft.
In een slappe band zijn die bewegingen veel heftiger, een slappere band wordt dus sneller warm dan een hard opgepompte. Waar warmte ontstaat gaat energie verloren. Die gaat dus ten koste van de beweging, en wordt gevoeld als een weerstand.
Ook de ondergrond veert in en uit (of, als je over een zandpad rijdt, wel in maar niet meer uit, je raakt dan energie kwijt aan de wrijving tussen zandkorrels PLUS aan de verplaatsing van zand)
Neem je net als een trein een stalen "band" op een stalen weg, dan is de beweging van de moleculen t.o.v. elkaar bij dat loopvlak veel kleiner. Er gaat minder energie verloren.

De rolwrijvingskracht komt overeen met dat energieverlies meter afgelegde weg.

stel je verliest 12 J per meter afgelegde weg aan rolwrijving.
Arbeid:
W = F∑s
12 = F∑1
rolwrijvingskracht = 12 N
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#8

gast004

    gast004


  • >250 berichten
  • 314 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2007 - 21:20

oh ja, hih, inderdaad, excuses, ik had daarjuist wat problemen met mijn computer.

hier komt ie:
rolweerstand

#9

jeroeno

    jeroeno


  • >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2007 - 21:40

Het is duidelijk,
thnx

#10

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 januari 2007 - 22:11

uit wikipedia: (de link van ev'tje)

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt hebben brede (fiets)banden minder rolweerstand dan smalle, mits ze even hard opgepompt zijn en van vergelijkbare constructie zijn. De vervorming die bij een brede band optreden zijn namelijk kleiner dan die bij smalle. De luchtweerstand van een brede band is natuurlijk wel groter.

Hier wil ik wel eens een vollediger redenering van zien. Dat is nieuw voor mij.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures