[Natuurkunde] Isotopen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

[Natuurkunde] Isotopen

De opdracht is als volgt:

Er moet een tabel ingevuld worden volgens het volgende idee:

Code: Selecteer alles

Atoomsoort     Kerndeeltjes     Aantal elektronen     Verkorte schrijfwijze     Z     A
Als voorbeeldje even de bovenste twee isotopen:

Code: Selecteer alles

Atoomsoort     Kerndeeltjes     Aantal elektronen     Verkorte schrijfwijze     Z     A

2^3He          2p + 1n          2                         He-3                  2     3

2^4He          2p + 2n          2                         He-4                  2     4
*2^3 slaat erop dat het massagetal 3 is en het aantal protonen 2

Echter, nu ben ik bij eentje aangekomen waar ik niet uitkom.

Gegeven:

Code: Selecteer alles

Atoomsoort     Kerndeeltjes     Aantal elektronen     Verkorte schrijfwijze     Z     A

   ...           ... + ...             28                    ...               ...    68
Welnu, hoever ik zelf al was gekomen:

Het aantal protonen is gelijk aan het aantal neutronen, dus moeten er ook 28 protonen zijn. Hiermee is Z bekend, namelijk nikkel (Ni).

Als het massagetal A dus 68 is, en het aantal protonen is 28, dan zijn er dus 68-28=40 neutronen.

Huidige stand van het oplossen:

Code: Selecteer alles

Atoomsoort     Kerndeeltjes     Aantal elektronen     Verkorte schrijfwijze     Z     A

28^68          28p + 40n                  28                   -68              28   68
Het probleem is alleen het volgende:

Ik heb hierboven wel geconcludeerd dat het nikkel moet zijn, omdat het aantal protonen 28 is, maar er bestaat volgens BINAS tabel 25 geen isotoop Ni-68. Volgens die tabel bestaan er alleen de isotopen Ni-58, Ni-62, Ni-63, Ni-64 en Ni-65.

Wie o wie kan mij verder helpen?
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 108

Re: [Natuurkunde] Isotopen

typfout in de oefening?

een recente (recenter dan je pse) ontdekking?

een heel, maar dan ook heel kleine, isotoop. Zo klein dat hij niet meer meetelt door de vele anderen (alhoewel het verschil 58 -68 wel groot is en het dus echt heel, heel, heel, klein zou moeten zijn).

Alleszins, je gedachtengang klopt, naar mijn gevoel dan toch

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Natuurkunde] Isotopen

Het aantal protonen is gelijk aan het aantal neutronen
Aantal protonen is gelijk aan het aantal elektronen bedoel je vast.

In de natuur zullen alleen die isotopen voorkomen, je kan echter ieder isotoop theoretisch maken, en misschien praktisch ook, het is echter de vraag voor hoe lang, het zal quasi onmiddellijk vervallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [Natuurkunde] Isotopen

Het aantal protonen is gelijk aan het aantal neutronen
Aantal protonen is gelijk aan het aantal elektronen bedoel je vast.
Ik bedoel inderdaad het aantal protonen is gelijk aan het aantal neutronen
In de natuur zullen alleen die isotopen voorkomen, je kan echter ieder isotoop theoretisch maken, en misschien praktisch ook, het is echter de vraag voor hoe lang, het zal quasi onmiddellijk vervallen.
Aha. Leuk om te weten én een mooi antwoord op m'n vraag.

Heel erg bedankt! :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Natuurkunde] Isotopen

Ik weet niet of Ni-68 bestaat en hoe lang, maar Binas vermeldt vaak alleen de 'vaak' voorkomende isotopen.
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Isotopen

ook hier

http://www.webelements.com/webelements/ele...xt/Ni/isot.html

wordt 68Ni niet vermeld, ook niet als je op radio-isotopen klikt.

Wat niet uitsluit dat het overigens gewoon om een oefeningetje gaat, gewoon om met Z en A te leren rekenen.

overigens, @ PdeJongh (en overigen), al eens geklikt op de "speciale tekens" link midden boven je berichtvenster? Kun je van die mooie superscript en subscriptcodes (en nog veel meer) uitplukken. Je krijgt ze dan nog steeds niet netjes pal boven elkaar, maar het leest al heel wat lekkerder.

Je kunt die codes ook uittypen:

< sup >68< /sup> Ni (maar dan zonder de spaties)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [Natuurkunde] Isotopen

Jan van de Velde schreef:ook hier

http://www.webelements.com/webelements/ele...xt/Ni/isot.html

wordt 68Ni niet vermeld, ook niet als je op radio-isotopen klikt.  

Wat niet uitsluit dat het overigens gewoon om een oefeningetje gaat, gewoon om met Z en A te leren rekenen.
Dat zal het wel zijn. Alleen daar is verders niks aan :)
Jan van de Velde schreef:overigens, @ PdeJongh (en overigen), al eens geklikt op de "speciale tekens" link midden boven je berichtvenster? Kun je van die mooie superscript en subscriptcodes (en nog veel meer) uitplukken. Je krijgt ze dan nog steeds niet netjes pal boven elkaar, maar het leest al heel wat lekkerder.  

Je kunt die codes ook uittypen:

< sup >68< /sup> Ni (maar dan zonder de spaties)
Ik ken de < sup > en < sub> codes :wink: Alleen de enige plek waar ze nodig waren, was bij de A en Z voor het atoom en omdat het niet uitkwam, had ik het maar zo weergegeven. 6828Ni had ook gekund dus
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Reageer