Springen naar inhoud

graag wat hulp: tekst in formule's

• Log in om te kunnen reageren

dumery

dumery

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2007 - 16:40

(kweetnie als dit hier mag staan ,anders srry daarvoor)
Het snel over energie beschikken:

Wanneer de krokodillen snel over energie moeten beschikken kan er een nadeel opduiken. Zuurstof in het bloed is noodzakelijk voor verbruik van energie, maar het lichaam van de krokodil is juist uitgerust om de energie traag te verbruiken. Hierdoor is er nooit veel zuurstof in het bloed aanwezig. Als er geen zuurstof aanwezig is, zal er melkzuur worden gevormd bij een inspanning. Melkzuur wordt pas weer afgebroken wanneer de activiteit stopt en hierdoor ook weer een grotere hoeveelheid zuurstof aanwezig is. De concentraties aan melkzuur in krokodillenbloed zijn zeer hoog. Krokodillen raken snel uitgeput en hebben een lange rustperiode nodig hebben om te herstellen van elke geleverde inspanning.

Zou iemand mij kunnen helpen om deze tekst in formules te zetten/ te tekenen.
Ik ben daar jammergenoeg niet echt goed in.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2007 - 16:54

Melkzuur is eigenlijk 2-hydroxypropaanzuur oftewel LaTeX
Wellicht dat je nu zelf een reactie kunt verzinnen?
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

dumery

dumery

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2007 - 17:40

das mijn probleem kweet nei zo goed wat gedaan met die tekst om dat in formule vorm om te zetten, dus kgraak nei echt verder :)

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2007 - 17:58

Jij hebt het over een reactie waarbij geldt: LaTeX

Als je de reactie omkeert en dus melkzuur - zuurstof doet, krijg je:
LaTeX
LaTeX is beter bekend als propaan

Ergens heb ik het idee dat ik je tekst fout begrijp...
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2007 - 19:01

Wat PdeJongh hier neerzet is (uiteraard) sowieso fout. Maar ik kan ook niet heel goed uit je bericht opmaken wat je wilt weten, en op welk niveau. Ken je de glycolyse? En de citroenzuurcyclus?
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2007 - 19:04

Wat PdeJongh hier neerzet is (uiteraard) sowieso fout.

Daar was ik al bang voor :)

dumery

dumery

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2007 - 19:47

ik zit nu in mijn 6de jaar en moet een gip maken
er zijn dus veel dingen die ik nog moet leren
ik ben nog niet zo ver dat ik allerlei soorten reacties en formules ken die jij hier als voorbeeld geeft, maar dat is op zich tniet zo erg
emens veel dingen in mijn gip zijn nieuw voor mij( want ik wist nie echt veel van krokodil) dus die reactie mag ook nieuw zijn , maar jah als je het makkelijk of moeilijk kan maken (maar het eindresultaat verschilt nit veel) dan is voor mij de "makkelijke" reactie het best

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2007 - 22:49

Even bij het begin beginnen.
De boel draait om het maken van ATP uit glucose.
De weg die we voor nu even aanhouden is:
- glycolyse
- citroenzuurcyclus
- oxidatieve fosforylering (ookwel ademhalingsketen)
Dit levert een mooie bak ATP's op per molecuul glucose.

Vraag: waar in deze drie cycli gaat het mis als er geen zuurstof aanwezig is?
Juist: in de laatste. Die loopt niet meer en de cel blijft dus zitten met zijn producten uit de citroenzuurcyclus. Waarom is dat vervelend?

Stukje feedback van jou gevraagd: ken je deze processen en mogen we er verder op ingaan of loop je hier al stuk op? Geef je niveau even aan alsjeblieft.

--
edit: heb je hier wat aan?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

dumery

dumery

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2007 - 18:31

Ik zou moeten uitleggen : metabolisme --> hoe je suker afbreekt en daardoor energie verkrijgt

waarom melkzuur gevormd wordt als je geen zuurstof hebt

dit zou ik in schema vorm (dus met formules eigenlijk) moeten kunnen uitleggen
daarvoor kan ik bv gebruik maken van citroenzuurcyclus of crep cyclus (die 2 ken ik wel beetje ...)

jeroen79

jeroen79

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2007 - 19:34

Ik denk dat je vooral moet kijken naar de afbraak van glucose (glycolyse) aangezien de krokodil waar je over sprak vooral "explosieve energie" nodig heeft. Wanneer er in te korte tijd te veel glucose wordt afgebroken tot pyrodruivenzuur/pyruvaat en er is geen/weinig zuurstof beschikbaar (beperkende factor) dan wordt de pyrodruivenzuur ,m.b.v. het enzym lactate dehydrogenase, omgezet in melkzuur. Dit omdat het alternatieve pad (eerst citroenzuurcyclus en dan oxydatievefosforylering) zoals de naam al aangeeft zuurstof nodig heeft om te kunnen worden doorlopen. Hieronder een vergelijking in woorden:

Glucose+2P+2ADP --> 2 melkzuur +2ATP+2 H2O

De omzettig van pyruvate in melkzuur levert geen extra energie (ATP) op maar moet plaats vinden om NADH om te zetten in NAD (een stof die nodig is voor de glycolyse). Hierdoor kan dit proces langer door gaan. Van het melkzuur kan later weer glucose worden gemaakt...

Ik las ergens dat je in de 6e zit... ik neem aan van het middelbaar onderwijs. Misschien een idee om even te kijken in tabel 68B van de binas. Hierin staan de schema's waar je naar op zoek bent...

dumery

dumery

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2007 - 17:29

hoe je suiker afbreekt en hierdoor energie verkrijgt is dus
Glucose + 2Pi + 2ADP + 2NAD+ --> 2 pyrodruivenzuur + 2ATP + 2NADH + 2H2O
(is dit juist?)

maar toch snap ik nog niet hoe ik in formule vorm kan zetten(dus in een reactie schrijven) : wanneer er geen zuurstof is (of te weinig ) gaat er melkzuur gevormd worden.

graag nog wat hulp

jeroen79

jeroen79

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2007 - 20:57

Dit eerste gedeelte is goed (al laat je natuurlijk alle 10 de tussenstappen van de glycolyse weg). Vervolgens wordt de pyrodruivenzuur omgezet in melkzuur. Hierbij wordt NADH,H+ omgezet in NAD+. Dit is nuttig omdat er tijdens de glycolyse weer NAD aanwezig moet zijn in het cytoplasma. In je BINAS staan de structuurformules van de stoffen. Tevens kun je de tussenstappen in woorden bekijken op:http://nl.wikipedia.org/wiki/Glycolyse

Succes er mee...

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2007 - 21:34

De reden van vergisten zit hem in wat jeroen79 je vertelde:

De omzettig van pyruvate in melkzuur levert geen extra energie (ATP) op maar moet plaats vinden om NADH om te zetten in NAD (een stof die nodig is voor de glycolyse). Hierdoor kan dit proces langer door gaan.

Je eerste reactie is dus gewoon goed, maar levert in de glycolyse NADH en H+ ten koste van NAD+.
Als de NAD+ op is, stopt de glycolyse en dát is de reden dat je melkzuur gaat maken uit pyruvaat en NADH en H+.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures