Structuur en eigenschap: Hoe zit het nou?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 481

Structuur en eigenschap: Hoe zit het nou?

Beste mensen, :)

Scheikunde is één van mijn favoriete vakken, maar er is een ''probleem'' die me bezig houdt.. ( Is geen huiswerk e.d., dus post het maar hier).

De vraag is simpel: Het verband tussen structuur en eigenschap..

Simpel voorbeeld: De water molecuul.. Hoe komt het nou dat 2 H atomen + een O atoom, gekoppeld aan me kaar met een bepaalde hoek, zodat het dipool wordt, nou deze eigenschappen heeft? Geen kleun, geur of smaak.. Terwijl andere moleculen waarvan de molecuul formule heel veel lijkt op die van water, totaal andere eigenschappen vertonen?

Of neem het natrium atoom: Zeer onedel metaan.. Of chloor: Ook geen fijne stof..

Maar de ionen van deze stoffen ( die dus enkel een eletron te veel/weinig hebben) vormen natriumchloride: Een erg belangrijk stof voor het menselijk lichaam!

Niet alleen bij moleculair niveau, ook bij atomair niveau stel ik dezelfde vraag..

MAW, hoe kom je van de aantal atomen/lading/ruimtelijke structuur e.d., tot eigenschappen zoals we het weten?.. :)

En ik bedoel NIET de kookpunt, massa, smeltpunt e.d, want die zijn wél met het ruimtelijke structuur van het molecuul te verklaren..

Bvd :) :wink: :wink:

Berichten: 12.262

Re: Structuur en eigenschap: Hoe zit het nou?

Je moet een beetje letten op wat je een 'eigenschap' noemt. Bijvoorbeeld water: Methanol lijkt er qua molecuul best op, en heeft ook best veel vergelijkbare eigenschappen (vloeibaar bij kamertemp, transparante vloeistof, dichtheid in dezelfde orde-grootte, tamelijk polair, etc).

Dat water smaak en reukloos is heeft er vooral mee te maken dat water alomtegenwoordig is - het heeft niet zoveel nut om water te kunnen proeven, zeker niet toen we dr nog als vissen in rondzwommen.

Qua atomen is het een iets ander verhaal: Daarbij gaat het vooral om de invulling van de buitenste schil electronen. Elementen die in het periodiek systeem onder elkaar staan hebben daardoor vaak vergelijkbare eigenschappen (bijv Na/K of F/Cl).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Structuur en eigenschap: Hoe zit het nou?

Deze vraag bestaat eigenlijk uit twee compleet verschillende vragen.

Geur en smaak is compleet biologisch en heeft weinig met scheikunde te maken.

Het lichaam heeft zichzelf aangepast om bepaalde moleculen als zodanig te herkennen

en geeft daar zelf een geur of smaak aan.

Als het molecuul er zo uitziet krijgt het deze geur.

Als het molecuul er zo uitziet krijgt het die geur.

Dat heeft het lichaam zelf voor ieder molecuul apart besloten.

Wat goed en slecht voor je is en wat je waarneemt is voornamelijk (moleculair)biologisch in plaats van scheikundig.

Op atomair niveau hangt het helemaal af van de elektronen en in welke schil ze zitten.

Als er in de buitenste schil 1 elektron zit dan is die veel makkelijker weg te geven.

Als de buitenste schil helemaal vol zit op 1 elektron na, dan zal die veel makkelijker dat ene elektron aantrekken. Want een atoom wil al zijn schillen het liefst vol hebben zonder extra lege schillen.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Structuur en eigenschap: Hoe zit het nou?

Natrium en chloor zijn inderdaad geen fijne stoffen. Dat komt omdat ze erg reactief zijn. Het is dus erg makkelijk om van Na en Cl2 NaCl te maken. Andersom is het dus erg moeilijk om vanuit NaCl Na en Cl2 te vormen. Vandaar dat er in de natuur alleen NaCl voorkomt en geen Na en Cl2. En ons lichaam (net als de rest van de natuur) maakt gewoon gebruik van wat voorhanden is. Evolutionair gesteld: Alleen het leven dat zich heeft aangepast aan het gebruik van Na+ en Cl- heeft overleefd; de rest is uitgestorven.

Dat we H2S (dat in sommige opzichten heel erg op H2O lijkt) zo goed kunnen ruiken biedt ook een evolutionair voordeel. Het is nogal giftig (voor levensvormen gebaseerd op water en zuurstof in ieder geval), dus het is makkelijk om het bij lage concentraties al te kunnen detecteren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer