[chemie] neutralisatiereactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[chemie] neutralisatiereactie

Ik heb een probleem -.-

Verslag:NaOH titreren bij Oplossing KHFtl met (Fenolftaleine)zuur-base indicator.

*Teken in de functie van de hoeveelheid ml NaOH toegevoegd de stroom.

-heb ik gedaan

*verklaar het verloop van deze grafieken

Bij de grafiek zag ik dat de stroom geleidelijk vergroot tot het equivalentiepunt.

Daarna stijgt de stroom sneller.

*Op het equivalentiepunt is de concentratie OH- gelijk aan de H+ concentratie.

*Voor het E.P. is er een overmaat aan H+

*Na het E.P. is er een overmaat aan OH-

**Nu is mijn vraag, Waarom stijgt de geleid de stroom beter na het equivalentie punt ?

Mijn oplossingen:*Na+ geleidt de stroom beter dan de H+

... Kan iemand iets toevoegen info geven?

[/b]

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [chemie] neutralisatiereactie

Ik heb wel een aantal opmerkingen:

1. Kennelijk titreer je niet alleen, maar meet je ook de geleidbaarheid. Dat is geen standaardhandeling bij titreren. (ter info)

2. Wees voorzichtig met het gebruik van het woord "overmaat". Dat betekent normaal gesproken dat je bij een reactie een van de stoffen in een grotere hoeveelheid toevoegt dan bij de reactie wordt gebruikt.

Dan nu over de opdracht:

1. Je begint met KHFtl (kaliumwaterstofftalaat?). Dat is een zout, en lost op als K+ en HFtl-. Door toevoegen van NaOH-oplossing (Na+ en OH-) zal de hoeveelheid ionen in de oplossing toenemen. Maar de hoeveelheid H+ blijft in eerste instantie ongeveer gelijk. OH- reageert namelijk met HFTl-, en veel minder met H+. Dit blijft zo totdat je (bijna) in het equivalentiepunt bent. In het e.p. zitten de volgende ionen in oplossing: Na+, K+, Ftl2- en een heel klein beetje H+ en OH-. (ervanuitgaande dat de beginconcentratie KHFTl groter is dan 10-7 M)

2. Na het e.p. stijgt de hoeveelheid ionen erg snel. Je voegt OH- toe die niet wegreageert. Hierdoor stijgt de geleidbaarheid. Je verklaring dat Na+ beter geleidt dan H+ is dus niet juist. Sterker nog, H+ is een betere geleider. Het is een kleiner ion, en kan dus makkelijker door het water heen bewegen dan Na+ Het is dus makkelijker om electrische lading te verplaatsen met H+ ionen, en de (molaire) geleidbaarheid is dus groter.

Berichten: 13

Re: [chemie] neutralisatiereactie

Dankje

Reageer