Wat maakt vuurvaste stenen nou vuurvast?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 416

Wat maakt vuurvaste stenen nou vuurvast?

Stel ik metsel een openhaard van gewone stenen, dus van stenen waar huizen doorgaans gebouwd worden en ik metsel een openhaard van speciale stenen, vuurvaste stenen.

In beide haarden maak ik een vuur en ik stook in beide haarden de temperatuur op tot de stenen een temperatuur bereikt hebben van zo'n 1.000 graden.

Na afkoelen constateer ik dat in de haard die ik van gewone stenen gemetseld heb barsten in de stenen, hoewel de stenen niet verbranden of smelten komen er dus wel barsten in, terwijl dat in de haard die ik van vuurvaste stenen gemetseld heb (met vuurvaste specie natuurlijk) dat niet het geval is.

Mijn vraag is hoe kan dat? Ik bedoel, wat maakt vuurvaste stenen nou vuurvast in die zin dat ze niet kapot gaan in het vuur, terwijl gewone stenen dat wel doen?

En het zijn beide stenen die onbrandbaar zijn.

Heeft dat soms iets te maken met waterstof verbindingen in de gewone stenen, daar gewoon cement ook met water wordt aangemaakt? Bovendien gewone stenen worden van klei gemaakt, waar ook water in zit, dat er bij het bakken eruit gaat, of een binding aangaat met de structuur.

En heeft vuurvaste steen dat dan niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Wat maakt vuurvaste stenen nou vuurvast?

Het begin van een antwoord vind je op wikipedia.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurvaste_steen

Berichten: 1

Re: Wat maakt vuurvaste stenen nou vuurvast?

Dat er geen barsten in komen zal, denk ik, iets te maken hebben met :

- een lage uitzettings coefficient

- een iets hogere flexibiliteit bij hogere themperaturen.

- een hogere treksterkte

De stenen die wel barsten zetten aan 1 kant uit als ze daar heet worden

maar de warmte verplaatst zich te langzaam door de steen om deze gelijkmatig te laten uitzetten.

Reageer