Biomedische wetenschappen

Berichten: 69

Biomedische wetenschappen

Hoi allemaal! Ik ben Julie!

Volgend jaar zou ik graag bio-medische wetenschappen studeren in Leuven, maar ik vroeg me af of je tijdens die opleiding (veel) dierenproeven en dissecties moet uitvoeren (ik hoop van niet).

Alvast bedankt!

Julie

Berichten: 4.546

Re: Biomedische wetenschappen

Volgens mij doen ze dat alleen als het uiterst noodzakelijk is (in het geval van dierproeven) en niet anders kan.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Biomedische wetenschappen

Ik weet in ieder geval dat je in antwerpen het eerste semester wel een aantal dissecties moet doen, namelijk: een worm, sprinkhaan, kreeft, haai en rat.

Hoe dit in leuven precies zit zou ik niet weten, maar ik kan me voorstellen dat het daar niet heel anders is.

Vraag het anders eens tijdens een opendag en of je bij bezwaar een vervangende opdracht mag doen.

Dit zou ik je overigens wel afraden, omdat je toch het meeste leert van de anatomie van zo'n beestje als je het in het echt eens hebt gezien.
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Berichten: 4.546

Re: Biomedische wetenschappen

En dieren worden tegenwoordig niet meer speciaal gedood voor dissecties, tenminste voor zover ik weet (hoop dat ik gelijk heb).
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Biomedische wetenschappen

Ik denk dat je daar niet helemaal gelijk in hebt.

Hoe komen ze anders aan 80 ratten in één keer. Wat die haaien betreft, die zijn 's nachts gevangen en direct naar de universiteit vervoerd.
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Berichten: 3.165

Re: Biomedische wetenschappen

Eventjes wat duidelijkheid scheppen (ik studeer in Leuven).

Ja, je moet veel dissecties doen, op dieren in ieder geval. Dat begint het 1ste jaar al direct en wat verdergaand dan enkel een ratje (hart oa).

Als je een hekel hebt aan dissecties dan is Leuven niet de beste keuze. Ik weet niet hoe het bij de andere universiteiten is.

Wat ik van Leuven weet is dat het een zeer conservatieve universiteit is (veel uit je hoofd leren, ouderwetse colleges, allemaal wat formeler en theoretischer). Je mag er op rekenen dat je daar voor veel studies harder moet werken dan bij de meeste andere universiteiten. De universiteit in Gent is volgens veel mensen (ik ken bijvoorbeeld iemand die in Leuven heeft gestudeerd en nu in Gent studeert, weliswaar een andere studie) meer praktijkgericht, Gent schijnt eveneens een gezellige studentenstad te zijn.

Je moet maar zien wat beter bij jou past.

Ja, de ratten worden afgemaakt. Ze laten de ratten stikken, als ik het goed heb begrepen (feitelijk als de practicumleider het goed had begrepen) gebruiken ze CO hiervoor. Een relatief zachte dood maar het blijft onnodig, toch in ieder geval dat ze zo veel van die diertjes afmaken.

Oh Lucifer, maak er maar meer dan 80 van, eerder iets van 200 voor één studiejaar van één richting of nog meer :wink:

Assie, er wordt nog enorm veel uitgespookt met de diertjes. De reden is simpel, het is nodig om goed onderzoek te doen. Het is het één of het ander waarbij ieder zijn eigen afweging zal moeten maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Biomedische wetenschappen

Het aantal ratten hangt natuurlijk af van het aantal studenten dat er eentje nodig heeft.

Over dat gas, ik weet uit ervaring dat er in nederland CO2 gebruikt wordt. Dit zodat je bij het opentrekken van de kist waarin je net je ratten hebt vergast, geen wolk CO in je gezicht krijgt. En daarbij werkt CO2 net zo goed.
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Biomedische wetenschappen

Ik doe biomedische wetenschappen in Gent, mijn eerste jaar nu.

En ik kan je verzekeren, ik eb daar nog geen enkel dier gezien. Maarja, de eerste semester bestaat enkel uit fysica, chemie, wiskunde en informatica. We hebben gewoon nog niets van biologie gezien. Dat komt pas de tweede semestere, en ik zal je dan even melden of we dan wel dieren hebben moeten disecteren.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl

Our team needs you!

Berichten: 69

Re: Biomedische wetenschappen

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ok, dissecties tot daaraan toe, daar kan ik misschien nog mee leren leven, maar, albert davinci, is het echt zo erg? Kan je iets preciezer zijn over wat je juist moet doen? En hoe vaak? Doen ze daar ook aan vivisecties? En maken die proeven een belangrijk deel uit van wat je uiteindelijk moet kennen en studeren?

Ik heb op internet gelezen dat je (in Leuven) bij bepaalde proeven eerst een tijd (op een bepaalde manier) voor dieren moet zorgen voor je ze moet dissecteren... Ik was echt teleurgesteld toen ik dat vernam, ik verheug(de) me er namelijk al een tijd op op biomedische te gaan studeren en nu weet ik het niet meer..

PS: een paar dagen geleden heb ik gemaild naar de 'Administratief Coördinator Opleiding Biomedische Wetenschappen' van de KULeuven met de vraag of er in deze opleiding veel dierproeven en dissecties moeten worden uitgevoerd.

Het antwoord:

"Dissectie op dieren dienen enkel uitgevoerd te worden bij het practicum Vergelijkende Biologie in het eerste Bachelorjaar.

Dus verder hoef je je daar zeker geen zorgen over te maken."

Moet ik uit jullie reacties dan concluderen dat dit niet klopt?

Mvg

Julie

Berichten: 3.165

Re: Biomedische wetenschappen

lucifer schreef:Het aantal ratten hangt natuurlijk af van het aantal studenten dat er eentje nodig heeft.  

Over dat gas, ik weet uit ervaring dat er in nederland CO2 gebruikt wordt. Dit zodat je bij het opentrekken van de kist waarin je net je ratten hebt vergast, geen wolk CO in je gezicht krijgt. En daarbij werkt CO2 net zo goed.
Je hebt gelijk, het is CO2.

Berichten: 3.165

Re: Biomedische wetenschappen

Ik weet niet zeker hoe het in de latere jaren zit maar ik weet dat ze in het 1ste jaar verschillen dissecties moesten doen omdat we toen veel samen les hadden met BMW. Het vak biologie kregen wij in het 1ste semester maar er schijnt met die BaMazever wat veranderd te zijn.

De belangrijkste vraag die ik jou aanraad om jezelf te stellen is het volgende: ben je meer formalistisch ingesteld en leer je graag veel uit je hoofd of ben je meer toepassingsgericht. In het laatse geval raad ik je aan om voor Gent te kiezen.

Met de ervaring die ik nu heb zou ik zelf beter voor Gent hebben gekozen. Maar het hangt natuurlijk van je persoonlijkheid af :wink:

Zie in ieder geval dat je de goede keuze maakt.

Gouden tip: volg gewoon het volgende semester eens wat lessen mee, kijk in de cursussen, stel vragen aan de studenten. Dat is echt de beste manier om een indruk op te doen.

Dan krijg je zeker eerlijke antwoorden en je kan er zelf van proeven. Als je studenten kent kan je gewoon eens lessen meevolgen. Vraag eens rond aan jouw vrienden ofdat zij iemand kennen die daar studeert (misschien jij zelf wel) ook al is het een andere studie, veel studenten kennen volk van tal van studierichtingen (bijvoorbeeld van kot, sporten, een vriend van hun die een andere richting doet en dat ze zodoende ook andere mensen uit die richting leren kennen enz.).

Desnoods kan je ook gewoon bij de administratie informeren naar het lessenrooster met de mededeling dat je graag eens wat lessen wilt bijwonen. Ik weet dat het bij onze studie zelfs eens officieel geregeld was dat er ineens pak hem beet 30 scholiertjes van het middelbaar de les meevolgden.

Na afloop praat je wat met studenten en vraag je hoe het hun bevallen is tot nu toe. Je zal precies weten waar je voor kiest, of juist niet.

Berichten: 69

Re: Biomedische wetenschappen

Ok bedankt voor het advies!

Ja, ik wou eerst ook naar Gent gaan, maar vind je het niet aangenamer in Leuven vanwege de rust (en het kleiner aantal studenten waarmee je les krijgt)? Volgens wat ik heb gehoord is Gent veel drukker en word je in Leuven veel beter begeleid, of is dat ook overdreven?

Berichten: 3.165

Re: Biomedische wetenschappen

Ja, ik wou eerst ook naar Gent gaan, maar vind je het niet aangenamer in Leuven vanwege de rust (en het kleiner aantal studenten waarmee je les krijgt)? Volgens wat ik heb gehoord is Gent veel drukker en word je in Leuven veel beter begeleid, of is dat ook overdreven?
Dat je veel beter begeleid zou worden is sterk overdreven. Ofdat het drukker is dat weet ik niet, ik ken geen mensen die deze specifieke opleiding in Gent volgen. Wel zijn er die specifieke verschillen waar iedereen het over heeft tussen Gent en Leuven; Leuven wat conservatiever en meer gericht op parate kennis, Gent wat moderner en meer toepassingsgericht.

De feiten over onze opleiding; Van geneeskunde zitten er tegenwoordig zo'n 200 man in het 1ste jaar, veel mensen die niet door het ingangsexamen geraken (tegenwoordig wat makkelijker dan in het begin dus minder mensen) kiezen voor BMW omdat ze dan kunnen overstappen naar 2de kan arts. Hoeveel man er precies in BMW zitten weet ik niet, toen ik 1e kan arts deed waren er meer mensen in BMW dan in arts.

Over de begeleiding, die is ook in Leuven zeer summier. De begeleiding bestaat uit het volgende (een paar jaar geleden toch); een vakdocent voor de vakken van het 1ste semester (fysica, chemie, biologie) waarbij je op vaste tijden wat vragen kan stellen als je iets niet begrijpt. Ik vond dat voor de vakken chemie en biologie volstrekt overbodig, voor fysica was het wel nodig maar had ik er weinig aan omdat die dingen die ik niet begreep meestal ook moeilijk waren voor de vakdocent. Dat komt doordat de prof onbetwijfeld vakinhoudelijk goed is maar niet zo goed beseft dat bepaalde wiskundige stappen niet zo logisch zijn voor de modale student, laat staan voor iemand die op dat moment een wiskundedeficiëntie heeft.

Ik raad je aan om vooral te kijken welke stijl van unief beter bij jou past en in welke stad jij liever wilt studeren. Het belangrijkste tijdens de studie is dat je goed in je vel zit, dan studeer je ook automatisch beter.

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Biomedische wetenschappen

Mag ik hier ook even vermelden dat ook de studie aan de VUB (Brussel) praktijkgericht is? "De opleiding in de Biomedische Wetenschappen richt zich vooral naar fundamenteel en toegepast biomedisch onderzoek, waarbij wetenschappelijk-kritisch denken vanaf het begin als een rode draad doorheen de opleiding loopt. Het onderwijs is gebaseerd op een moderne mix van hoorcolleges, seminaries, werkcolleges, practica en stages. Zo vul je als student op proefondervindelijke wijze je theoretische kennis aan en bouw je een goede labovaardigheid op, om na je afstuderen, zelfstandig wetenschappelijk onderzoek te kunnen doen." site VUB

Ik heb daar een paar weken biomedische gevolgd, maar ben iets anders gaan doen omdat een aantal exacte wetenschapsvakken te zwaar waren voor mij.

Als ik het mij goed herinner zouden we in het eerste jaar dissectie gedaan hebben op o.a. een rat (of muis) een bevrucht ei. Ik weet voor de rest niet meer precies welke dieren het waren, maar ik weet wel nog dat het er niet zó veel waren (ik denk dat de rat het enige zoogdier was, ofwel was er ook nog een konijn).

Ook aan de VUB is er trouwens een goede begeleiding, met goed ingerichte zelfstudiecentra. De drukte hier valt ook wel mee, trouwens. Je kan ze wel altijd opzoeken als je wil.
Alles is relatief...

Gebruikersavatar
Berichten: 52

Re: Biomedische wetenschappen

Giulia schreef:Hoi allemaal! Ik ben Julie!

Volgend jaar zou ik graag bio-medische wetenschappen studeren in Leuven, maar ik vroeg me af of je tijdens die opleiding (veel) dierenproeven en dissecties moet uitvoeren (ik hoop van niet).


Julie, waarom wil je eigenlijk BMW studeren? Wil je later in de Pharm Industry gaan werken?
---- Correct me if I am wrong! ----

Reageer