Fourier-reeksen en wiskunde-opleidingen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Fourier-reeksen en wiskunde-opleidingen

TD schreef:Waarom fourrier erbij halen als je toch gewoon de limiet kan nemen?

In jouw geval:

lim      sum(9/10^n)

n->inf
haha nee ik snap hem.

ik deed het zo (10-1)/10^n= 1-1/10^n en dan n naar oneindig ..

trouwens..fourierreeksen zijn toch 3e jaars vak? als het gaat om wiskunde opleidingen?

bedankt

<moderator:Afgesliptst uit 9.999... = 10?>

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Fourier-reeksen en wiskunde-opleidingen

Ik weet niet of je het over NL of Be hebt, maar hier (België) is dat afhankelijk van de richting.

In mijn richting is dat stof voor het 2e jaar.

Re: Fourier-reeksen en wiskunde-opleidingen

TD schreef:Ik weet niet of je het over NL of Be hebt, maar hier (België) is dat afhankelijk van de richting.

In mijn richting is dat stof voor het 2e jaar.
wat is dan jouw richting :shock: , want hier hoort het vrees ik bij het 3e jaar nog wat.. als je natuurkunde gaat studeren, dus 2e voor wiskunde denk ik

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Fourier-reeksen en wiskunde-opleidingen

Burgerlijk Ingenieur, als ik me niet vergist is dat in Nederland equivalent met een studie aan een TU of zoiets :shock:

Hogere graads-jaren zijn bij ons eerder specifiek aan een bepaalde richting, algemenere (wiskundige) vakken krijg je vooral in de beginjaren.

Re: Fourier-reeksen en wiskunde-opleidingen

TD schreef:Burgerlijk Ingenieur, als ik me niet vergist is dat in Nederland equivalent met een studie aan een TU of zoiets   :shock:

Hogere graads-jaren zijn bij ons eerder specifiek aan een bepaalde richting, algemenere (wiskundige) vakken krijg je vooral in de beginjaren.
dat .. klinkt een beetje logisch..

maar bestaat er ook zoiets als 'cpge' in belgie, 'cpge' heb je in frankrijk.. en niet in nederland. Daar krijg je na je vwo, twee zware jaren veel natuurkunde/wiskunde/mechanique ect.. het niveau is echter hoger dan dat op universiteit en de toelatingseisen zijn ook hogere. In nederland, kun je gewoon naar de universiteit...

Re: Fourier-reeksen en wiskunde-opleidingen

cpge bereidt je voor voor grote scholen voor ingenieurs ect...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Fourier-reeksen en wiskunde-opleidingen

Nog nooit van cpge gehoord :shock:

Re: Fourier-reeksen en wiskunde-opleidingen

als je TN studeert krijg je fourirreeksen ook de 2e jaar. ( in nederland)

Re: Fourier-reeksen en wiskunde-opleidingen

Ik heb wel fourier reeksen gehad maar Ik weet niet wat je eraan hebt. Kan iemand my vertellen waar ze het voor gebruiken?

Re: Fourier-reeksen en wiskunde-opleidingen

O ja was vergeten te vragen wat cpge is en waar staat dat voor?

Re: Fourier-reeksen en wiskunde-opleidingen

Ik doe ook burgerlijk (in gent). bij ons waren de fourier-reeksen al in het eerste jaar. samen met de laplace en de z-transformaties.

fouriertransformaties (mja, niet helemaal hetzelfde al fourier-reeksen) worden heel frequent gebruikt, maar dan eerder in hun algemenere vorm nl de laplacetransformatie. (fourier is er zowat een speciaal geval van). dat wordt dan gebruikt in spectrale analyses bv. of bij het ontwerp van allerlei filters zowel elektrisch als optisch. je kan er zelf differentiaalvergelijkingen makkelijk mee oplossen. (de lineaire dan toch)

dusja, wij hebben die transformaties constant nodig.

Re: Fourier-reeksen en wiskunde-opleidingen

O ja was vergeten te vragen wat cpge is en waar staat dat voor?
Les classes préparatoires aux grandes

écoles

De voorbereidende klassen voor grote scholen.

je moet hoge punten halen op vwo en het is pittiger dan universiteit...

na 2 jaar mag je naar de grootste ingenieurs scholen in Frankrijk.

Je krijgt in het eerste jaar bijv. natuurkunde/wiskunde/mechanica/engels/frans/...... op een relatief hoog tempo ect....

Reageer