[wiskunde]

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gesloten
Berichten: 24

[wiskunde]

hallo,

een vriendin van me heeft examen wiskunde, ze studeerd voor lerares lager onderwijs. nu heeft ze een aantal vragen gehad en ééntje ervan kan ze niet uitleggen. Ik heb er een half uurtje op zitten staren maar ik zie geen logische verklaring.

hier komt ie:

5. Gebruik van de rekenmachine

5.1 Om 25 % van 400 te berekenen, toetsen de leerlingen het volgende in

“400 x 25 % =“. Bij leerling 1 verschijnt 100 op het scherm. Leerling 2 ziet echter 40000 op zijn rekenmachine. Verklaar.

5.2 Bij het intoetsen van “4 : 6 =” verschijnt 0.6666666 bij 2 leerlingen. Daarna toetsen ze “ 4 : 6 x 6 =” in. Leerling 1 ziet nu 3,9999996 terwijl bij de tweede leerling 4 verschijnt.

Verklaar telkens hoe de rekenmachine werkt.

5.3 Andere leerlingen krijgen bij het intoetsen van “4 : 6 =” 0,6666667 als resultaat. Welke resultaten kunnen er voorkomen wanneer deze leerlingen “4 : 6 x 6 =” intoetsen ?

5.4 Verklaar waarom er 2,6666661 verschijnt als je “4 : 6 x 6 = =” intoetst.

die laatste dus. het leek mij eerst aannemelijk dat ie gewoon nog eens maal 6 doet, maar dat doet ie dus niet. Is dit iets met de constante factor of zoiets?

alvast bedankt
BRM

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [wiskunde]

Mij rekenmachine geeft nochtans netjes 4 als uitkomst, en ook een niet grafisch rekenmachine (bijvoorbeeld die van mij gsm) geeft 4 als uitkomst. Ik zie ook niet in waarom het 2,666661 zou kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [wiskunde]

Ik heb er ook even over zitten denken, maar ik kan er geen degelijke reden opkleven (eigelijk zou'k zeggen dat het gewoon een slecht rekenmachine is :) )

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: [wiskunde]

Ik vind ook niets :)

Het enige dat er nog het dichtst bij is: is 4x4:6 en dat klopt ook niet :)

Berichten: 24

Re: [wiskunde]

jah, mijn rekenmachines geven ook allemaal 4. maar dat komt omdat ze afronden. zelfs die ti 83 die ik had op school. Doe het in stapjes dus niet aan elkaar. Als je 4/6 doet kom je wel 0,66666666... uit, als je dat dan vermenigvuldigt met 6 zul je logischerwijs 3,99999...uitkomen. en nu?

vermenigvuldig je dit met je eerste bewerking nl 4:6 dan krijg je 2,6666. dus wil die tweede keer dat je op = duwt gewoon zeggen dat ie een bewerking herhaalt? maar waarom dan niet de volledige?

of is die stap ook niet logisch?
BRM

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [wiskunde]

Ik vermoed dat je rekenmachina zo rekent:

4:6*6=6*(6/4)=6*0.666666=4

Door een tweede keer op = te drukken krijg je dus 4 * 0.66666666 = 2.666666

Die rekenmachine rekent dus volgens mij van achter naar voor waardoor de laatste bewerking herhaald word door nogmaals = te drukken.

Berichten: 24

Re: [wiskunde]

een beetje dus zoals mijn redenering

bedankt
BRM

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [wiskunde]

Aangezien er geen topic titel is toegevoegd, maar alleen een [vakgebied] tag, zal dit topic worden gesloten.
"Meep meep meep." Beaker

Gesloten