Springen naar inhoud

probabiliteit

• Log in om te kunnen reageren

gast004

gast004

• >250 berichten
  • 314 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2007 - 22:27

Hallo,

ik ben voor mn volgende examen bezig met de elektronenstructuur, atoommodel van Bohr, golfmechanica, Schrödingervergelijkingen, orbitalen e.d.

Nu heb ik een probleem:

Het 1s orbitaal heeft als kwantumgetallen: n=1, l=0 en ml=0.
De algemene vorm van de golffunctie is:
Ψ1,0,0=R1,0®.Y0,0(θ,φ)

en:
LaTeX
LaTeX

(hm, die formule ziet er niet zo goed uit, excuses, het is de eerste keer dat ik met zo'n code werk)

R²/4pi.gif stelt nu de probabiliteitsdichtheid voor
en R²r² de radiale probabiliteit.

Dit versta ik niet helemaal meer. Ik dacht dat, hoe verder van de kern, hoe kleiner de probabiliteit om een elektron aan te treffen en dit klopt als je naar de probabiliteitsdichtheid kijkt, maar als je kijkt naar de radiale probabiliteit is die het grootst bij a0 (de eerste Bohrse baan). Wat is nu juist het verschil tussen die 2?

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 januari 2007 - 00:29

Je hebt gelijk, maar je ziet 1 ding over het hoofd. De waarde van de golffunctie is wel het grootst voor r=0, maar dat gebied is wel het kleinst. De totale kans om een electron op afstand r aan te treffen geldt voor het hele gebied met afstand r, en de oppervlakte daarvan is 4*pi*r2

Anders gezegd: Om de waarschijnlijkheid te vinden moet je Psi^2*d_tau uitrekenen; d_tau het gebiedje in de ruimte waarvoor je kijkt.

gast004

gast004

• >250 berichten
  • 314 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2007 - 10:37

Ah, dus om echt te weten waar er de grootste kans is dat er een elektron zit, moet je naar de radiale probabiliteit kijken?

bedankt :)

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 januari 2007 - 14:02

Ik vind het woord "waarschijnlijkheid" duidelijker voor de meeste hollanders en vlamingen dan "probability"!

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2007 - 14:05

Voor Nederlanders is probability ook duidelijk hoor. Het is gewoon het Engelse woord ervoor
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

gast004

gast004

• >250 berichten
  • 314 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2007 - 14:06

nja, heel mijn cursus staat vol met woorden als probabiliteit (als je iets met moeilijker woorden kan uitleggen, waarom zou je het dan gemakkelijker en duidelijker maken?? :) )

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures