Rarara hoe kan dit? Kunnen we dit wetenschappelijk verklaren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 101

Rarara hoe kan dit? Kunnen we dit wetenschappelijk verklaren

Ik ben niet snel onder de indruk, maar op bijgevoegd filmpje zie je een Japanner toch wel een hele gave truc uithalen.

Iemand enig idee hoe dit mogelijk is?

http://www.glumbert.com/media/cyril
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: Rarara hoe kan dit? Kunnen we dit wetenschappelijk verklaren

Ik heb wel eens over zo'n type truc (waarbij een kaart naar de buitenkant van een raam gaat) gelezen in een brochure van een goochelwinkel. Ik weet niet of ik het kan terug vinden en er stond ook niet in hoe de truc werkt, die trucs worden namelijk verkocht. Het is te verklaren, maar ik weet niet of je veel kans hebt om die ergens te vinden. Goochelwinkels zijn er niet happig op om hun trucs te verklaren, dan heb je namelijk niet veel redenen om ze te kopen, en goochelaars/mensen die de truc gekocht hebben, hebben over het algemeen niet veel zin om te zeggen hoe de truc werkt, aangezien ze ervoor betaald hebben.

Zeggen hoe een truc werkt, is over het algemeen ook tegen de regels van een goochelaar (ik heb het nu niet over die eenvoudige kaarttrucjes en dergelijke). Je kan natuurlijk ook altijd de truc kopen als je het echt persé wil weten, maar ik vermoed dat ze niet goedkoop zal zijn :) .

(Goochelen was vroeger een hobby van mij. Mn broer is er ook door besmet geraakt :) , maar hij is wel veel fanatieker dan ik. Van sommige van zijn trucs vermoed ik wel ongeveer hoe ze werken, maar hij heeft ook heel speciale trucs. Ik heb me er al bij neergelegd dat ik van de meeste waarschijnlijk nooit zal weten hoe ze werken.)

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Rarara hoe kan dit? Kunnen we dit wetenschappelijk verklaren

We kunnen het natuurlijk gaan ontleden.

De truc bestaat uit twee stappen, het krijgen van de kaart op de ruit en het pakken van de kaart.

Wat me opvalt is dat de goochelaar de kaart volgens mij afgeeft aan de man met het petje links. Die zou er dan wat mee kunnen doen.
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Berichten: 2.746

Re: Rarara hoe kan dit? Kunnen we dit wetenschappelijk verklaren

als iedereen die daar rond staat een acteur is, kan er al veel verklaard worden.

of dat zo is weet ik niet

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Rarara hoe kan dit? Kunnen we dit wetenschappelijk verklaren

Er is ook nog de mogelijkheid dat de hele show één grote truuk is en de opnames fake (d.w.z. special effects) zijn. Ik heb wel eens een filmpje gezien van een Amerikaan die knappe truuks uithaalde, schijnbaar voor willekeurige mensen op straat. Maar uiteindelijk bleek het toch om een stel acteurs (dus ook het "publiek") in een studio te gaan.

(edit) wat superslayer zegt dus :)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Rarara hoe kan dit? Kunnen we dit wetenschappelijk verklaren

Het moet haast wel, kan iemand iets ontdekken aan de beelden, dat er iets verspringt, zodat je ziet dat er ge-edit is?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: Rarara hoe kan dit? Kunnen we dit wetenschappelijk verklaren

Het eerste deel is een truc van het type "card through window" (schoot me juist te binnen), maar ik weet niet of het mogelijk is om dat bij een aquarium te doen.

klik

card through window

Berichten: 2.746

Re: Rarara hoe kan dit? Kunnen we dit wetenschappelijk verklaren

de raam-truc kan je voor 72 dollar kopen!
You will have to take a minute or so alone with the window, but the preparation is minimal
ik ben toch wel benieuwd!

Berichten: 4.502

Re: Rarara hoe kan dit? Kunnen we dit wetenschappelijk verklaren

Soort plakmiddel dat na bijv een aantal minuten reageert op een glasoppervlak of de een of ander vorm van statische electr.of "kweken" van adhesie tussen glasoppervlak en kaartbeschrijfselmaterie(inkt?).Honi soit qui mal y pense!

Reageer