[fysica] looping

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[fysica] looping

vraagje:

stel een vliegtuig maakt een looping met een snelheid van 720 km/u en de straal van de looping is 1 km. Welke versnelling ondervind de piloot onderaan de looping? (g= 10 m/s²)

Berichten: 10

Re: [fysica] looping

\(a = v²/r\)


Ingevuld geeft dat 40 m/s²

Berichten: 8

Re: [fysica] looping

dus of hij zich nu bovenaan of onderaan in de looping bevindt maakt totaal niets uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [fysica] looping

Jep, dat maakt wel iets uit. Wat J-Style zegt geldt alleen voor de middelpuntsvliedende kracht, de zwaartekracht heeft hier echter ook een component in de versnelling.

Als straks niemand meer uitleg heeft gegeven zal ik zien of ik een lapje tekst erover kan schrijven, heb daar nu even geen tijd voor.

Berichten: 503

Re: [fysica] looping

lucas v schreef:vraagje:

stel een vliegtuig maakt een looping met een snelheid van 720 km/u en de straal van de looping is 1 km. Welke versnelling ondervind de piloot onderaan de looping? (g= 10 m/s²)
wel ja

F = ma

Fcp = mv²/r

Z = mg

F = ma = mv²/r - mg

a = v²/r-g

a = 3.10 m/s als ik mij niet vergist heb.

Fcp is loodrecht naar boven gericht, Z loodrecht naar beneden

Afbeelding

Zoiets, maar dan met het bolletje beneden en de centripetaalkracht naar boven

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [fysica] looping

Zoek de Topic "[Mechanica] G-Krachten" op.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [fysica] looping

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: [fysica] looping

phoenixofflames schreef:
lucas v schreef:vraagje:

stel een vliegtuig maakt een looping met een snelheid van 720 km/u en de straal van de looping is 1 km. Welke versnelling ondervind de piloot onderaan de looping? (g= 10 m/s²)
wel ja

F = ma

Fcp = mv²/r

Z = mg

F = ma = mv²/r - mg

a = v²/r-g

a = 3.10 m/s als ik mij niet vergist heb.

Fcp is loodrecht naar boven gericht, Z loodrecht naar beneden

Afbeelding

Zoiets, maar dan met het bolletje beneden en de centripetaalkracht naar boven
wel ik vond ook eerst die uitkomst op exact dezelfde manier als jij maar het is een meerkeuze vraag en dat staat niet tussen de mogelijkheden

die zijn namelijk 1g, 4g, 16g, 24g,

vandaar dat ik ook begon te twijfelen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [fysica] looping

De zg "g-kracht" is onderin de loop ook 4 g, want je hebt 3g van je loop-beweging plus 1 g van de zwaartekracht. Bovenin de loop ondervind je netto 2 g, 3 g van je loop naar boven, en 1 g van de zwaartekracht naar beneden. Overigens niet de fout maken dat je daardoor links en rechts in de loop (9 uur en 3 uur op de klok) netjes 3 g zou hebben, want je moet nog steeds je krachten vectorieel samenstellen. Dus dat wordt eerder kwart over negen en kwart voor drie of zo voordat je netjes op 3 g zit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: [fysica] looping

ok bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [fysica] looping

Dus dat wordt eerder kwart over negen en kwart voor drie of zo voordat je netjes op 3 g zit.
Huh? Wat bedoel je daarmee? De wijzers van de klok? maar die staan op die tijdstippen toch mooi horizontaal zoals je zelf zegt dat het niet goed is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [fysica] looping

Jan van de Velde schreef:Dus dat wordt eerder kwart over negen en kwart voor drie of zo voordat je netjes op 3 g zit.
Huh? Wat bedoel je daarmee? De wijzers van de klok? maar die staan op die tijdstippen toch mooi horizontaal zoals je zelf zegt dat het niet goed is?
Ik doel hiermee op de richtingaanduiding die ook in de scheepvaart, luchtvaart en autonavigatiesport gebruikt wordt. En dat is de richting van de uurwijzer alleen, er van uitgaand dat "12 uur" recht vooruit is. Een vuurtoren op 45° rechts vooruit is dan "vuurtoren op half twee". Ik kan me voorstellen dat dit jargon voor verwarring zorgde.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [fysica] looping

Nu ja, dat jargon ken ik (doet me denken aan die vreselijk bus-excursies van het middelbaar *rilling*), maar je hebt gelijk, dan staan de wijzers inderdaad niet perfect horizontaal. Als lucas v geinteresseerd is wil het gerust wel berekenen :) .

Reageer