Springen naar inhoud

[fysica] looping


  • Log in om te kunnen reageren

#1

lucas v

    lucas v


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2007 - 11:48

vraagje:

stel een vliegtuig maakt een looping met een snelheid van 720 km/u en de straal van de looping is 1 km. Welke versnelling ondervind de piloot onderaan de looping? (g= 10 m/s)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

J-Style

    J-Style


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2007 - 11:52

LaTeX

Ingevuld geeft dat 40 m/s

#3

lucas v

    lucas v


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2007 - 12:04

dus of hij zich nu bovenaan of onderaan in de looping bevindt maakt totaal niets uit?

#4

Rov

    Rov


  • >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2007 - 12:20

Jep, dat maakt wel iets uit. Wat J-Style zegt geldt alleen voor de middelpuntsvliedende kracht, de zwaartekracht heeft hier echter ook een component in de versnelling.
Als straks niemand meer uitleg heeft gegeven zal ik zien of ik een lapje tekst erover kan schrijven, heb daar nu even geen tijd voor.

#5

phoenixofflames

    phoenixofflames


  • >250 berichten
  • 503 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2007 - 13:07

vraagje:

stel een vliegtuig maakt een looping met een snelheid van 720 km/u en de straal van de looping is 1 km. Welke versnelling ondervind de piloot onderaan de looping? (g= 10 m/s)


wel ja
F = ma
Fcp = mv/r
Z = mg

F = ma = mv/r - mg
a = v/r-g
a = 3.10 m/s als ik mij niet vergist heb.

Fcp is loodrecht naar boven gericht, Z loodrecht naar beneden

Geplaatste afbeelding
Zoiets, maar dan met het bolletje beneden en de centripetaalkracht naar boven

#6

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 januari 2007 - 17:19

Zoek de Topic "[Mechanica] G-Krachten" op.

#7

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 januari 2007 - 18:50

dwz deze:
http://www.wetenscha...post&pid=157753
of deze:
http://www.wetenscha...?showtopic=6225
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#8

lucas v

    lucas v


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2007 - 20:04

vraagje:

stel een vliegtuig maakt een looping met een snelheid van 720 km/u en de straal van de looping is 1 km. Welke versnelling ondervind de piloot onderaan de looping? (g= 10 m/s)


wel ja
F = ma
Fcp = mv/r
Z = mg

F = ma = mv/r - mg
a = v/r-g
a = 3.10 m/s als ik mij niet vergist heb.

Fcp is loodrecht naar boven gericht, Z loodrecht naar beneden

Geplaatste afbeelding
Zoiets, maar dan met het bolletje beneden en de centripetaalkracht naar boven



wel ik vond ook eerst die uitkomst op exact dezelfde manier als jij maar het is een meerkeuze vraag en dat staat niet tussen de mogelijkheden
die zijn namelijk 1g, 4g, 16g, 24g,
vandaar dat ik ook begon te twijfelen

#9

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 januari 2007 - 20:42

De zg "g-kracht" is onderin de loop ook 4 g, want je hebt 3g van je loop-beweging plus 1 g van de zwaartekracht. Bovenin de loop ondervind je netto 2 g, 3 g van je loop naar boven, en 1 g van de zwaartekracht naar beneden. Overigens niet de fout maken dat je daardoor links en rechts in de loop (9 uur en 3 uur op de klok) netjes 3 g zou hebben, want je moet nog steeds je krachten vectorieel samenstellen. Dus dat wordt eerder kwart over negen en kwart voor drie of zo voordat je netjes op 3 g zit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#10

lucas v

    lucas v


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2007 - 20:53

ok bedankt

#11

Rov

    Rov


  • >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2007 - 21:22

Dus dat wordt eerder kwart over negen en kwart voor drie of zo voordat je netjes op 3 g zit.

Huh? Wat bedoel je daarmee? De wijzers van de klok? maar die staan op die tijdstippen toch mooi horizontaal zoals je zelf zegt dat het niet goed is?

#12

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 januari 2007 - 21:40

Dus dat wordt eerder kwart over negen en kwart voor drie of zo voordat je netjes op 3 g zit.

Huh? Wat bedoel je daarmee? De wijzers van de klok? maar die staan op die tijdstippen toch mooi horizontaal zoals je zelf zegt dat het niet goed is?

Ik doel hiermee op de richtingaanduiding die ook in de scheepvaart, luchtvaart en autonavigatiesport gebruikt wordt. En dat is de richting van de uurwijzer alleen, er van uitgaand dat "12 uur" recht vooruit is. Een vuurtoren op 45 rechts vooruit is dan "vuurtoren op half twee". Ik kan me voorstellen dat dit jargon voor verwarring zorgde.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#13

Rov

    Rov


  • >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2007 - 22:06

Nu ja, dat jargon ken ik (doet me denken aan die vreselijk bus-excursies van het middelbaar *rilling*), maar je hebt gelijk, dan staan de wijzers inderdaad niet perfect horizontaal. Als lucas v geinteresseerd is wil het gerust wel berekenen :).





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures