Simpele softstarter 12Volt DC ventilator

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Simpele softstarter 12Volt DC ventilator

Mijn auto heeft een elektrische koelventilator.

Als ik in een file sta slaat die iedere 20 a 60 seconden aan (aantijd = 10 sec).

Als gevolg van een slechte accu en slechte ventilator zie ik mijn

overige verlichting telkens haperen op het moment van inschakelen.

Daarom wil ik een uiterst simpele softstarter inbouwen m.b.v. standaard componenten (dus geen complexe PWM materie).

Ik heb zelf hetvolgende bedacht:

In serie met de ventilator zet ik een weerstand van bv 6 ohm/ 20Watt (maximale stroom is dus 2 ampere).

Paralell over de hele schakeling zet ik een klingoteur (van een richtingaanwijzer).

Met het maakkontakt van de klingoteur overbrug ik de serie weerstand.

De klingoteur modificeer ik dat hij zichzelf niet onderbreekt.

Zodra het geheel aangestuurd wordt zal de weerstand ervoor zorgen dat de ventilator op een lage spanning staat en er zal weinig stroom lopen.

Na ongeveer 1 seconden zal de klingoteur inkomen en de serie weerstand overbruggen (kortsluiten dus) en de ventilator krijgt de volledige 12 volt.

WERKT DIT WEL OF NIET?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Simpele softstarter 12Volt DC ventilator

Je kunt beter een nieuwe accu kopen.

Berichten: 193

Re: Simpele softstarter 12Volt DC ventilator

Je kunt beter een nieuwe accu kopen.
Inderdaad en liefst zou ik het in uw plaats zo snel mogelijk doen of de kans is groot dat je alternator ook om zeep gaat.

Mvg,

Paul Siemons

Berichten: 2

Re: Simpele softstarter 12Volt DC ventilator

WERKT DIT WEL OF NIET?

Als ik 50 euro had zou ik zeker een nieuw accu gaan kopen.

Dal of piekspanningen zijn nooit goed voor het systeem. Met een nieuw accu zul je deze spanningsvariaties niet snel opmerken wat niet wil zeggen dat ze niet meer voorkomen.

Een softstarter voor 12 volt vind ik niet 1-2-3 in de handel (zelfbouwpakketen daargelaten)

Vandaar dat ik een simpel alternatief wil proberen.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Simpele softstarter 12Volt DC ventilator

maak een PWM schakeling met een 555 en een dikke FET.
Programmers don't byte, they nibble a bit

Berichten: 12

Re: Simpele softstarter 12Volt DC ventilator

Om dat (WERKT DIT WEL OF NIET?) te weten zul je even de gegevens van je ventilator moeten doorgeven (hoeveel Watt of Ohm).

Trouwens ik denk niet dat de accu de oorzaak is, want die kun je er na het starten volgens mij gewoon uithalen, de auto werkt dan immers m.b.v. de dinamo.

.

Berichten: 193

Re: Simpele softstarter 12Volt DC ventilator

F.Kwaks schreef:Om dat (WERKT DIT WEL OF NIET?) te weten zul je even de gegevens van je ventilator moeten doorgeven (hoeveel Watt of Ohm).

Trouwens ik denk niet dat de accu de oorzaak is, want die kun je er na het starten volgens mij gewoon uithalen, de auto werkt dan immers m.b.v. de dinamo..
DOE DAT NOOIT!!!!!

Ik heb genoeg alternatoren hersteld die waren gesneuveld door dat geintje!!

Mvg,

Paul Siemons

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Simpele softstarter 12Volt DC ventilator

Paul Siemons schreef:
F.Kwaks schreef:Om dat (WERKT DIT WEL OF NIET?) te weten zul je even de gegevens van je ventilator moeten doorgeven (hoeveel Watt of Ohm).

Trouwens ik denk niet dat de accu de oorzaak is, want die kun je er na het starten volgens mij gewoon uithalen, de auto werkt dan immers m.b.v. de dinamo..
DOE DAT NOOIT!!!!!

Ik heb genoeg alternatoren hersteld die waren gesneuveld door dat geintje!!
Op het moment dat je de accu losmaakt, vliegen de diodes je om de oren...

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Simpele softstarter 12Volt DC ventilator

Mark Schuijers schreef:...Daarom wil ik een uiterst simpele softstarter inbouwen m.b.v. standaard componenten (dus geen complexe PWM materie).  

Ik heb zelf hetvolgende bedacht:  

In serie met de ventilator zet ik een weerstand van bv 6 ohm/ 20Watt (maximale stroom is dus 2 ampere)....
Ow, dat eerste had ik niet gelezen, dat tweede gaat niet echt goedkomen maar je kunt het wel proberen. Alleen gaat die weerstand roodgloeiend worden. Ik zou minimaal een 30W weerstand nemen.

Hoewel ik het werkelijk een k*toplossing vind denk ik dat je het natuurlijk wel eerst geprobeerd moet hebben. Het uitproberen zelf kost je enkel een paar dikke weerstanden.

Neem niet van die draadgewonden keramische dingen: die zijn OK in een TV maar niet onder de motorkap. Neem bijvoorbeels een Arcol in een alu behuizing. Bij die 6Ohm kun je uitgaan van maximaal 2,5A en dus van maximaal 30W. Een dikke ALU weerstand met koelribben van 50W is slechts 25W werkelijk bij 25 graden celcius. In een auto moet je tellen op veel hogere temperaturen. Om e.e.a. degelijk te maken moet je minimaal een 200W (=50W @ 24C) weerstand nemen. Die kosten ongeveer 25 euro excl BTW. Garanties geef ik dan echter niet.

Verstandiger is een 300W (=75W @24C) maar die kost excl BTW ruim 30 euro.

Twee tientjes meer en je hebt een accu.

Reageer