[Fysica]Geluid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 66

[Fysica]Geluid

Goedemiddag,

ik kom eventjes niet uit dit. Bij een vraag als: Een object maakt een geluid van 130 dB, bereken wat de geluidsintensiteit is.

Je moet hierbij de formule:

Lp= 10log(I /I0)

Waarbij I0= 10^-12 Wm-²

Lp is gegeven, dus je zou I kunnen uitrekenen:

130 = 10log(I /10^-12)

Alleen weet ik nu niet hoe je de I 'vrij kan stellen', eerst dacht ik dat dit het zou zijn:

I = 10log(130*10^-12)

Maar dat was helemaal fout, en ik kom er nu echt niet uit.

Nog een kleine vraag, als de afstand vanwaar je het object hoort 9maal zo groot word. Dan word de geluidsintensiteit 9² maal zo klein, dus 81. Als je de hoeveelheid dB wilt weten.. Waarom moet je dan Lp = 10log(81) uitvoeren?[/tex]

[/list]

Gebruikersavatar
Berichten: 267

Re: [Fysica]Geluid

\(130 = 10\log\left(\frac{I}{10^-^1^2}}\right)\)
\(13 = \log\left(\frac{I}{10^-^1^2}}\right)\)
\(10^1^3 = \left(\frac{I}{10^-^1^2}}\right)\)
Lukt het zo?

Wat je vraag betreft, de formule die je geeft klopt volgens mij niet helemaal. Zo zou je namelijk dezelfde uitkomst krijgen voor alle waarden van de geluidsintensiteit aangezien je die nergens meeneemt.
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [Fysica]Geluid

Nog een kleine vraag, als de afstand vanwaar je het object hoort 9maal zo groot word. Dan word de geluidsintensiteit 9² maal zo klein, dus 81. Als je de hoeveelheid dB wilt weten.. Waarom moet je dan Lp = 10log(81) uitvoeren?
We hebben de geluidsintentsiteit en we hebben geluidsniveau. Het is allebei een maat voor 'hoe hard we geluid horen'.

Geluidsintensteit heeft de eenheid Watt per vierkante meter.

Geluidsniveau heeft de eenheid decibel.

Deze twee kunnen we in elkaar omrekenen, zoals je net hebt gedaan met je formules.

Je zegt zelf al, door de kradraten-wet wordt de geluidsINTENSITEIT 9² maal zo klein als de afstand 9 maal groter wordt.

Wil je nu weten hoeveel decibel dat is, dus hoe groot het geluidsNIVEAU is, moet je ze omrekenen. De formules geef je zelf al.

Is dit een beetje duidleijk?

Berichten: 66

Re: [Fysica]Geluid

DoubleBogey schreef:Nog een kleine vraag, als de afstand vanwaar je het object hoort 9maal zo groot word. Dan word de geluidsintensiteit 9² maal zo klein, dus 81. Als je de hoeveelheid dB wilt weten.. Waarom moet je dan Lp = 10log(81) uitvoeren?
We hebben de geluidsintentsiteit en we hebben geluidsniveau. Het is allebei een maat voor 'hoe hard we geluid horen'.

Geluidsintensteit heeft de eenheid Watt per vierkante meter.

Geluidsniveau heeft de eenheid decibel.

Deze twee kunnen we in elkaar omrekenen, zoals je net hebt gedaan met je formules.

Je zegt zelf al, door de kradraten-wet wordt de geluidsINTENSITEIT 9² maal zo klein als de afstand 9 maal groter wordt.

Wil je nu weten hoeveel decibel dat is, dus hoe groot het geluidsNIVEAU is, moet je ze omrekenen. De formules geef je zelf al.

Is dit een beetje duidleijk?
Hmm, waarom wordt dan I/Io opeens 81? Je weet toch alleen dat I 81maal zo klein is, maar je weet de waarde van I niet?

Hoogvlieger, bedankt! Ik snap het :)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [Fysica]Geluid

Ah, excuses. Ik heb je niet helemaal begrepen.

Je hebt geen begin-intensiteit of - niveau? Je wil weten wat er gebeurt met het geluidsniveau als je de afstand tussen bron en ontvanger 9 maal zo groot maakt?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 66

Re: [Fysica]Geluid

Phys schreef:Ah, excuses. Ik heb je niet helemaal begrepen.  

Je hebt geen begin-intensiteit of - niveau? Je wil weten wat er gebeurt met het geluidsniveau als je de afstand tussen bron en ontvanger 9 maal zo groot maakt?
Ik heb de vraag eindelijk gevonden : :)

Bij een concert blijkt de geluidsintensiteit I, op een afstand van 10 m van een geluidsbox, een waarde van 0,1 W/m2 te hebben.

a

Bereken het geluidsniveau L.

b

Wat zal L worden als je 90 m verderop gaat staan?


Antwoord van vraag A is 1,1*102 dB. Tamelijk simpel, gewoon formule gebruiken.

Maar hoe bereken je B?

De afstand neemt 9maal toe, dus de geluidsintensiteit neemt met 81 af.

Nu lees ik op mijn antwoordenblad:

• Dus L wordt:10*log(81) = 19,1 dB lager.

• Dit komt overeen met 110dB -19,1dB = 91 dB.

Ik vraag me af hoe ze opeens op 10 * log(81) uitkomen?

bron: http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.d...upportId=294618

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Fysica]Geluid

De afstand neemt 9maal toe, dus de geluidsintensiteit neemt met 81 af.
nee, goed en logisch lezen. de geluidsintensiteit neemt niet met 81 af, maar
Als je 90 m verderop gaat staan neemt de afstand 9 maal toe.

• De intensiteit neemt kwadratisch af, dus I wordt 81 maal kleiner.
Alleen, deze klopt niet. de afstand wordt niet 9 maal zo groot maar 10 maal zo groot, tenzij je 90 meter "verderop" leest als 90 m verwijderd van de bron.

kun je de logaritmische redenering niet gelijk volgen, schakel dan over op brute kracht: eerst terug naar je puntbron en dan weer naar je nieuwe "bol".

De oppervlakte van een bol met een diameter van 10 m is 4 :) r² = 1256 m². Aan 0,1 W/m² betekent dat een puntbron met een vermogen van 125,6 W.

Sta je nou op 90 m van de bron, dan is die "bol al 4 :) r² = 4 :) 8100=101 787 m² van oppervlak. Dat betekent een geluidsintensiteit van 125,6 W /101787 m² = 0,001234 W/m²

Het geluidsniveau wordt dan 10*log( 0,001234/10-12 )= 90,9 dB
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 66

Re: [Fysica]Geluid

Om één of ander vage reden kan ik niet quoten.

Ik bedoelde dat I 81 maal zo klein werd, maar ik ben nogal slordig in mijn schrijfstijl merk ik net! :)

De uitleg begrijp ik, hoewel ik toch het onthouden van die formule (bij 81 maal zo klein, 10log(81) toch wel iets 'makkelijker' vind.

Allemaal een welgemeend bedankt voor de tijd en moeite die jullie erin hebben gestopt om het mij te laten begrijpen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [Fysica]Geluid

Volgens mij begrijp je het nog niet helemaal :)

Lees goed: je staat eerst op 10 meter afstand van de bron. Vervolgens ga je 90 meter verderop staan, dus dan sta je op 100 meter afstand van de bron.

Oftewel, de afstand wordt met een factor 10 vergroot. De geluidsintensiteit neemt dan met een factor 100 af.

De intensiteit van 0,1 watt per vierkante meter is nu dus
\(\frac{0.1}{100}=0.001 \frac{\mbox{W}}{\mbox{ m}^{-2}}\)


Nu kun je hetzelfde toepassen als vraag a):
\(L = 10\cdot \log{\left(\frac{0.001}{10^{-12}}\right)}= ? \mbox{ dB}\)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Fysica]Geluid

Er is (logischerwijs) verwarring ivm de vraagstelling. Als je op natuurkunde.nl waar dit verhaal vandaan komt (zie link eerder in dit topic) de uitleg bekijkt klopt die niet. Er wordt gepraat over "90 m verderop" (logischerwijs gezien vanaf de eerste afstand van 10 m, en dus 100 m van de bron) terwijl er wordt gerekend met 90 m vanaf de bron. Ik heb een mailtje naar de redactie van natuurkunde.nl gestuurd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [Fysica]Geluid

Ah, dit bericht van je was ook verdwenen :)

Want dit schreef je al, in andere bewoordingen, meen ik me te herinneren. Heb je al reactie van ze?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Fysica]Geluid

Dit is inderdaad een (herhaling van een) van die berichten die ik kwijt was door de verhuizing.

nog geen reactie. Verwacht ik ook niet met spoed hoor. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Fysica]Geluid

Reaktie is binnen, en de uitwerking is aangepast. (zie natuurkunde.nl link eerder in dit topic). Vanwege de ronde cijfers zijn ze toch 90 m verderop gaan staan, zodat de nieuwe afstand tot de bron nu 100 m wordt..... :)

we staan nu tien maal zo ver, dus de intensiteit is 100 x zo klein.....

(en niet meer 9 x en 81 x)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer