[Mechanica] Heliumballon

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Mechanica] Heliumballon

Een ballon gevuld met helium (dichtheid = 0,180 kg/m^3) is aan de grond vast gebonden met een touw van L = 3m. Als de ballon uit de evenwichtspositie genomen is en je laat hem los, dan voert de ballon een simpele harmonische beweging uit. Dit moet ik bewijzen. En ik moet de periode van de beweging bepalen. Als dichtheid voor lucht moet ik 1,29 kg/m^3 nemen, en er is geen energieverlies door luchtwrijving. Kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: [Mechanica] Heliumballon

ken je de gewone harmonische pendule?? deze is volgens mij precies hetzelfde. in plaats van een zwaartekracht werkt er een zwaartekracht plus een omhooggerichte archimedeskracht, netto alleen een kracht verticaal naar boven. Als je er in gedachten een filmpje van maakt en je speelt dat ondersteboven af, dan zie je een gewone slinger, met alle bijbehorende gewone formules. Alleen slingert de ballon trager, want die netto opwaartse kracht is veel kleiner dan de zwaartekracht die je gebruikt voor die standaard-pendule.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer