Springen naar inhoud

watermantels ionen

• Log in om te kunnen reageren

Rinne

Rinne

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2007 - 16:08

In de reactie tussen koper en ijzer(III)chloride reageren de ijzerionen in ijzer(III)chloride anders als je zou verwachten. Om de ijzer ionen bevinden zich een laag van waterionen Dit heeft te maken met een ďwatermantelĒ. Het ijzer in FeCl3 (s) reageert hier als Fe(H2O)63+. De reactie gaat als volgt:
Fe(H2O) 6 3+ + H2O → FeOH(H2O) 6 2+ + H3O+
Door de H3O+ krijgt de oplossing zure eigenschappen en kan het toch gebruikt worden om mee te etsen.

Dit verschijnsel van de watermantel kom je ook tegen bij aluminium, zink, chroom, lood en koper. Mijn vraag was: Waarom vindt juist bij die metalen het verschijnsel watermantel plaats?

Ik hoop dat iemand het weet, dat zou mij heel erg helpen

Edit mod Mrtn: erg grote letters weer normaal van grootte gemaakt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

leen

leen

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2007 - 11:01

Dit komt omdat water een polaire molecule is en zich met het partieel negatief geladen zuurstofatoom gaat richten rond het pos ion. dit wordt hydratatie genoemd.
een mooi filmpje daaromtrent vind je op
http://www.curie-onl...sp?pagkey=46885

Rinne

Rinne

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2007 - 10:11

Dankje dankje!! Filmpje is ook goed! Maar waarom gebeurt dit alleen bij die ijzer, aluminium, zink, chroom, lood en koper. En bijvoorbeeld niet bij Magnesium?

leen

leen

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2007 - 11:21

Ik denk dat bij het oplossen van een magnesiumzout er ook een watermantel rond het Mg ion onstaat
Wat jij bedoelt is misschien het vormen van complexen met water als ligand. Alle metalen uit de b groepen kunnen immers met water als ligend een complex vormen. Er zijn ook drie a-metalen die dit kunnen nl Al Sn en Pb.
Complexen of coŲrdinatieverbindingen bestaan uit een of meer (overgangs)metalen en ťťn of meer liganden. Een ligand is een neutraal molecuul vb H2O , NH3
.... of een ion vb CN- of Cl- dat een vrij elektronenpaar heeft, dat gebruikt kan worden om een binding te vormen met een metaal-ion. Hierbij stelt het ligand zijn vrij elektronenpaar ter beschikking een het metaal. Hier gaat het dus om een echte binding. Terwijl vb bij Na en Mg ionen het gaat om een elektrostatische aantrekkingskracht tussen de dipool van water en de ionlading.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures