Springen naar inhoud

Werking van een klier

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 06 januari 2005 - 22:13

Ik heb vandaag al veel gezocht over de werking van een klier, ma kan t nergens verder vinden.

ik weet dat er 2 soorten zijn, eentje (endocriene klier), zorgt ervoor dat hormonen in t bloed komen, en nog een ander..

ik dacht altijd dat de werking ongeveer tzelfde was, maar wie kan me t fijne hier van vertellen

hoe alles werkt.

alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2005 - 23:04

een klier bestaat uit cellen die een bepaalde stof maken en deze uitscheiden.

Maken van stof gebeurt door DNA-->RNA-->eiwit
Dit EIwit is de stof of doet dienst als het deeltje dat die stof ineenzet met behulp van de losse elementen in die cel. (deze elementen komen uit bv citroenzuur cyclus of van ATP of ander product in een van de dag dagelijkse cyclussen)

Als stofje gemaakt is transporteerd deze cel ze doorheen het membraan (dmv eiwitten) en komt deze buiten het lichaam (exocriene klieren vb zweet, feromonen, etc) of in de bloedbaan (endocriene klieren)

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

saskia

saskia

• >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2005 - 09:21

er zijn twee soorten klieren inderdaad
je hebt de endocriene klieren zoals bv de hypofyse, de bijnieren, de schildklier. Dit zijn allemaal klieren die in het lichaam een stof afscheiden (een hormoon) dat op andere plaatsen in het lichaam een effect heeft.
Hoe deze klieren juist werken verschilt ook weer van klier tot klier.

De tweede soort zijn inderdaad de exocriene klieren zoals de talgklieren, zweetklieren en traanklieren. Deze produceren geen hormonen.

http://www.stamcel.o.../endocriene.htm hier staat een hele uitleg over endocriene klieren en hun werking

Bean

Bean

• >250 berichten
  • 505 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2005 - 22:09

Ik weet niet of ook dit soort klieren bedoelt worden, maar de alvleesklier zorgt toch dat er bepaalde stoffen in het bloed komen. Als dit een dom antwoord is reageer er dan maar niet op. :shock:

Bean :?:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

anandus

anandus

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2005 - 09:41

Ik weet niet of ook dit soort klieren bedoelt worden, maar de alvleesklier zorgt toch dat er bepaalde stoffen in het bloed komen. Als dit een dom antwoord is reageer er dan maar niet op.  :shock:

Bean  ;)

Klieren zorgen per definitie dat er óf stoffen in het bloed komen, óf elders stoffen worden afgescheiden (bijvoorbeeld voor het spijsverteringskanaal of de huid).

De alvleesklier is vooral bekend vanwege de zogenaamde Eilandjes van Langerhans, welke zorgen voor de productie van insuline. Diabetes is gerelateerd aan defecten in die 'eilandjes'.

Verder lijkt de post van Saskia mij duidelijk genoeg over klieren? ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures