Temperatuur laten stijgen door beweging

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 18

Temperatuur laten stijgen door beweging

Temperatuur is beweging van moleculen. Door beweging moleculen te laten bewegen leidt tot een hogere temperatuur. Een stof maken, dat alle (of in ieder geval veel) beweging kan omzetten tot warmte is een van mijn ideeen. Het lijkt me veel handiger voor in de praktijk als deze stof niet solide is. Als het niet vast is, is het makkelijker in beweging te brengen. Dus ik probeer wel een stof te maken dat gasvormig, vloeibaar of een soort van gel of dergelijke is.

Als je een zakje met deze stof vult, en met je handen in gaat drukken(/kneden of wat dan ook in deze richting,) zullen de moleculen in beweging komen. Op dat moment wordt alle (of veel) beweging dat je erin steekt omgezet tot warmte.

Het zou nog beter zijn als het volgende het geval zou zijn:

De moleculen reageren met elkaar en veranderen dan weer terug tot hun oorspronkelijke vorm, of veranderen in een vorm waarin ze voor dezelfde doeleinden herbruikbaar zijn. Nu kan de stof keer op keer of constant worden gebruikt.

Dit waren mijn doelen en uitleg.

Hebben jullie ideeen hoe we beweging volledig (of bijna volledig) kunnen omzetten in warmte? Door bijvoorbeeld het maken van bindingen en/of breken ervan.

Door een reeks van reacties te laten ontstaan dat aan het eind meer exothermische som heeft dan een endothermische som.

Of door bijvoorbeeld een soort van dynamo effect in een vloeistof te maken. Even een gek idee voor mijn tweede voorbeeld: gewoon erg kleine magneetjes in een vloeistof gooien of zoiets mafs. Deze laten bewegen waardoor elektriciteit ontstaat en dus: warmte. Dit zijn dan maar even snel kleine ideeen dat ik nog niet heb uitgewerkt. Lijkt me leuk als mensen me advies geven! :)

Zijn er (vloeibare) stoffen dat erg snel met weinig kracht (zoals het kneden met je handen) makkelijk merkbare warmte laten ontstaan?

Zo ja, welke?

Alvast bedankt voor jullie hulp :wink: :)
Persoonlijk bericht

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Temperatuur laten stijgen door beweging

Niet zo'n origineel of uniek idee hoor. Je hebt namelijk al hotpacks, coldpacks en dergelijke. Allemaal gebaseerd op endothermische dan wel exothermische reacties met bepaalde zouten! Ammoniumnitraat is er zo één meen ik.
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Temperatuur laten stijgen door beweging

Hebben jullie ideeen hoe we beweging volledig (of bijna volledig) kunnen omzetten in warmte? Door bijvoorbeeld het maken van bindingen en/of breken ervan.  

Door een reeks van reacties te laten ontstaan dat aan het eind meer exotherme som heeft dan een endotherme som.
Ik lees hier eigenlijk twee vragen: of het natuurkundig kan (moleculen in beweging brengen) en/of scheikundig (reacties). Dat laatste is een bekend verschijnsel. Van dat eerste ken ik geen voorbeelden, en kan ik ze me niet echt voorstellen ook. Of het zou al gewoon door wrijving moeten zijn, zoals je je handen ook opwarmt door ze tegen elkaar te wrijven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer