[Chemie] goud oplossen in koningswater

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[Chemie] goud oplossen in koningswater

Kan iemand mij helpen met de berekening om goud op te lossen in koningswater?

Ik weet:

dat HNO3 Au oxideert:

Au -> Au 3+ +3e- E°= 1.50 deze waarde is 1,42 (maar deze reactie moet ik blijkbaar niet gebruiken, maar in de plaats die van de gecomplexeerde Au-vorm)

NO3- +3e- -> NO E°= 0.69 deze waarde is 0,96

Dus : Au + NO3- -> Au3+ + NO

Maar deze reactie gaat niet op? (is dit omdat er en te klein verschil in E° waarde is?)

Dit Au3+ wordt dan gecomplexeerd met Cl-

Au3+ + 4 Cl- -> Au(Cl4)-

Hierdoor daalt de concentratie aan vrije Au3+ waardoor de E° waarde van Au3+/Au zal dalen. Maar hoe bereken je dit juist?

De E° waarde van de gecomplexeerde halfreactie zou ik hiervoor moeten bepalen, maar hoe doe je dat? Want deze zou dan kleiner moeten zijn dan die van de niet gecomplexeerde vorm. (0.91V)

En hierdoor zou er dan een daling van de concentratie van vrije Au 3+ concentratie moeten zijn...

Kan iemand mij er mee helpen? Ik heb wel enkele stukjes maar geraak er niet mee tot het eindresultaat....

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [Chemie] goud oplossen in koningswater

Het is me niet duidelijk waarom je meerdere getallen gebruikt voor de E° van diverse vergelijkingen, zoals:

" Au -> Au 3+ +3e- E°= 1.50 deze waarde is 1,42 ......."

" NO3- +3e- -> NO E°= 0.69 deze waarde is 0,96 "

" ....... kleiner moeten zijn dan die van de niet gecomplexeerde vorm. (0.91V) "

Wat is die 0.91V ?

Reken je met concentraties die je ons niet geeft ? Of wat ?

Je kent de Nernst vergelijking ? http://en.wikipedia.org/wiki/Nernst_equation

Ken je de standaard elektrode potentiaal voor de vergelijking: Au(s) + 4Cl- ==> AuCl4- + 3e- ?

Ik heb hiervoor twee verschillende waarden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Table_of_stan...rode_potentials

http://home.wanadoo.nl/l.jongsma/redoxr1.html#sepgoud

maar ik weet niet welke van de twee juist is. Ik heb geen Binas.

Je kunt zelf wat googlelen of zo om duidelijkheid te krijgen welke waarde juist is.

Elke reactie is een evenwicht. Er hoeft maar een beetje Au3+ te ontstaan en prompt wordt het met Cl- naar AuCl4- omgezet waarvoor het evenwicht sterk naar rechts ligt. Het draait niet alleen om de standaard elektrode potentiaal maar ook om concentraties, evenwichtsconstantes en de Nernst vergelijking.

Edit: tweede link aangepast.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 12

Re: [Chemie] goud oplossen in koningswater

Sorry, had hierover met iemand al gediscussierd via mail en de reactievergelijkingen eruit gecopieerd en vergeten aan te passen.

1.42 V is de juiste E° waarde voor Au3+/Au

0.96 voor NO3-/NO

Die E° waarde voor de gecomplexeerde halfreactie is 0.91, maar die moet ik nog bekomen. Dit zou ik moeten kunnen doen met behulp van de E° van de halfreactie in zuur midden en de Kst (= 10^26). Ik weet niet juist hoe dit moet, maar hiermee zou ik dus die E° waarde van goud in basisch midden (gecomplexeerd) moeten kunnen berekenen en dit zou die 0.91 V moeten zijn

En hiermee moet ik dan de verklaring kunnen geven voor de daling van de concentratie van de vrije Au3+. Ik vermoed dat dat via de nernstvergelijking moet?

Sorry voor de verwarring!

(ik heb hiervoor nog nergens concentraties moeten gebruiken, heb de waarden gehaald uit mijn book of data)

Berichten: 12

Re: [Chemie] goud oplossen in koningswater

Ik heb gevonden hoe ik aan die 0.91 kom :)

Nu moet ik waarschijnlijk de halfreactie NO3- +3e- -> NO combineren met Au3+ + 4 Cl- -> Au(Cl4)- ?

Normaal gezien dacht ik dat NO goud ging reduceren maar... hoe moet dit dan?

Hoe toon je juist aan dat goud dan daadwerkelijk opgelost is?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [Chemie] goud oplossen in koningswater

De standaard electrode potentialen E° gelden voor oplossingen van 1 molair en bij 25 oC en 1 atmosfeer.

De Nernstvergelijking dient om E te corrigeren voor de afwijking van deze standaard condities.

De E° voor Au(s) + 4Cl- <==> AuCl4- + 3e- wordt door de eerder vermelde wikipedia-link genoemd als 0,93 V en dat is lager dan de 0,96 voor NO3-/NO. Wellicht is dat wat je probeert te berekenen als 0,91 V op een voor mij onduidelijke manier.

Overigens wordt E° voor Au3+/Au gewoonlijk vermeld als 1,50 of 1,52 V, niet als 1,42 V.

De lage Au3+ concentratie is het gevolg van het feit dat het evenwicht van Au3+ + 4 Cl- <==> Au(Cl4)- zeer sterk naar rechts ligt.

Dat is dan ook de reden waarom koningswater zo goed in staat is om goud op te lossen: door ieder beetje gevormd Au3+ meteen "weg" te nemen.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer