[fysica] arbeid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 36

[fysica] arbeid

nog 1 waar ik niet uitgeraak:

ik trek een karretje met massa 45 kg vooruit over 20m, de kracht die ik uitoefen neemt lineair toe van 0N tot 150N over die 20 m. wat is de arbeid dat ik heb verricht

ik denk dat het iets te maken heeft met integralen maar ben het niet zeker

alvast bedankt voor wie mij helpt

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] arbeid

Inderdaad, stel F(x)= x*(150/20)

en integreer tussen de grenzen 0 en 20.

Berichten: 36

Re: [fysica] arbeid

ok bedankt ik zal het proberen maar is dat x tot de macht (150/20) of x maal (150/20) of nog iets anders want is niet echt duidelijk voor mij

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [fysica] arbeid

maal

Berichten: 36

Re: [fysica] arbeid

ok en hoe moet je dat dan doen want integralen hebben we nog niet gezien bij wiskunde en die van fysica heeft het niet goed voorgetoont

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [fysica] arbeid

Dan zijn dit maar rare oefeningen die je leraar geeft.

Probeer gewoon (voor nu) te onthouden dat "integreren" het tegengestelde is van "diffirentieeren".

Dus welke functie heeft als afgeleide x*(150/20)? Omdat die 150/20 toch constant is, nog simpeler, welke functie heeft als afgeleide x?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] arbeid

Erg vreemd dat je nog geen integralen hebt gehad bij wiskunde, maar het bij fysica wel nodig hebt. Dat kan eigenlijk niet.

Maar je moet wel begrijpen hoe ik aan het functievoorschrift van de kracht kom:

de kracht neemt lineair toe met de afstand. Dat betekent dat na nul meter, de kracht ook nul Newton is. Op het eind, na 20 meter, is de kracht maximaal: 150 Newton.

In het midden, na 10 meter, is de kracht 75 N. Na 1 meter is de kracht dus (1/20) van 150--> 150/20. Na 2 meter is de kracht (2/20) van 150-> 2*(150/20). enzovoort.

Dus algemene formule: x*(150/20)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: [fysica] arbeid

Erg vreemd dat je nog geen integralen hebt gehad bij wiskunde, maar het bij fysica wel nodig hebt. Dat kan eigenlijk niet.  
Bij mij was dat in het eerste trimester dit jaar ook zo, we moesten in fysica al wat integralen kunnen (voor de bewijzen e.d.) bij mechanica maar hadden dit nog niet gezien in de wiskunde. Ondertussen zijn we er al aan begonnen, gelukkig want we zijn nu ook aan arbeid waar je nog meer integralen nodig hebt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] arbeid

De kracht neemt lineair toe, en dat vereenvoudigt de zaak aanzienlijk. Nu kun je simpelweg rekenen met een afgelegde weg "s" en een gemiddelde kracht Fgem.

W=Fgem·s. :)

Zoiets doe je ook voor lineair toenemende snelheden (eenparige versnellingen).

(eindsnelheid + beginsnelheid)/2 = gemiddelde snelheid.

Afgelegde weg "s" bekend, dan volgt uit s=vgem·t vanzelf de tijd die nodig is.

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Je zou ook nog grafisch kunnen "integreren". De oppervlakte onder de F/s grafiek bepalen.............
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [fysica] arbeid

F=7,5x

7,5 stelt de richtingscoefficient van de rechte lijn voor.

Deze bereken je uit 150 N / 20 m=7,5 N/m.

Als je nu een xy assenstelsel tekent, en de x -as stelt de afgelegde weg voor ( x in m) en bij de y as zet je de kracht uit in N , dan krijg je een rechthoekige driehoek met basis=20 m en hoogte = 150N.

De oppervlakte van de driehoek stelt dan de geleverde arbeid voor.

Dus

W=1/2 . 150 .20

Reageer