Springen naar inhoud

[Vloeistofleer] Vraag 19 (bootje) Wetenschapsquiz 2006

• Log in om te kunnen reageren

Philippefeij

Philippefeij

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2007 - 16:05

Hallo allemaal,

Ik was zonet even de antwoorden aan het nakijken op de NWO website, en kwam tot mijn verbazing erachter dat vraag 19 een ander antwoord had dan in de uitzending:

In een badkuip met 100 liter water drijft een bootje met daarin 10 kilo zout. Je vervangt het zout door een steen van 10 kilo en lost het zout op in de badkuip. Wat gebeurt er met het waterpeil?

Nu ben ik zelf e.e.a. aan het uitzoeken. Nu is mijn vraag; de maximale oplosbaarheid van NaCl in water bij 20 graden C is ca. 360 g/l. Maar neemt bij het oplossen van b.v. 360 gram NaCl in 1 liter water ook het volume toe?
Ik krijg de indruk dat ze bij de uitwerking van het antwoord geen rekening houden met de oplosbaarheid van NaCl. Want, wanneer het klopt dat er bij het bovengenoemd scenario geen volume uitzetting plaats vindt, is de dichtheid van een verzadigde NaCl oplossing dus 1,36 Kg/dm3 is.

Graag jullie reactie!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8811 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 januari 2007 - 16:27

Het is een beetje een lastig verhaal: Als je een zout oplost in water is het volume meestal kleiner dan dat van het oorspronkelijke zout plus het water, maar groter dan dat van het water alleen. De dichtheid wordt hiermee groter dan 1, maar niet per se zo groot als je zou verwachten zonder uitzetting mee te rekenen.

Hoeveel de oplossing uitzet door het toevoegen van meer zout hangt ook af van welk zout (of ander solute) het betreft, maar bij keukenzout in water is de uitzetting relatief klein.
Victory through technology

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44896 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 januari 2007 - 18:01

met 10 kg zout in 100 L water wordt de dichtheid ongeveer 1,063 kg/L, dus ongeveer 3,5 L volumetoename.
http://us.mt.com/mt/...99200074129.jsp
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures