Springen naar inhoud

[ Elektriciteit ] Het opladen van een condensator

• Log in om te kunnen reageren

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2007 - 18:06

Hallo,
Ik vroeg me af wat de invloed is op de tijdsconstante als je een condensator op de volgende twee manieren oplaadt:

1. Je schakelt een bron, een weerstand en een condensator in parallel
2. Je schakelt dezelfde componenten in serie

Ik kan me niet inbeelden wat er in het eerste geval zou gebeuren. Gaat de condensator opladen? Of kiest de stroom om uitsluitend door de weerstand te gaan? Of splitst de stroom zich? Zoja, in welke proporties.

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mark-123

Mark-123

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2007 - 18:35

Volgens een netwerktheoretische benadering mag je dit helemaal niet doen. Tenminste, niet wanneer je een spanningsbron bedoelt met "bron." Er zou dan een oneindige laadstroom gaan lopen. In de praktijk werkt het natuurlijk niet zo; want dan heb je altijd te maken met parasitaire effecten. (Bronweerstand, ESR) In de praktijk zul je een hoge inschakelstroom ervaren (tgv condensatorstroom + stroom door weerstand), en daarna zal de stroom door de condensator langzaam afnemen, en die door de weerstand blijft gelijk, mits we de invloed van de bronimpedantie voor het gemak toch even verwaarlozen. Uiteindelijk is de capaciteit opgeladen en loopt er alleen nog een stroom door de weerstand.

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2007 - 19:40

Dus dat betekent dat de condensator pijlsnel zou opladen? Deze eigenschap zou dan dus handig kunnen zijn bij bijvoorbeeld gelijkrichters. Klopt dit?

En betekent dit dat de spanning over de weerstand de spanning over de condensator volgt? dus van nul, pijlsnel naar de bronspanning

bram2

bram2

• >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2007 - 20:33

1. volgens mij geen invloed, spanning over condensator = spanning over bron = zelfde als zonder weerstand (toch bij ideale bron)

2. Je condensator gaat trager opladen, want de weerstand beperkt de stroom. Je zal de condensator opladen in een tijd van ongeveer R.C (dacht dat er dan 73 % vd spanning over de condensator staat, dit stijgt na deze tijd nog tot de voedingsspanning bereikt is)

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2007 - 21:37

En wat gebeurt er met de spanning over de weerstand in parallel met de conden sator? Gaat die de spanning over de condensator volgen? of blijft die constant.
Normaal moet die de spanning volgen, maar dan zie ik niet in hoe de stroom in de tak van de weerstand evolueert. Kan iemand hier mijn inzicht in helpen verbeteren?

Bedankt

bram2

bram2

• >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2007 - 22:09

En wat gebeurt er met de spanning over de weerstand in parallel met de conden sator? Gaat die de spanning over de condensator volgen? of blijft die constant.
Normaal moet die de spanning volgen, maar dan zie ik niet in hoe de stroom in de tak van de weerstand evolueert. Kan iemand hier mijn inzicht in helpen verbeteren?

Bedankt

Stel we hebben een ideale spanningsbron (dus geen serieweerstand) die ogenblikkelijk van 0 V naar zijn voedingsspanning gaat, dan zal de spanning over de condensator onmiddellijk meevolgen. In dit geval moet de bron kortstondig oneindig veel stroom leveren (in de praktijk niet mogelijk dus). De spanning over de weerstand is altijd Ubron. De stroom in de tak van de weerstand is gedurende heel de tijd Ubron/R (deze veranderd niet door de condensator)

Kort samengevat: een ideale spanningsbron legt zijn spanning op, ongeacht wat je eraan hangt.

Misschien intresant voor jouw: www.winspice.com Hier vind je een gratis spicesimulator. Je moet je schakeling wel zelf intypen (condensator x hangt tussen knoop y en z ....) je kan het niet grafisch tekenen. Voor kleine schakelingen is dit zeker te doen. Daarvan krijg je dan grafiekjes zoals bv spanning in functie van de tijd.

Effe zoeken voor de juiste syntax, maar kan je wel wat opweghelpen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures