[scheikunde]gedestilleerd water en consumptie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.502

[scheikunde]gedestilleerd water en consumptie

Wat zijn de redenen,dat gedestilleerd water niet drinkbaar zou zijn of is;welke stoffen worden eruit gehaald,wordt de zuurstof agressiever,etc?

Dit water is geschikt voor accus,motorkoeling (met koelvloeistof),huish.apparatuur vanwege het gereinigd zijn doordat oa.de kalk eruit is gehaald.

Berichten: 186

Re: [scheikunde]gedestilleerd water en consumptie

Dankzij het destilleren ga je het water ontdoen van organische bestanddelen, zouten en ionen waardoor je dus zuiver water verkrijgt (dit is de theorie, dus er zal na 1 maal destilleren nog wel wat blijven zitten).

Nu onze cellen in het lichaam bevatten ook veel water maar met een zekere hoeveelheid zouten en ionen in. Als je nu heel zuiver water drinkt, dan zal de ionenbalans ontregelt geraken, ons lichaam zal dan een poging doen door dit terug stabiel te krijgen door water te laten opnemen in de cellen (zodat er binnen en buiten de cel terug dezelfde concentratie krijgen). Het gevaar bestaat er natuurlijk in dat een cel niet oneindig uitrekbaar is, met inwendige bloedingen tot gevolg.

Berichten: 481

Re: [scheikunde]gedestilleerd water en consumptie

Osmose :)
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Berichten: 12.262

Re: [scheikunde]gedestilleerd water en consumptie

Het is een fabel...

Drinken van kraanwater en aquadest is even gevaarlijk, onder meer vanwege genoemde osmoseproblemen.

Bedenk dat er in het lichaam normaliter zon 0,7% zouten in zijn opgelost, bij fatsoenlijk kraanwater is dit 0,1, bij aquadest 0,0... daarin zit praktisch weinig verschil.
Victory through technology

Berichten: 654

Re: [scheikunde]gedestilleerd water en consumptie

Benm schreef:Het is een fabel...

Drinken van kraanwater en aquadest is even gevaarlijk, onder meer vanwege genoemde osmoseproblemen.  

Bedenk dat er in het lichaam normaliter zon 0,7% zouten in zijn opgelost, bij fatsoenlijk kraanwater is dit 0,1, bij aquadest 0,0... daarin zit praktisch weinig verschil.
stel dat er 0,01% zouten in aquadest zit, dan moet een cel dus nog eens even 70 keer zoveel water opnemen als die eerst had, bij 0,1% is dat maar 7 keer.

Berichten: 12.262

Re: [scheikunde]gedestilleerd water en consumptie

Dat zie je inderdaad correct, maar de meestel cellen kunnen geen 7x uitzetten zonder te barsten (probeer het eens met bloed en kraanwater, acute lysis).

Op het complete lichaam zijn de effecten echter anders: Door het vele water dat je uitplast komen er ook veel ionen mee, en het gebrek eraan brengt je - op cellular nivo - in de problemen.

Zolang het water dat je inneemt (zonder erbij te eten etc) minder ionen bevat dan het water dat je (via urine, adem, zweet) uitscheidt verlies je netto zouten.

Overigens loopt het allemaal niet zo'n vaart, enkele liters kraanwater of aquadest kun je normaliter veilig drinken. Dodelijke gevallen zijn wel eens beschreven maar dan praat je echter over excessen, bijv 10 liter in een paar uur tijd.
Victory through technology

Berichten: 4.502

Re: [scheikunde]gedestilleerd water en consumptie

Bedankt voor de reacties,dus als ik voor nood onderweg-ik had het in zd-afrika- eens een slok gedest.water neem bij gebrek aan andere drank,richt ik nog geen heftige lichamelijke reacties op!

Berichten: 12.262

Re: [scheikunde]gedestilleerd water en consumptie

Kan absoluut geen kwaad, ik dronk wel eens een glas uit de millipore als iemand er echt stellig van overtuigd was dat ik erbij neer zou vallen... apart hoe echt zuiver water anders smaakt dan kraan of bronwater.

Zolang je dorst hebt (dwz water nodig hebt) is het compleet veilig, maar als je je er beter bij voelt kun je dr gerust een beetje keukenzout oid ingooien :)
Victory through technology

Reageer