Springen naar inhoud

[biologie]marinebiologie diepzee

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 januari 2007 - 22:30

Op ca.5000 meter diepte zou er nog biologisch leven zijn,dus onder een druk van ca.500 bar.Mogelijk vergis ik me in de diepte,maar het zou ook op 1000 meter diepte bestaan onder dus 100 bar druk.

Is de tegendruk in de lichamen van de vissen (visachtigen) dan ook 100 bar en werkt hun hele systeem onder die druk.Zij leven wrs.ook op zuurstof;is die onder die druk vloeibaar-ik zocht in literatuur maar kon geen gegevens vinden over de aggregatie-conditoies van lucht en andere gassen-.
Graag nadere info!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2007 - 22:39

Dat leven is aan de heersende druk aangepast, dus als je zo'n vis naar boven zou halen dan zou hij uit elkaar spatten...

Zuurstof is niet vloeibaar onder die condities, waarschijnlijk is de druk daarvoor nog te laag.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 januari 2007 - 23:00

Zuurstof wordt bij temperaturen waarbij water vloeibaar is nooit vloeibaar, bij geen enkele druk. De kritieke temperatuur van zuurstof is -118,5 °C (154,6 K)
http://www.webelemen...ext/O/heat.html

Pas bij nóg lagere temperaturen kun je het vloeibaar maken.
Die diepzeevissen spatten trouwens ook niet letterlijk uit elkaar als je ze boven haalt. Een potvis duikt tot 2500 m, en wordt daarbij echt niet als een ballonnetje in elkaar gedrukt. Inwendig loopt die druk namelijk ook op om tegenwicht te bieden. 250 bar op het lichaam van een gestrande potvis en je drukt het beest finaal in elkaar.

Ook bij scubaduiken wordt de druk van de inademlucht geregeld op de "buitendruk". Op 40 m diepte heb je dus een druk van 5 bar in je longen. (4 bar waterdruk plus 1 bar atmosferische luchtdruk)

Maar goed, dat was een natuurkundig detail. Terug naar de biologen......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 29 januari 2007 - 22:59

En wat is de werking van de hoge druk op de gassen in de rest van een lichaam;bijv.darmstelsel?

joachimds

joachimds

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 11:15

dat weten ze niet echt. Maar ze doen er wel veel onderzoek naar. Maar dat is niet zo simpel, want het is te diep uiteraard.

Er zijn paar bedrijven die er onderzoek naar doen, om dan eventuele 'mechanismes' te kopieren en duikpakken te maken die zo diep gaan.

MAar op -5000 m is het donker, koud, hoge druk. Dus alles dat slecht is voor de mens :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures