Vanaf welk aantal klopt een veronderstelling?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Vanaf welk aantal klopt een veronderstelling?

Op een callcenter wordt verondersteld dat 50% van de gemaakte terugbelafspraken "doorgaan“ (vervolgafspraak).

Mijn vraag is hoe groot een aantal (afspraken in dit geval) moet zijn voordat de verwachting (50% reageert positief, in dit geval) geldig is.

Aantal = 1 kan niet om praktische redenen, een halve afspraak bestaat niet.

Vanaf aantal = 2 zou de veronderstelling theoretisch mogelijk kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Vanaf welk aantal klopt een veronderstelling?

Theoretisch, vanaf 2.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Vanaf welk aantal klopt een veronderstelling?

Wat bedoel je met 'een verwachting is geldig' ?

Als ik een munt een aantal keer op gooi is mijn verwachting dat ik 50% kop en 50% munt zal aantreffen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat zeker altijd zo is. Het kan best dat ik 10 achter elkaar 'munt' vind.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 2

Re: Vanaf welk aantal klopt een veronderstelling?

Wat bedoel je met 'een verwachting is geldig' ?  
Met "geldig" bedoel ik wat de beste manier zou zijn om een veronderstelling (50% gaat door) toe te passen.

Want zoals math-e-mad-x zegt, het kan zijn dat je 10 keer "munt" krijgt.

Om bij het geldstuk te blijven: in theorie moet je minimaal 2 keer gooien maken om te kunnen bekijken of 50% munt of kop is.

In dit geval gaat het om circa 4 tot 20 keer gooien.

Als je slechts 4 keer gooit, en je bent op zoek naar 1 resultaat -zeg munt-, dan is dat in de praktijk waarschijnlijk niet voldoende (om te voldoen aan de 50%-moet-bestaan-uit-1-resultaat-veronderstelling).

20 keer gooien heeft meer kans om meer in de richting van de veronderstelling te komen.

Hoe vaak moet je de munt opgooien, zodat je zeker bent van een uitkomst van minimaal 50% = munt?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Vanaf welk aantal klopt een veronderstelling?

je zal (a priori) nooit zeker zijn.

oneindig veel keer dus.

Reageer