groenten of fruit

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

groenten of fruit

We weten allemaal wel welke natuurlijke producten juist groeten of fruit zijn.

Maar door wat wordt die indeling juist bepaald?

Waarom is een appel nu fruit en geen groente?

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: groenten of fruit

Anonymous schreef:We weten allemaal wel welke natuurlijke producten juist groeten of fruit zijn.

Maar door wat wordt die indeling juist bepaald?

Waarom is een appel nu fruit en geen groente?
Voor zover ik weet zijn fruit alle vruchten van planten en bomen, dus zaden met een stuk vruchtvlees eromheen.

Groenten lijken mij alle het overige plantaardige voedsel, zoals de wortel, bladeren en andere onderdelen.

Kleine noot: Een tomaat is dus een vrucht, en geen groente :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: groenten of fruit

fruit is meestal ook zoet, en groente niet
Gij zult niet: - stelen - bedriegen - liegen - geweld gebruiken - moorden ...WANT DE STAAT DULDT GEEN CONCURRENTIE!

Re: groenten of fruit

en een banaan dan?

Naar mijn weten zitten er daar geen zaadjes in

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: groenten of fruit

die zitten er dus wel, alleen verdomd klein. kleiner dan die van een kiwi ja!

tegenwoordig zijn alle bananenbomen stekjes van andere bomen, misschien zijn de pitten er wel uitgeteeld.

Zie ook: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=5210

klik op de link, daar staat het uitgelegd. Het zou best kunnen dat er daarom geen zaadjes inzitten, maar volgens mij zitten er heele kleintjes in.
Appareo decet nihil munditia?

Re: groenten of fruit

Om het nog wat ingewikkelder te maken: de aardbei is een scheinvrucht. De pitjes op de aardbei zijn de eigenlijke vruchtjes. De aardbei zelf is een opgezwollen bloembodem.

Berichten: 7

Re: groenten of fruit

Meloen is toch ook groente, terwijl het zoet is, vruchtenvlees heeft en zaadjes heeft, hoe kan dat nou???????

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: groenten of fruit

het is dus ook een vrucht:-)

meloen een groente, wie heeft jou dat verteld?
Appareo decet nihil munditia?

Re: groenten of fruit

en een tomaat is da een uitzondering op de regel?

Re: groenten of fruit

Nee, een tomaat is ook een vrucht.

Re: groenten of fruit

Een betekenis van een woord kan veranderen in de loop der tijd. Oorspronkelijk was groente groen en fruit een vrucht. Deze betekenissen zijn geleidelijk veranderd. Groente kun je nu zien als voor bij de warme maaltijd, fruit als dessert of tussendoor. Formeel is een komkommer een vrucht maar wordt meer als groente gegeten, hetzelfde geldt voor tomaat. Aardig is ook dat de aardappel in NL niet als groente gezien wordt, in veel andere (zuidelijker) landen wel. Overigens, gekweekte bananen bevatten geen heel kleine zaadjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: groenten of fruit

Ik weet niet wat al dat gelul er tussen doet. Maar volgens mij is het antwoord van anandus goed. Een vrucht is het deel met zaad. En de groente is de hele plant. Maar dan alleen wat wij eten. Want een tulpenbol is eigenlijk ook groente, maar dit wordt als bol gerekend. En wat betreft de aarbei. Dat dat een fruit is, is wel duidelijk want je zegt zelf dat het een schijnvrucht is. Dus volgens mij kunnen we de discussie wel sluiten.

Bean :shock: [/u][/b]
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 73

Re: groenten of fruit

En een sperzie boon dan, daar zitten toch ook zaadjes in? Wat is eigenlijk de definitie van een boon? Lijkt volgens mijn wel op een vrucht. En dan hebben we natuurlijk nog de noten (defenitie? allemaal een harde schil/korst).

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: groenten of fruit

En een sperzie boon dan, daar zitten toch ook zaadjes in? Wat is eigenlijk de definitie van een boon? Lijkt volgens mijn wel op een vrucht. En dan hebben we natuurlijk nog de noten (defenitie? allemaal een harde schil/korst).
Sperziebonen zijn ook gewoon vruchten, in de strakke definitie van vrucht.

Maar zoals eerder gezegd veranderen betekenissen van woorden door de jaren heen, dus zullen velen het als groente aanmerken.

* anandus vindt het desalniettemin een vrucht *

En noten zijn zaden :shock:

Re: groenten of fruit

Aardbei lijkt op een vrucht, maar is het niet. Vandaar de naam SCHIJNvrucht. :shock:

Reageer