Het nut van de kleine teen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Het nut van de kleine teen

Laatst liep ik op slippers en stootte ik snoeihard met mijn tenen tegen een steen die daar niet had horen te liggen (het was donker). Het deed pijn, ik slaakte een paar kreten die ik hier niet zal herhalen maar verder schonk ik er weinig aandacht aan. Vervolgens had ik mijn schoenen aangetrokken en ben ik de hele dag bezig geweest met een laminaatvloer leggen. Dit is dus constant knielen, hurken, opstaan, lopen, etc. Gedurende de dag bleef het wel wat zeuren, maar da's al, verder heb ik er geen last van gehad. Toen ik 's avonds wilde gaan douchen en dus mijn sok uittrok, zag ik dat mijn kleine teen (waarmee ik dus tegen die ***steen stootte) gekneusd was. Tot zover het inleidend verhaal.

Mijn vraag is nu het volgende: hoe kan het dat ik eigenlijk niets van die gekneusde teen gemerkt heb? Zoals gezegd hebben mijn voeten behoorlijk moeten werken die dag, dus je zou verwachten dat je zoiets wel zou voelen. Of wordt de kleine teen niet echt meer gebruikt door mensen? Kunnen we het derhalve beschouwen als een rudimentair orgaan? Want volgens Wikipedia hoor je een teen onafhankelijk te kunnen bewegen, en dat gebeurt blijkbaar niet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 127

Re: Het nut van de kleine teen

best interessante vraag. Toen ik een kleuter was heb ik een aantal dagen rondgelopen met een gebroken kleine-teen... in mijn herinnering deed het ook ****** zeer maar lang niet zo zeer als je zou verwachten met een breuk aan je voeten.
Lawamena hitihala lawamena haulala

Berichten: 40

Re: Het nut van de kleine teen

Ik ben ooit langs de plint gerend toen m'n kleine teentje bleef haken.. Die is daarna meerdere keren gebroken, rehctzetten was niet nodig, ik ehb er nu geen last meer van en voelt normaal, niets te zien, niets te merken, niet te voelen.

Berichten: 127

Re: Het nut van de kleine teen

ik merk wel dat het teentje bewegingsloos is geworden, maar dat maakt dus echt niet uit..je gaat er niet slechter van lopen ahaha (correct Nederlands?)
Lawamena hitihala lawamena haulala

Berichten: 12.262

Re: Het nut van de kleine teen

Ik vermoed dat het dragen van schoenen ermee te maken heeft: die fixeren de tenen al in enige mate aan elkaar, zodat grote bewegingen onderling niet te verwachten zijn.

Waarschijnlijk zou een rondje op blote voeten rennen met een gebroken kleine teen toch een stuk trager en pijnlijker zijn dan met intacte tenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Het nut van de kleine teen

Want volgens Wikipedia hoor je een teen onafhankelijk te kunnen bewegen, en dat gebeurt blijkbaar niet.


Bedoel je: je beweegt je teen niet onafhankelijk als je bezig bent, of bedoel je: het is onmogelijk je teen onafhankelijk te bewegen?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Het nut van de kleine teen

Ik heb meteen de proef op de som genomen en ik blijk na enige moeite te doen wel mijn kleine teen onafhankelijk van mijn andere tenen te kunnen bewegen. Wat dat betreft was mijn veronderstelling onjuist, het is mogelijk.

Wat ik echter bedoelde was dat ik tijdens het werken de teen nauwelijks voelde en er daarom vanuit ging dat het niet onafhankelijk bewoog. In de praktijk met normaal lopen/werken/whatever beweeg je de kleine teen dus niet onafhankelijk. De grote hamvraag voor mij is echter: zou je een kleine teen missen? Dit wil ik natuurlijk niet bij mezelf of andere gelukkige mensen experimenteren, dus probeer ik het hier te achterhalen. Als een kleine teen volledig misbaar is, dan kun je het toch betitelen als een rudimentair orgaan? Of heb ik dat mis?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 127

Re: Het nut van de kleine teen

ik denk dat de middelteen of de wijsteen net zo "rudimentair" is als de kleine teen.

Alle tenen tezamen zorgen voor evenwicht en stabiliteit bij het staan, rennen, springen en lopen, maar ik denk dat je er best 1 of 2 kunt missen zonder dat dat grote gevolgen zou hebben voor je bewegen. Met de grote teen is het wel anders denk ik, die lijkt mij bij het stabiliseren het belangrijkste.

Wat een onderwerp om over na te denken :)
Lawamena hitihala lawamena haulala

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Het nut van de kleine teen

Tja, als je gaat douchen (zie openingspost) dan denk je wel eens een eind in de rondte :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12.262

Re: Het nut van de kleine teen

Als een kleine teen volledig misbaar is, dan kun je het toch betitelen als een rudimentair orgaan? Of heb ik dat mis?
Rudimentair is overdreven. Er zijn lichaamsdelen die je an sich wel kunt missen waarna je verder vrij normaal verder kunt leven - soms zelfs helemaal normaal afhankelijk van je activiteiten.

Het is zoiets stellen dat de linkernier rudimentair is, omdat je ook met alleen de rechter best een normaal leven kunt leiden.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Het nut van de kleine teen

Ja zo kan ik nog wel even doorgaan! Je kunt ook makkelijk een aantal vingers missen zonder er erg veel nadeel aan te ondervinden (oke typen gaat wat minder) Maar ik vermoed dat je meer met je kleine teen doet dan je denkt, vooral qua stabiliteit. Denk ook niet echt dat je het rudimentair kan noemen, want je kan zoveel dingen wel weglaten en nog steeds "goed" leven. Maar nutteloos isie volgens mij niet. Ik heb trouwens geen enkel probleem mn kleine teen afzonderlijk te bewegen, heb ik bizarre tenen dan?
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Reageer