Springen naar inhoud

Pijper's metafysische plattegrond van Diepenbrock

• Log in om te kunnen reageren

AnneM

AnneM

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2007 - 18:04

Dag allemaal,

Hopelijk stoot mijn vraag jullie niet tegen de borst, omdat hij op mijzelf nogal vreemd overkomt in een forum dat gaat over "fermat, pythagoras, reeksen, ruimten, encriptie, priemgetallen, integreren, differentiëren, enz". Maar toch zou ik niet weten waar ik de vraag anders zou kunnen posten en ik zoek een serieus antwoord. Waarschijnlijk is de vraag voor jullie zeer eenvoudig. Vandaar dat ik mijn vraag (met een lichte schroom) hier toch maar post.

Ik las vanmiddag een biografisch artikel uit 1926 over een Nederlandse componist (A. Diepenbrock), geschreven door een andere Nederlandse componist (W. Pijper).
Ik weet niet of het destijds in de mode was, maar Pijper geeft op een zeker moment een (in zijn woorden) 'metafysische plattegrond' van de persoonlijkheid van Diepenbrock. Deze ziet er als volgt uit:

musicus : filoloog =
= filoloog : katholiek =
= katholiek : musicus

Ik heb er lang naar gestaard, maar ik snap het niet. Als je deze formule serieus neemt (en dat doe ik vooralsnog), klopt hij dan? En wat staat er in normale mensenwoorden?

Als mijn persoon (let wel: ik ben in het bezit van geen enkel wiskundig inzicht) dit voor zou moeten lezen, zou ik zeggen: "Musicus staat tot filoloog zoals filoloog staat tot katholiek zoals katholiek staat tot musicus". Maar hier kom ik in de knoop, omdat de formule begint en eindigt met 'musicus'. Ik kan hier vooralsnog maar één ding van maken, en dat is:

musicus = filoloog = katholiek.

In taal uitgedrukt: de drie aspecten van de persoonlijkheid hebben evenveel waarde. Of zie ik dit verkeerd? Enfin, het gaat natuurlijk nergens over, maar ik vraag me werkelijk af wat Pijper nu precies wilde zeggen met deze 'formule'.
Uit de rest van het artikel krijg ik namelijk de indruk dat het aspect 'musicus' in Pijpers ogen veel belangrijker was voor de persoonlijkheid van Diepenbrock dan de aspecten 'filoloog' en 'katholiek'.

Bedankt voor jullie eventuele inzichten.
AnneM

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 21 januari 2007 - 18:45

Ik denk ook dat er verhoudingen worden uitgedrukt.
Logisch kan ik het niet te verklaren.
Misschien dat je de vraag in de rubriek "Filosofie, Theologie en Ethiek" moet stellen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2007 - 18:46

Misschien dat je de vraag in de rubriek "Filosofie, Theologie en Ethiek" moet stellen.

Dat lijkt me ook beter, heel veel wiskunde zal er niet achter zitten denk ik.
Ik verplaats je topic even, de kans op succes is daar misschien groter :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 21 januari 2007 - 18:53

Ik vermoed dat men hiermee slechts wil uitdrukken dat het drie onderwerpen zijn waarmee hij zich voortdurend uiteenzette.

AnneM

AnneM

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2007 - 20:08

Dat lijkt me ook beter, heel veel wiskunde zal er niet achter zitten denk ik.
Ik verplaats je topic even, de kans op succes is daar misschien groter :)

Veel dank allebei en dank voor het verplaatsen! Ik hoop de discussie aldaar (hier dus :wink: ) verder te kunnen voeren!

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2007 - 21:04

't Is maar een idee hoor (ik ken de context niet), maar: de musicus is met noten bezig om een melodie op te bouwen, zoals de filoloog bezig is met woorden, om op een hoog niveau met taal om te gaan... De vergelijking met de katholiek dient dan om duidelijk te maken dat deze mensen zichzelf overstijgen.

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2007 - 21:08

Volgens mij is het heel simpel: A. Diepenbrock was EN musicus EN filoloog EN katholiek... En over hoe die verhoudingen precies liggen, zou ik niet teveel wakker van liggen.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 januari 2007 - 10:05

Ik vond dit:

Diepenbrock heeft Reeser, naar diens eigen zeggen, met Die Nacht de weg gewezen naar wat hij als zijn eigenlijke levenstaak is gaan beschouwen: pleitbezorger te zijn voor componisten wier muziek naar zijn overtuiging een grotere bekendheid en waardering verdiende dan haar tot dan toe was ten deel gevallen. Diepenbrock en andere Nederlandse componisten zouden daarbij een bijzondere plaats innemen. Essentieel was voor Reeser dat de muziek ook werd uitgevoerd, tot leven werd gewekt, of het nu Dufay of Diepenbrock betrof.

Bron: http://www.knaw.nl/p...df/20041084.pdf (pagina 91).
Misschien zit het wel daarin. Het uitvoeren van muziek, (dode) taal en geloof is noodzakelijk om deze in leven te houden.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures