[elektriciteit] storing

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

[elektriciteit] storing

Over laatst ontdekte ik dat als mijn stereo aan staat en het licht brandt, en ik doe het licht uit, dan hoor ik zo'n plofje door mijn boxen.

Uiteraard primeerde wetenschappelijke interesse, en heb ik dat opnieuw gedaan, en bleek dat dat altijd was.

Hoe is dit mogelijk?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 98

Re: [elektriciteit] storing

lijnstroom-distorsie in combinatie met de impedantie van het lichtnet...

Korte uitleg: Wanneer je een stroom onderbreekt is er een grote di/dt. Omdat de inwendige impedantie van het lichtnet overwegend inductief is heeft dit tot gevolg dat de spanning over deze impedantie heel even omhoog schiet, met als gevolg een lagere netspanning. Deze netspannings-variaties worden galvanisch ingekoppeld in je radio, via de voeding, en komen uiteindelijk ook in je eindversterker en bij je speakers terecht... Dat is wat je hoort.

Berichten: 255

Re: [elektriciteit] storing

Ook al gemerkt en over nagedacht. Komt ook som voor als je TV kijkt en je doet het licht uit.

Had ook al een oplossing bedacht: Maak een schakelaar die ipv direct afschakelt eentje dat traag schakelt. Dan heb je geen grote di/dt maar gaat dit veel geleidelijker, en zal de spanning weinig varieren.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [elektriciteit] storing

euhm, maar beiden staan niet op het zelfde circuit, blijft die redenering dan opgaan?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] storing

....Maak een schakelaar die ipv direct afschakelt eentje dat traag schakelt.
Hoe wou je dat realiseren?

Berichten: 255

Re: [elektriciteit] storing

bram2 schreef:....Maak een schakelaar die ipv direct afschakelt eentje dat traag schakelt.
Hoe wou je dat realiseren?


Elektronisch of mechanisch. Nog niet echt op gezocht maar is geen moeilijk probleem denk ik

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] storing

Traag mechanisch afschakelen kan niet.

Zal dus elektronisch moeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [elektriciteit] storing

Gewoon een contactdoos met een ontstoringsfilter, of een los filter kopen.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 53

Re: [elektriciteit] storing

Zou traag afschakelen dan ook werken indien je met een ordinaire dimmer werkt?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [elektriciteit] storing

euhm, maar beiden staan niet op het zelfde circuit, blijft die redenering dan opgaan?


srry

toch op hetzelfde circuit, 'k heb het even nagekeken
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] storing

Wat bedoel je met circuit? En wat maakt het uit of ze op hetzelfde of op een verschillend circuit zitten? Het zit toch allemaal in hetzelfde huis?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [elektriciteit] storing

Inderdaad, maar ik betwijfel dat die lichte spanningsstoringen over de zekeringen kunnen springen naar een ander circuit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] storing

Een zekering is toch niet anders dan een stuk draad?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [elektriciteit] storing

Inderdaad, maar ik betwijfel dat die lichte spanningsstoringen over de zekeringen kunnen springen naar een ander circuit.


dat vroeg ik mij ook juist af
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer