RGB Led op een telefoonadapter

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

RGB Led op een telefoonadapter

Hoi mensen, ik zit met een vraag welke jullie misschien wel kunnen beantwoorden:

Ik heb en RGB-LED met de volgende specificaties:

Prolight Power RGB LED 3 Watt - common anode (+)

Case: Star-PCB with Aluminium-Cooler

Viewing Angle: 140 degrees

Power: red= 2,2V blue= 3,55V green= 3,55V

Current: 350 mA each color

Brightness: red/green= 30Lumen blue= 10Lumen

Power Recommended Resistors

5V red= 8 Ohm/1 W blue,green= 5 Ohm/1 W

9V red= 22 Ohm/3 W blue,green= 15 Ohm/2W

Nu is m'n vraag: Kan ik deze LED gewoon aansluiten op m'n telefoon adapter met 5,0V, 0,7A ???

Dus eigenlijk vraag ik: brandt een LED door op Voltage of op Amperage?

alvast bedankt voor jullie antwoorden...

Berichten: 255

Re: RGB Led op een telefoonadapter

Als voorbeeld bereken ik de rode led (breakdownspanning = 2.2V)

We willen deze aansluiten op 5V voedingsspanning. We gebruiken een serieweerstand.

De spanning over de led wordt dan ongeveer 2.2V er blijft dus nog 2.8V over de weerstand staan. We willen 350mA door de led => R = U/I = 8ohm (wat aangeraden was)

telefoonadapter 5V , 0.7A: Dit levert een constante spanning van 5V met een maximale stroom van 0.7A. Dus in dit geval kan er enkel iets verkeerd gaan als de spanning te hoog is.

LED brandt niet door op spanning of stroom , maar op vermogen = spanning x stroom (stroom die er door de led loopt , niet de maximale stroom die op de voeding staat)

Berichten: 2

Re: RGB Led op een telefoonadapter

Hoi Bram2,

bedankt voor je snelle antwoord!

Kan ik zeggen: omdat de adapter 0,7A levert;

0,7 : 3 (verdeeld over de 3 RGB ledjes) = 233 mA

Spanning blijft gelijk= 5V

P=U*I

P= 5*0,233 = 1,17W

led was RGB LED 3 Watt dus het kan???

Of maak ik nu ergens een fout?

Berichten: 255

Re: RGB Led op een telefoonadapter

Is fout ja. De adapter levert geen 0.7A, dat is wat hij maximaal kan leveren. Het kan dus gerust zijn dat er maar 0.5A loopt.

Vermogen van 1 ledje = Spanning over het ledje x stroom erdoor.

In mijn rekenvoorbeeld spanning = 2.2V (geen 5 V want een deel van de spanning staat over de serieweerstand), stroom = 350mA , dus vermogen geleverd door de led = 0.77W

Vermogen blauwe led (met gepaste serieweerstand) = 3.55V x 350mA = 1.24W

groene led ook 1.24 W

De 3 samen dus 3.25W ( iets meer dan de 3 V volgens de specs dus maar dat geeft normaal niet)

Met de telefoonvoeding die jij hebt zal je echter maar 233mA door elke led kunnen sturen. (700mA / 3)

Dus je moet de serieweerstanden aanpassen aan 233mA stroom . Ik denk dat dit wat minder licht zal geven, maar toch nog zal werken. Je kan natuurlijk ook maar 2 ledjes laten branden met elk 350mA.

De nieuwe weerstanden bereken je zoals in rekenvoorbeeld van mijn vorige post. Maar dan met 233mA ipv 350mA . Deze weerstanden zullen iets hoger zijn als deze opgegeven in de specs.

Reageer