Elektronische Tsunami

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Elektronische Tsunami

Laatst had ik een discussie met mijn vader over de werking van stroomkringen in gloeilampen. Eens kijken of er mensen zijn die wat meer licht op de zaak kunnen laten schijnen :?: .

De situatie: een lamp wordt (door middel van een aftsandsbediening) uitgezet. Op het moment van uitzetten denkt mijn vader dat hij de lamp even feller ziet branden. Mijn opmerking "dat lijkt me sterk" leidt tot de volgende stelling van mijn vader:

"Als de lamp verkeerd aangesloten is en de stroomkring als het ware aan de verkeerde kant onderbroken wordt, dan zullen de electronen nog even door blijven stromen. Zij zullen vervolgens bij de onderbreking botsen, maar door de tijdelijke doorstroom (en eventueel na de 'botsing' bij de schakelaar) van deze electronen zal de lamp even feller branden alvorens uit te gaan".

Een basis van 6 jaar natuurkunde op het VWO roept eigenlijk: Nee dat kan zo niet, maar ik kan het niet echt hard maken. Vervolgend maakte hij het vergelijk met stromend water. Onderbreekt men dat, dan zal het aan de ene kant nog even weg blijven stromen en aan de andere kant (en daar gaat het hier dan om) zal het tegen de onderbreking aan slaan, tijdelijk de druk verhogen (en dat vergeleek hij dan weer met weerstand in de stroomdraad).

Dat is dus het verhaal, mijn gevoel zegt: heel creatief, maar ik denk niet dat het zo zal werken, maar ik weet het niet zeker. Dus, experts: leeft u uit :shock: .

Groeten,

Patrick

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Elektronische Tsunami

Een stroomkring is een kring. Ondrbreek je die, dan is het af en uit, niets nastromen, en zeker niet harder.

Tenzij er sprake is van andere componenten in die stroomkring, zoals condensators, spoelen en halfgeleiders, maar dan wordt het weer een heel ander verhaal.

Verder: Meten is weten, gissen is meestal missen.

Ik denk dat het suggestie is

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Elektronische Tsunami

Daar komt bij: de "stroomsnelheid" van de electronen in de (koperen) geleidingsdraad is zeer laag. Ruwweg 4 mm/s.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Elektronische Tsunami

Beste Patrick,je vader heeft meer verstand van water dan van electriciteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: Elektronische Tsunami

zou het dan niet kunnen dat door de stroom uit te zetten, er heel even een stroom wordt geïnduceerd die die verandering wil tegengaan?

Re: Elektronische Tsunami

Om een stroom te hebben moet je een gesloten kring hebben.Als de kring onderbroken is,is er geen stroom mogelijk noch in de ene of de andere richting.Zo is het met een brug die opgetrokken is.Je kunt niet van A naar B en niet van B naar A.Zoek het allemaal vooral niet te ver.

Berichten: 1.404

Re: Elektronische Tsunami

Zo is het met een brug die opgetrokken is.Je kunt niet van A naar B en niet van B naar A.Zoek het allemaal vooral niet te ver.


Aangezien elke stroomkring een inductie en een weerstand bevat, zal de stroom naijlen op de spanning. En ik dacht zelfs (maar ben niet zeker) dat dit inderdaad tot grotere strooùmsterktes kan leiden.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Elektronische Tsunami

Aangezien elke stroomkring een inductie en een weerstand bevat, zal de stroom naijlen op de spanning. En ik dacht zelfs (maar ben niet zeker) dat dit inderdaad tot grotere strooùmsterktes kan leiden.
Als je een vergelijking maakt met een vlijloopdiode over een inductieve belasting, dan vind je dat de stroom door die vrijloopdiode nooit groter is dan de stroom die voorheen door de motor ging.

Als die stroom niet kan lopen (als geen diode aanwezig is) zwiept wel de spanning op tot vele keren de oorspronkelijke spanning.

Maar ja, inductie heeft een andere oorzaak dan wat de TS bedoelde met de traagheid van de elektronen

Berichten: 212

Re: Elektronische Tsunami

Als een stroomkring plotseling onderbroken wordt, zal er inderdaad vanwege inductie een zeer hoge spanningspiek over de schakelaar komen, vandaar de vonk die ontstaat.

Maar de stroom door de lamp valt vrijwel weg en dus zal de lamp gewoon uitdoven.

Een gloeilamp trekt alleen een grote stroom bij het inschakelen, vanwege de nog koude gloeidraad.

Re: Elektronische Tsunami

Zo is het met een brug die opgetrokken is.Je kunt niet van A naar B en niet van B naar A.Zoek het allemaal vooral niet te ver.


Aangezien elke stroomkring een inductie en een weerstand bevat, zal de stroom naijlen op de spanning. En ik dacht zelfs (maar ben niet zeker) dat dit inderdaad tot grotere strooùmsterktes kan leiden.


Om een stroom te hebben als gevolg van een inductiespanning moet er wel sprake zijn van een gesloten kring.Dat kan inwendig zijn in het metaal door een verandering van veldsterkte van het magnetisch veld.Dat is dan een wervelstroom.En dan is er opnieuw sprake van een gesloten kring.Juist om die kring te onderbreken voert men de ijzeren kern van een transfo uit met lammellen.Moest die kern massief zijn,dan wordt die gloeiend heet.Nogmaals als er sprake is van een stroom zul je steeds op de een of andere manier een gesloten kring vinden.Zonder gesloten kring is een stroom onmogelijk.Een gewone lamp is prakties een zuivere ohmse weerstand en van inductie,opgewekt door de lamp is er hier weinig sprake.Wat je wel kunt aanzien als een inpedantie,dat zijn de leidingen.De vonk is het gevolg van een zeer hoge inductiespanning bij het onderbreken.Het vermogen daarbij opgewekt is van zo'n korte duur dat het te verwaarlozen is.(msec)

Berichten: 212

Re: Elektronische Tsunami

Zonder gesloten kring is een stroom onmogelijk
Niet helemaal waar, een kring waarin een condensator zit is geen gesloten kring, want een condensator laat geen stroom door.

Toch kan er kortstondig een stroom lopen waardoor de platen van de condensator opgeladen worden.

In wezen is iedere geleider ook een beetje condensator, dus een heel kort moment van stroom zal altijd lopen!

Voer je een wisselspanning toe, dan zal de condensator voortdurend opladen, ontladen en andersom weer opladen, zodat de wisselstroom blijft lopen.

Als de frequentie hoog genoeg is, in de orde van megahertz, dan loopt er zelfs een behoorlijke stroom door een losliggende stuk koperdraad!

Dit is dan ook precies de werking van een sprietantenne, waarin door het HF veld van de zenders om ons heen stromen worden veroorzaakt zonder dat er sprake is van een gesloten stroomkring!

Re: Elektronische Tsunami

Een kring waar een condensator in zit wordt juist door die condensator gesloten,indien men te maken heeft met een varierende spanning.(AC)Hoe hoger de frequentie,hoe lager de impedantie en hoe meer de condensator zich begint te gedragen als een gesloten schakelaar.In het hoogfrequent spreekt men over een trillingsKRING.Die bestaat toch uit een spoel, een condensator en de ohmse weerstand van die elementen en hun verbindingen.Als de frequentie maar hoog genoeg is wordt je condensator net zo goed geleidend als een stukje koperdraad.In de hoogfrequent techniek gebruikt men dikwijls een condensator om het DC gedeelte te blokkeren en AC hoogfrequent door te laten.Men kan op vele manieren een kring sluiten om een stroom door te laten.

Reageer