'Heat Mining' Backed In Geothermal Energy Report

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 183

'Heat Mining' Backed In Geothermal Energy Report

A comprehensive new MIT-led study of the potential for geothermal energy within the United States has found that mining the huge amounts of heat that reside as stored thermal energy in the Earth's hard rock crust could supply a substantial portion of the electricity the United States will need in the future, probably at competitive prices and with minimal environmental impact.

Lees meer...

Bron: ScienceDaily Headlines

Daily headlines about discoveries in the physical and life sciences, health and medicine, the environment, and technology, from the world's leading universities and research centers.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: 'Heat Mining' Backed In Geothermal Energy Report

Waarom is het binnenste van de aarde heet?

Berichten: 4.546

Re: 'Heat Mining' Backed In Geothermal Energy Report

Wrijving door de druk he. Deze wrijving wordt o.a instand gehouden doordat we een magnetisch veld hebben, de kern draait dan en dat veroorzaakt heel veel wrijving en dus hitte. Tenminste, dat is wat ik ervan weet [rr]
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: 'Heat Mining' Backed In Geothermal Energy Report

Dus het is er warm omdat het draait.

Waarom draait het in een andere richting dan de aardkorst?

Berichten: 4.546

Re: 'Heat Mining' Backed In Geothermal Energy Report

Ik denk dat je dat eerder andersom moet zien, de aardkost drijft op de onderste lagen, de convectiestromen duwen die vooruit. Ik weet het fijne er ook niet van, een expert in de zaal?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: 'Heat Mining' Backed In Geothermal Energy Report

Een aantal plausibel klinkende redenen die ik vond:

het begon met de eerste vorming van onze aarde: het botsen en samensmelten van het zonnestof en meteorieten waaruit de aarde voornamelijk bestaat. Bewegingsenergie die vrijkomt als warmte, die niet alleen wordt omgezet in voelbare warmte maar ook in latente warmte (smeltwarmte).

http://www.news.harvard.edu/gazette/1996/0...ngaNewSpin.html

Onze binnenkern groeit aan, vloeibaar ijzer wordt vast ijzer ==> warmte komt vrij.

(dat is dus die latente warmte)

De binnenkern draait sneller rond dan de rest van de aarde. Heeft iets met de maan te maken maar ik begrijp dat nog niet helemaal. Wrijving==> warmte komt vrij.

http://www.physorg.com/news62952904.html

Zwaardere elementen zakken oiv de zwaartekracht naar binnen, lichter materiaal komt bovendrijven. Die beweging wordt middels wrijving ook weer omgezet in warmte. (zwaartekrachtenergie m.g.h)

Kernsplijtingsprocessen in de mantel zouden verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de geothermische energie.

De kern geeft verder meer warmte af dan verklaard kan worden uit het stollen van ijzer tegen die kern. (Dat proces wordt geschat op een cm toename van de diameter van de vaste kern per 1000 jaar). Dat proberen ze nu te verklaren doordat radioctief kalium oplosbaar zou zijn in vloeibaar ijzer en zo meegenomen is (en nog wordt) naar die kern, waar het op een goed moment een keer vervalt en warmte produceert.

Die warmte uit de kern drijft de stromingen in de buitenkern aan, zo'n beetje zoals water in een pannetje boven een vlam ook circuleert.

Als ik zo nog eens wat rondblader kom ik nogal uiteenlopende schattingen tegen van percentages, dus een cijfermatige verdeling van de "warmtebronnen" lijkt zeer lastig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: 'Heat Mining' Backed In Geothermal Energy Report

Op verzoek verplaatst naar Alledaagse.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: 'Heat Mining' Backed In Geothermal Energy Report

zie mijn onderschrift :)
Don't just talk, show your work.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: 'Heat Mining' Backed In Geothermal Energy Report

Ik vindt de titel van dit forum ook niet echt kloppen.

Reageer