[chemie] verbindingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 89

[chemie] verbindingen

Hoe je SO3 kan onderscheiden van SO4 in een verbinding.

Dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: [chemie] verbindingen

Wat bedoel je juist? Ik versta je vraag niet helemaal [rr]

Berichten: 89

Re: [chemie] verbindingen

Dat probleem heb ik ook, dit was vorige week een examenvraag en iemand zij mij dat dit mat Ba was maar begrijp niet goed hoe of wat! Daarom rekende ik op jullie hulp...

grtz

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: [chemie] verbindingen

wat is "mat Ba"? [rr]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [chemie] verbindingen

Hint: subscript doe je zo en dat is wat duidelijker dan zulke kleine letters [rr]

< s u b > tekst < / s u b >
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 89

Re: [chemie] verbindingen

Een binding met Ba

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: [chemie] verbindingen

Sulfaten zijn over het algemeen oplosbaar in water, maar BaSO4 is een uitzondering.

Sulfieten zijn over het algemeen onoplosbaar in water.

Nu zie ik wel niet direct hoe je dat hier kunt toepassen, aangezien beide stoffen onoplosbaar zijn [rr] .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [chemie] verbindingen

Probeer dan je onbekende stof op te lossen. Als dat niet lukt heb je met deze methode pech. Lukt dat wel, voeg dan een zout toe met een kation dat neerslaat met sulfiet maar niet met sulfaat of omgekeerd. Gegevens voor een keus daarvoor vind je in oplosbaarheidstabellen.

Als het waar is wat hierboven staat, (niet dat ik het niet vertrouw, maar gewoon omdat ik dat uit mijn hoofd niet weet en hier geen tabellenboek bij de hand heb) n.l. dat bariumsulfaat oplosbaar is, maar bariumsulfiet niet, dan voeg je dus een oplosbaar bariumzout toe (bijv. bariumchloride). Met je sulfaat gebeurt er niks, met je sulfiet wordt er dan een neerslag gevormd, je oplossing wordt troebel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: [chemie] verbindingen

Volgens mij is zowel bariumsulfaat als bariumsulfiet onoplosbaar (want barium is een uitzondering bij de sulfaten die normaal wel oplosbaar zijn), ik zou dus een ander kation gebruiken.

In mijn cursus staat het volgende:

oplosbaar: alle sulfaten, behalve Ag2SO4, Hg2SO4, PbSO4, CaSO4, BaSO4, SrSO4

onoplosbaar: alle sulfieten, behalve NH4+ en 1a elementen

Berichten: 89

Re: [chemie] verbindingen

zal het is proberen, bedankt al

Reageer